Näin voit hyödyntää etätukiratkaisua

XReach-etätukiratkaisu tekee parhaillaan itseään tunnetuksi Euroopassa, Etelä-Amerikassa ja Aasiassa. Ratkaisu tunnetaan Suomen lisäksi jo Australiassa ja Pohjois-Amerikassa.

XReach on alusta, jonka avulla yrityksenne on mahdollista saada reaaliaikaisesti, livevideon välityksellä asiantuntijan apua jopa toiselta puolelta maapalloa.

Asiakkaamme, kaivosalan toimija Sandvik Mining & Rock Solutions valitsi XReach-etätukiratkaisun, sillä yritys halusi koronapandemian aiheuttaman totaalisen pysähdyksen aikana tukea kenttätyöntekijöitään paremmin.

Näin kertoo Sandvik Mining & Rock Solutionsin huoltotoimintatarkastusten asiantuntija Lindsay Jackson:

“Jos on paremmat tiedot, työkalut ja käsitys huollettavasta koneesta, saadaan se paljon todennäköisemmin ensimmäisellä yrityksellä korjattua. Teknikko joudutaan lähettämään paikalle vain kerran, sillä hänellä on kaikkien muiden tuki koko ajan saatavilla etänä. On kuin olisi asiantuntija takataskussa aina työmaalle mennessä. Tämä on ekstrahyöty.”

Mitkä ammattialat voivat hyödyntää etätukiratkaisua?

Etätukiratkaisun yksi hienoimmista puolista on sen soveltuvuus monen ammattialan tarpeisiin. XReach-etätukiratkaisun soveltuvuutta on tutkittu esimerkiksi veneiden myynnissä, teknologian tutkimuksessa, kaivosteollisuudessa ja elektroniikkateollisuuden jälleenmyynnissä. Näiden alojen toimijat myöntävät, että etätuki olisi tarpeellinen ratkaisu.

Vauhdikas siirtymä etätyöhön on ollut yrityksille todellinen hyppy digitalisaation maailmaan. Tämä näkyy myös kiinnostuksena XReach-etätukiratkaisua kohtaan. Ehkäpä teidänkin yrityksessänne on havaittavissa kiinnostusta uusiin, kustannustehokkaisiin ratkaisuihin.

Käydään läpi muutama käytännön esimerkki, joissa XReachia on mahdollista hyödyntää eri aloilla.

Yritys A

Aikaisemmin yritys A hyödynsi omia huoltoinsinöörejä, kun työntekijät kaipasivat apua kentällä. Muuttuneen maailmantilanteen myötä yrityksen johto huomasi, että erilaisia asioita on mahdollista tehdä paljon myös etänä.

Teollisuudessa huoltopalvelut ovat moninaiset: yksinkertaisimmillaan koneeseen täytyy päivittää ohjelmisto, kun taas toisessa ääripäässä on rikkoutunut laite, jonka osa täytyy vaihtaa asiantuntijan toimesta.

Yritys A:lle koittikin hankala tilanne – laite hajosi miltei toisella puolella maapalloa Etelä-Afrikassa. Yritys päätti kokeilla etätukiratkaisua. Etätuen avulla kenttätyöntekijä otti yhteyden kännykällä huoltokeskukseen, josta käsin insinöörit opastivat häntä vaihe vaiheelta.

Vika tuli korjattua ilman, että asiantuntijan tarvitsi käydä paikan päällä. Mikä hienointa, ongelma oli ratkaistu alle kolmessa tunnissa. Yritys A säästyi seisokin aiheuttamilta kalliilta tappioilta ja matkustuskuluilta.

Yritys B

Yritys B:n työntekijät ovat huomanneet, että sähköjärjestelmät ovat muuttuneet vuosien saatossa entistä älykkäämmiksi ja monimutkaisemmiksi.

Yhtenä päivänä kentällä työskennellessään työntekijä kohtasikin kinkkisen sähköjärjestelmään liittyvän ongelman eräässä asuinrakennuksessa.

Sähköverkkoon oli liitetty uusiutuvan energian tuotantoa ja muita järjestelmiä, ja kenttätyöntekijä tarvitsi asiantuntijan apua tilanteessa. Hänellä itsellään ei ollut lupaa järjestelmän ylläpitoon.

Tilanne oli hankala, sillä yrityksen eri huolto- ja korjausryhmät oli hajautettu maantieteellisesti eri toimipisteisiin. Tämä on yleistä myös muissa yrityksissä, ja pahimmillaan kenttätyöntekijät eivät saa lainkaan taustatukea.

Onneksi yritys B oli hankkinut etätukiratkaisun ja älylasit. Etätuen avulla asiantuntija, jolla oli lupa huoltaa laitetta, opasti työntekijää, ja ongelma hoitui nopeasti ja helposti.

Myöhemmin yritys B:ssä oli useampi työntekijä siirtymässä eläkkeelle. Kenttätyöntekijöiden hyödyntämät XReach-etätukikeskustelut olivat tallentuneet pilvipalveluun, jolloin tietopankin avulla oli helppo perehdyttää uusia työntekijöitä.

Lue myös kuinka valita paras etätukiratkaisu yrityksellenne!

Miten XReach-etätukea on mahdollista käyttää?

Etätukemme on paljon enemmän kuin perinteinen videopuhelu: ratkaisu tallentaa tiedot tietopankkiin, jolloin niitä on mahdollista hyödyntää myöhemmin vastaavassa tilanteessa. Alustaan on myös mahdollista yhdistää älylasit, jolloin kenttätyöntekijän kädet vapautuvat asennustyöhön.

Seuraava venekauppojen jälkeen syntynyt esimerkkitilanne kuvastaa erinomaisesti, miten etätukiratkaisu käytännössä toimii:

• Veneen uusi omistaja huomaa veneessä teknisen ongelman, joka vaatii asiantuntijan, eli veneen myyjän tai asentajan avustusta. Ongelma on sen verran hankala, ettei se selviä pelkällä puhelinsoitolla.
  • Omistaja ja asiantuntija ottavat yhteyden XReach-etätukiratkaisun avulla.
  • Asiantuntija näkee live-videoyhteyden kautta saman, minkä paikan päällä oleva käyttäjäkin näkee.
  • Asiantuntija antaa veneen käyttäjälle käyttö- ja korjausopastusta ilman, että asiantuntijan tarvitsee matkustaa paikan päälle.
  • Ongelma ratkeaa.
  • Nopea ja kustannustehokas palvelu säästi lopulta molempien aikaa, ja veneen käyttäjä pääsi hurauttamaan veneellä aavalle ulapalle vielä monta kertaa lyhyen, mutta aurinkoisen kesäloman aikana.

Kaikille asiakkaille etätukiratkaisun merkittävä hyöty on tietoturvallinen pilvipalvelun tietopankki, jonne jokainen etätukiyhteys tallentuu. Kertyneen datan avulla on mahdollista kehittää yrityksen liiketoimintaa monipuolisesti:

• Ratkaisu tallentaa, kokoaa ja sijoittaa kaiken tiedon yhteen paikkaan.
  • Jatkossa esimerkiksi edellä mainittu veneteollisuuden toimija voi hyödyntää jo ratkaistuja tapauksia samankaltaisissa tilanteissa.
  • Myös muut yrityksen asiantuntijat ympäri maailman voivat hyödyntää tietoa milloin tahansa.
  • Datan analysoinnin myötä yritys saa käsityksen, missä heidän laitteissaan tai palveluissaan on eniten ongelmia, minkälaisia nämä ongelmat ovat sekä miten, kuka ja missä ajassa ne on ratkaistu.
  • Datan avulla yritys voi suunnitella ja valmistaa kestävämpiä ja helpommin ylläpidettäviä koneita, minkä myötä myös asiakastyytyväisyys paranee.
  • Kun tietämystä on enemmän, koneiden toimintaa on mahdollista ymmärtää paremmin, jolloin niiden käyttöikä pitenee ja huollon tuottavuus paranee.
  • Tietopankin avulla on helppo perehdyttää yrityksen uusia työntekijöitä ja opastaa nykyisiä.
  • Kaiken kaikkiaan yrityksen tehokkuus kasvaa.

Älylasit ja XReach-etätukiratkaisu

Etätukiratkaisun erottaa perinteisestä videopuhelusta muun muassa se, että etätuen voi yhdistää älylaseihin.

Esimerkiksi älylasit ja teollisuus ovat lyömätön parivaljakko, koska kenttätyöntekijä saa älylasien avulla kädet vapaaksi työskennellessään. Tällöin työskentely tehostuu, kun toisella kädellä ei tarvitse pidellä mobiililaitetta.

Näin älylasit toimivat käytännössä:

• Asiantuntijan lähettämät ohjeet tulevat älylasien kautta suoraan kenttätyöntekijän tai asiakkaan näkökenttään.
  • Hands-free-ohjeistuksen avulla työskentely on nopeampaa.
  • Jos XReachin tietopankista löytyy samanlainen aiemmin ratkaistu tapaus, kenttätyöntekijän tai asiakkaan ei välttämättä tarvitse edes olla yhteydessä asiantuntijaan, vaan hän voi ratkaista ongelman hyödyntäen aiemmin ratkaistua tapausta.
  • Työn laatua parantaa myös se, että kenttätyöntekijä tai asiakas pystyy älylaseilla seuraamaan virtuaalisia työohjeita askel askeleelta.
  • Myös työturvallisuus paranee, kun kenttätyöntekijän tai asiakkaan ei tarvitse samanaikaisesti vilkuilla muualle.
RealWear HMT-1 älylasit teollisuuskäyttöön esimerkiksi teknikoille tai insinööreille kenttätyöhön. Älylasit toimivat yhdessä XReach-etätukiratkaisun kanssa, jolloin kenttätyöntekijän kädet vapautuvat työskentelyyn.

XReach-etätukiratkaisu teidän yritykseenne?

Heräsikö sinulla artikkelia lukiessasi ajatus, miten oma yrityksenne voisi hyödyntää etätukiratkaisua?

Tutustu lisää XReach-etätukiratkaisuun tai ole meihin yhteydessä, niin jutellaan lisää!

• Opetus, oppiminen

• älylasit