Softabilityn toteuttama virtuaalisen oppimisympäristön HoloLens-sovellus on nyt ladattavissa Microsoft Storesta

Mikä on Perho HoloLens-sovellus?

Viime vuoden alussa lähdimme toteuttamaan Perho Liiketalousopiston kanssa heille virtuaalisen oppimisympäristön sovellusta Microsoft HoloLens-älylaseille. Sovelluksen tarkoituksena on opastaa ja ohjeistaa työprosessien eri vaiheissa yhdistettyä todellisuutta hyödyntäen. Käytännössä siis sovelluksen käyttäjä näkee HoloLens-älylaseilla samanaikaisesti sekä oikean maailman että tämän päälle luotuja virtuaalisia hologrammeja (kuvia, videoita, 3D-objekteja, tekstiä, jne.).

Toimiakseen jokapäiväisessä opetuskäytössä, Perho HoloLens-sovelluksen sisällön hallinnointi ja luominen oli tehtävä mahdollisimman helpoksi. Vaihtoehtoja lähdettiin tutkimaan, ja sovellusta jatkokehittämään Perhon tarpeiden pohjalta. Viime vuoden lopussa sovelluksesta julkaistiin versio 1.5, johon lisättiin web-pohjainen WordPress-mediakirjaston kanssa toimiva sisällön editointityökalu. Työkalun avulla tekstien, videoiden, kuvien ja PDF-tiedostojen lisääminen sovellukseen onnistuu kätevästi asiakkaalta itseltään ilman minkäänlaista koodausta. Asiakas pystyy myös muuttamaan sovelluksen ulkonäköä ja monistamaan sitä esimerkiksi sovelluksen testaamiseksi muihin koulutusaloihin.

Sovellus nyt ladattavissa Microsoft Storesta

Perho HoloLens-sovelluksen kehittäminen on ollut osana MR Amis – Mixed Reality -hanketta, jonka tarkoituksena on ollut löytää ratkaisuja yhdistää lisättyä todellisuutta opetukseen, opetusympäristöihin sekä työelämässä tapahtuvaan oppimiseen. Hankkeen rahoittajana on toiminut opetushallitus.

Opetushallituksen rahoittamissa hankkeissa tavoitteena on aina jakaa osaamista ja tuotoksia muille oppilaitoksille ja asiasta kiinnostuneille. Tämän vuoksi englanninkielinen Perho HoloLens demo -sovellus on nyt ladattavissa Microsoft Storesta muidenkin oppilaitosten ja yritysten testattavaksi. Sovelluksen käyttö vaatii HoloLens-älylasit.

Sovelluksen pääset lataamaan tästä:

Sovelluksen jatkokehittäminen käyttäjäkokemusten näkökulmasta

Perho Liiketalousopisto jatkaa lisätyn todellisuuden oppimisympäristön kehittämistä joulukuussa 2019 alkaneessa ViSu — virtuaaliset ja simuloidut oppimisympäristön ammatillisessa koulutuksessa -hankkeessa. Perho Hololens demo -sovelluksen käyttäjäkokemukset edistävät seuraavan version kehittämistä. Kehittäjät toivovat demosovelluksen käyttäjiä antamaan palautetta omista havainnoista ja kokemuksesta vastaamalla englanninkieliseen kyselyyn.

Linkki kyselyyn: https://link.webropolsurveys.com/S/A505217FDE1E06F2

Sovelluksen kehittäminen tulee jatkumaan uudessa ViSu-hankkeessa (11.2019 – 12.2021).

Tutustu myös tarkemmin Perho HoloLens-sovelluksen kehityksen vaiheisiin:

Mikael Bowellan, Softability Oy, mikael.bowellan(at)softability.fi

Mikko Luukkonen, Softability Oy, mikko.luukkonen(at)softability.fi