Uutinen -

Valoa pimeyteen – Softability toteutti Valmontille lisätyn todellisuuden sovelluksen modernien älypylväiden esittelyyn!

Softability toteutti Valmont Industriesille lisätyn todellisuuden myynti- ja markkinointi-sovelluksen modernien älypylväiden esittelyä varten. AR-sovellus luotiin Microsoft HoloLens 2 -älylaseja sekä iOS-tablettia hyödyntäen. AR-kokemus kehitettiin alun perin osaksi Valmontin osastoa Frankfurtin Light + Building 2020 messuille. Tapahtuma jouduttiin kuitenkin ensin siirtämään ja sitten perumaan koronaviruksen takia, mutta sovellus on ollut Valmontilla käytössä siitä huolimatta.

“AR-applikaatio kehitettiin Valmont industriesille yhteistyössä Softabilityn kanssa uuden tuotesegmentin koulutus- ja esityskäyttöön. Demon tarkoitus oli olla osa fyysisten tuotteiden esittelyä lisätyn todellisuuden avulla Valmontin osastolla Frankfurtin Light + Building 2020 messuilla. Tapahtuma peruttiin vallitsevan pandemian vuoksi, eikä näin ollen käyttöä päästy kokeilemaan live-tilanteessa. Tapahtumassa tarkoituksena oli käyttää applikaatiota hyödyntäen HoloLens 2 -laseja sekä tablettia (iOS). Pandemia-aikana applikaatiota on hyödynnetty osana etänä pidettyjä esityksiä.”, kertoo Tehomet – a Valmont Companyn muotoilupäällikkö Sami Huuskonen.

Lisätty todellisuus rikastuttaa käyttökokemusta

Myynti ja markkinointi ovat tällä hetkellä lisätyn todellisuuden yleisimpien käyttötarkoitusten joukossa. Eikä ihmekään, sillä tuotteiden ja palveluiden esittely, immersiivisen kokemuksen tuottaminen sekä wau-efektin luominen ovat lisätyn todellisuuden avulla helppo toteuttaa. Kuten Valmontillekin kehitetyssä sovelluksessa, lisätty todellisuus rikastuttaa kokemusta, mutta ei korvaa fyysistä esittelyä kokonaan. Virtuaaliset ominaisuudet täydentävät haluttua kokonaisuutta niiltä osin miltä se ei ole fyysisesti mahdollista, tai toteutus on työlästä.

Valmontin AR-sovelluksessa käyttäjä pääsee virtuaalisesti näkemään, siirtämään ja sovittamaan moderneja älypylväitä niille halutuille paikoille. Visuaalisen kokemuksen lisäksi sovelluksessa on kattavasti tietoja eri älypylväsmalleista ja niiden toiminnallisuuksista. 3D-mallinnuksen ja animoinnin ansiosta käyttäjä pääsee interaktiivisesti näkemään mitä tekniikkaa pylväs pitää sisällään. Käyttäjän on mahdollista kokea sovellus käyttäen joko HoloLens 2 -älylaseja tai iOS-tablettia. Sovellus toteutettiin Unity-kehitysalustalla. “AR-applikaatiossa yhdistyvät rikas käyttäjäkokemus, joka koostuu älykkäiden pylväiden virtuaalimalleista, monipuolisesta tuoteinformaatiosta sekä aihetta taustoittavasta yleistiedosta.Tuloksena on visuaalisesti näyttävä kokonaisuus, joka käyttöliittymältään helposti omaksuttava.”, Huuskonen kertoo.

Softability kehitti ja toimitti 2018 vastaavanlaisen AR-sovelluksen Tehometille tuoteportfolion esittelyyn. Valmontille toteutettu sovellus on kehitetty laajennettuna jatkoprojektina tälle aiemmalle Tehomet-sovellukselle. Aiemmasta toteutuksesta voit lukea lisää tästä!

“Yhteistyö sujui jouhevasti ja Softabilityn tarjoama erikoisosaaminen nopealla vasteajalla auttoi viemään projektin loppuun ajallaan.”

Lisätietoja:

Mikko Luukkonen, Softability Oy, mikko.luukkonen(at)softability.fi