Koe, tunne ja näe äänen voima

Tule paremmalle tuulelle kuuntelemalla musiikkia tänään; uraauurtava raportti näyttää, millaisia emotionaalisia vaikutuksia musiikin kuuntelulla on

●58 % eurooppalaisista tuntee olonsa tavanomaista ikävämmäksi pandemia-aikana, ja 72 % kokee musiikin auttaneen vaikean ajan keskellä.

●Raportti paljastaa tunteiden ja musiikin suhteen: Mindlab Internationalin Tri David Lewisin johtama tutkimusryhmä paljastaa äänen todellisen voiman ja sen, kuinka musiikki toimii hyvinvointia parantavana työkaluna mielialan parantamisessa.

• Löydökset on havainnollistettu kahdella säväyttävällä videolla; testaa itse, kuinka olosi muuttuu katsottuasi ne. Katso, kuinka keho reagoi musiikkiin – Sonyn MHC-V83D High Power Audio -kaiuttimen soittamana – ja kuinka suuntaamattomat ääniaallot vaikuttavat maaliin, hiekkaan ja nesteeseen valloittavalla tavalla.

85 % eurooppalaisista on huomannut musiikin vaikuttavan mielialaansa joko esimerkiksi ilon ja innokkuuden aikaansaajana tai nostalgisuuden ja surun lisääjänä. Toinen video näyttääkin, kuinka voimakas vaikutus hidastempoisella musiikilla voi olla.

Uraauurtava tutkimusraportti osoittaa, kuinka suuresti musiikki vaikuttaa jokapäiväiseen elämäämme ja miten se säätelee fyysistä ja psykologista olotilaamme enemmän kuin arvaammekaan.

Tieteellisin tutkimuksin on todistettu, että musiikki voi olla mielialaa säätelevä työkalu ja sen tempo vaikuttaa vahvasti emotionaalisiin responsseihimme. Erilaiset nuotit voivat esimerkiksi piristää tai saada aikaan melankolisen olon.

Mindlab Internationalin Tri David Lewis sanoo: “Surumielinen musiikki voi auttaa läpi vaikeiden aikojen. Intensiivisimmät emotionaaliset responssit, oli kyse sitten iloisuudesta tai surusta, mitattiin tutkimuksessa silloin, kun kuultu nuotti tai sävel oli emotionaalisesti ristiriidassa sen kanssa, mitä oli kuultu juuri aiemmin. Kun seuraavan kerran kaipaat musiikilta energisoivaa vaikutusta, luo musiikillinen voileipä: kuuntele surumielisyyttä aikaansaavaa kappaletta juuri ennen kuin vaihdat biisiin, josta tiedät tulevan iloisen ja optimistisen olon. Tällä tavalla iloisen kappaleen vaikuttavuudesta saa suuremman.”

Musiikki toimii myös vahvana ärsykkeenä, joka voi nostaa pintaan kauan painuksissa olleita emotionaalisia kokemuksia. 88 % eurooppalaisista vastaajista kertookin, että heillä on vahvasti musiikkiin liittyvä muisto.

Musiikki voi vaikuttaa paitsi tapaan, jolla mielemme toimii, myös käyttäytymiseemme ja vuorovaikutukseemme muita ihmisiä kohtaan.

Kuuntelemme keskimäärin 285 tuntia musiikkia vuodessa (noin 12 täyttä vuorokautta), eli sen vaikutus elämäämme on suuri, etenkin vaikeina aikoina. 80 % ihmisistä kertoo haluavansa kuunnella nykyistä enemmän musiikkia tietäen, että sillä on myönteisiä vaikutuksia fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiimme.

Tri David Lewisin tutkimuksen innoittamana Sony on luonut kaksi uutta visuaalista esitystä, jotka havainnollistavat musiikin vaikutuksia sekä fyysiseen että henkiseen hyvinvointiin. Sonyn uusien High-Power Audio -kaiuttimien MHC-V83D:n ja MHC-V73D:navulla video näyttää, kuinka suuntaamattomilla ääniaalloilla soitettu korkea- ja matalatempoinen musiikki näyttävillä valaistusominaisuuksilla höystettynä vaikuttaa kehoomme ja ympärillämme oleviin esineisiin.

Kokeile itse; testaa musiikin voima ja mitä tunteita se sinussa herättää...

Top 10 tapaa, joilla musiikki vaikuttaa meihin

Tri David Lewis tutki musiikin vaikutuksia kehoomme, mieleemme ja tunteisiimme[1], esimerkiksi muistin parantamisen, sydämenlyöntien ja pupillien laajentumisen kautta. Myös kyynelten tuottamista, unettavuutta ja ilon aikaansaamista tarkasteltiin.

1.Kyyneleet

2.Parantunut muisti

3.Iloisuus

4.Muutokset sydämensykkeessä

5.Vaikutus toimintaamme

6.Ystävyys- ja parisuhteiden luonti, jopa oman identiteetin muokkaaminen

7.Parantava vaikutus

8.Nukahtamisessa auttaminen

9.Ihon meneminen kananlihalle

10.Laajentuneet pupillit ja valppauden lisääntyminen

Angela de Klein, Sony Video & Sound Europen Senior Product Planning & Marketing Manager sanoo: “Varmasti kaikki meistä löytävät muistoistaan tilanteen, jossa musiikilla on ollut suuri rooli; se herättää tunteita ja muistoja ja vie meidät matkalle.”

“2020 on ollut rankka vuosi meille kaikille ja halusimme siksi esittää tutkimustulokset videon muodossa näyttääksemme musiikin todellisen voiman ja inspiroidaksemme yhä useampaa hyödyntämään sitä työkaluna myönteisyyden lisäämiseksi arkeensa. High Power Audio -kaiuttimien valikoimamme tuo esiin musiikin voiman selkeästi ja on täydellinen niille, jotka haluavat nauttia musiikin kuuntelusta yhdessä.”

Sonyn kaksi uutta High-Power Audio Systems -valikoiman mallia, MHC-V83D ja MHC-V73D, on suunniteltu laajentamaan bilehileiden ja perheiden mahdollisuuksia nauttia musiikista, esimerkiksi suuntaamattoman äänen sekä valaistuksen ja kannettavan suunnittelun voimin.

– Loppu –

Tiedoksi toimitukselle

Tutkimusraportista

Raporttiin on sisällytetty Mindlab Internationalin Tri David Lewisin tutkimustyö ja Warwickin yliopiston lausunnot toimialan ammattilaisilta ympäri Eurooppaa. Markkinointitutkimusyritys One Poll toteutti kyselytutkimuksen eri puolilla Eurooppaa. Raportti viittaa tilastoihin, jotka on saatu yhteensä 3000 henkilön vastauksista Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Unkarissa.

Power of Sound -videoesityksestä

Videoesityksen on herättänyt henkiin tuotantoyhtiö Greatcoat Films. Ohjaus: Klaas Diersmann, elokuvaus: JP Garcia ja päätuottaja: Sandra Spethmann.

Sony HAS-V -sarjasta

Sony on lisännyt kaksi uutta jännittävää mallia High-Power Audio Systems -mallistoonsa MHC-V83D:n ja MHC-V73D:n muodossa. Ne on suunniteltu laajentamaan bilehileiden ja perheiden mahdollisuuksia nauttia musiikista, esimerkiksi suuntaamattoman äänen sekä valaistuksen ja kannettavan suunnittelun voimin.

Kaiuttimien ominaisuuksiin lukeutuvat suuntaamaton ääni, suuntaamaton bilevalaistus, karaoke, sekä mikrofoni- ja kitaraliitäntä ja niitä voi kontrolloida Fiestable-sovelluksen kautta.

• MHC-V83D-mallin hinnoittelu on noin 770 euroa ja se on ollut saatavilla lokakuusta 2020.
  • MHC-V73D-mallin hinnoittelu on noin 650 euroa ja se on ollut saatavilla lokakuusta 2020.

Lisätietoja HAS-V-sarjasta voit lukea täältä.

Musiikin Top 10 vaikutusta – mielelle, keholle ja tunteille

Musiikki vaikuttaa paitsi tapaan, jolla kehomme ja mielemme toimii, myös käyttäytymiseemme ja vuorovaikutukseemme muita ihmisiä kohtaan. Tässä ovat musiikin tutkitusti yleisimmät vaikutukset:

1. .Kyyneleet Musiikki toimii vahvana ärsykkeenä, joka voi nostaa pintaan kauan painuksissa olleita emotionaalisia kokemuksia. Elokuvissa käyvät usein kertovat, kuinka nimenomaan musiikin alkaminen saa kyyneleet pintaan.
  2. Parantunut muisti – Tutkimukset ovat osoittaneet, että musiikin aikaansaamat tunteet voivat vaikuttaa voimakkaasti kykyymme keskittyä, ajatella tehokkaasti, muistaa tarkasti, harkita asioita kokonaisvaltaisesti, ratkaista ongelmia ja tehdä päätöksiä.
  3. Iloisuus – Musiikin avulla voi unohtaa ei-toivottuja ajatuksia ja tunteita ja se helpottaa noista tunteista puhumista. Se voi auttaa lämpimän ja vastaanottavaisen tunnelman luomisessa ja tehdä siten ihmisistä onnellisempia.
  4. Muutokset sydämensykkeessä – Musiikki voi auttaa ihmisiä rentoutumaan tai saamaan heidät tuntemaan olonsa energisemmäksi. Musiikilla on todettu olevan sydämensykkeeseen voimakas vaikutus, joko sen rauhoittajana tai kiihdyttäjänä. Se voi myös nostaa tai laskea verenpainetta, kiihdyttää tai madaltaa hengityksen tahtia ja jopa vaikuttaa ihon kykyyn johtaa sähköä!
  5. Musiikki voi vaikuttaa toimintaamme – Musiikki vaikuttaa merkittävästi tapaamme arvioida sitä, mitä tapahtuu ympärillämme – erityisesti, kun kyse on tapahtumien merkityksellisyydestä omaan hyvinvointiimme tai tavoitteiden saavuttamiseen. Charles Gulas, markkinoinnin professori Wright State University -yliopistosta ja Charles Schewe, markkinoinnin professori University of Michigan -yliopistosta havaitsivat, että baby boomer -sukupolven edustajat ostivat tuotteita todennäköisemmin klassisen rock-musiikin soidessa siitä huolimatta, että kaksi kolmasosaa heistä ei osannut kertoa, minkälaista musiikkia soitettiin heidän tehdessään ostoksia.
  6. Se luo ystävyys- ja parisuhteita; ja määrittää identiteettiä jossain määrinErityisesti nuorten keskuudessa musiikin kuuntelu ryhmissä on yksi keskeisimmistä ystävyyden rakennuspalikoista. Musiikin avulla myös oma identiteetti ja suhde yhteiskuntaan vahvistuu.
  7. Sillä voi olla “parantava” vaikutus – Tuoreet tutkimukset musiikin tavoista vaikuttaa aivoihin kertovat, että sillä on voimakas vaikutus hermostoon. Aivojen pohjalla olevat alueet tulkitsevat musiikin akustisia vivahteita ja välittävät viestejä tärkeydestä ja kiireellisyydestä.
  8. Se voi auttaa nukahtamaan – Esimerkiksi Vivaldin Neljä vuodenaikaa -teoksen on todistettu rauhoittavan levottomia vauvoja ja auttavan heitä nukahtamaan.
  9. Se voi saada ihon kananlihalle – Kuuntelija kokee väristyksiä, kun musiikki stimuloi aivojen voimakasta mutta alkukantaista palkitsemisjärjestelmää. Silloin vapautuu tulva nautintokemikaali dopamiinia, mikä herättää intensiivisiä onnellisuuden ja innostavuuden tunteita. Tässä mielessä musiikilla on täsmälleen samankaltainen vaikutus kuin uhkapelaamisella, sokerisella herkuttelulla tai mahtavan seksin harrastamisella. Toisaalta aivojen mantelitumake säätelee pelontunnetta ja reagoi ainutlaatuisella tavalla synkkään musiikkiin. Tämä voi aiheuttaa ihon menemisen kananlihalle ja karvojen nousemisen pystyyn.
  10. Se voi laajentaa pupilleja ja lisätä valppautta – Kun musiikki onnistuu iskemään juuri oikeaan hermoon, koko kehosi virittyy. Sydämenlyönnit tihentyvät, pupillit laajentuvat ja veri ohjautuu jalkoihisi, kun pikkuaivoiksi kutsuttu aivojen osa aktivoituu. Mekanismi lisää valppautta: se on vaistonvarainen reaktio, joka on evoluution myötä kehittynyt valmistamaan meidät taisteluun tai karkuun juoksemiseen. Kun emme pysty tekemään kumpaakaan (kumpaakin vaihtoehtoa katsotaan pahalla konserttihalleissa tai festareilla), tuotettujen tunteiden intensiivisyys saa aikaan jännitystä ja nautintoa.

[1]Täydellinen lista kuvauksin täydennettynä löytyy tiedotteen lopusta

Caroline Rebecca Schefte