Edvin Karlsson maailman kuudenneksi paras TIMBERSPORTS®-urheilija – Tove Njåstad teki kansainvälisen debyytin

Kansainvälinen TIMBERSPORTS®-kausi käynnistyi Rookie World Championship- ja International Women Cup -kilpailuilla perjantaina 27. toukokuuta. Pohjoismaista kilpaili ruotsalainen rookie-urheilija Edvin Karlsson. Hän teki maailmanmestaruuskilpailuissa vahvan debyytin sijoittuen kuudenneksi sekä teki kaksi henkilökohtaista ennätystä ja pohjoismaisen ennätyksen. Pohjoismaita edustava ruotsalainen Tove Njåstad esiintyi ensimmäistä kertaa kansainvälisellä kilpailulavalla International Women Cup -kilpailussa.

Molempiin Wienin Rathausplatzilla pidettyihin kilpailuihin osallistui perjantaina innokkaita urheilijoita, ja kilpailut houkuttelivat paikalle yhteensä noin 4 500 kannustavaa katsojaa. Nuorisoluokkaa vastaavaan Rookie World Championship -kilpailuun osallistui 13 maailman huipputason rookie-urheilijaa. Mukana oli Orsasta kotoisin oleva 22-vuotias ruotsalainen Edvin Karlsson, joka edusti Ruotsin lisäksi myös Pohjoismaita. Edvin Karlsson aloitti kilpauransa vuonna 2019, ja perjantaina kolme vuotta myöhemmin hän osallistui ensimmäisiin maailmanmestaruuskilpailuihinsa.

Edvin oli kovassa kilpailussa kahden erän jälkeen kahdeksantena – mutta tehtyään Single Buck -lajissa 10,78 sekunnin maailmanennätyksen, jonka sveitsiläinen Oliver Reinhard myöhemmin löi, hän nousi kuudenneksi. Suorituskyky kesti viimeiseen kierrokseen asti ja viimeisessä Springboard-lajissa tuloksena oli sekä henkilökohtainen että pohjoismainen ennätys. Edvin Karlsson valittiin kilpailun päätteeksi maailman kuudenneksi parhaaksi rookie-urheilijaksi.

– Tänään tuntui todella hyvältä. Olen harjoitellut paljon, joten ei ole sattumaa, että kilpailu meni hyvin. Olen erittäin tyytyväinen suoritukseeni, sanoo Edvin Karlsson, ja jatkaa:

– Vastus oli kova, ja ensimmäisissä lajeissa tunsin olevani ”pian pois pelistä” – mutta onnistuin pääsemään jatkoon. Olen erittäin tyytyväinen sijoitukseeni, varsinkin näiden kaverien joukossa. Aion jatkossakin harjoitella paljon. Haluan tulla yhä paremmaksi ja ennen kaikkea pitää suoritukseni korkealla ja tasaisella tasolla.

Rookie World Championship -kilpailun voitti 24-vuotias australialainen Jack Argent ja seuraaviksi sijoittuivat sveitsiläinen Oliver Reinhard ja puolalainen Szymon Groenwald.

Toisen ruotsalaisurheilijan debyytti
Myös 26-vuotias ruotsalainen urheilija Tove Njåstad debytoi kansainvälisessä kilpailussa aiemmin perjantaina. Hänkin edusti Pohjoismaita päivän kilpailussa. Hän haastoi naisten eliitin kolmessa lajissa, Stock Saw, Single Buck ja Underhand Chop, ja sijoittui seitsemänneksi yhteensä yhdeksän kilpailijan joukosta.

– Oli todella hauskaa kilpailla ja nyt on hyvä fiilis – olen iloinen ja ylpeä saavutuksestani. Nousin lavalle, keskityin yhteen asiaan kerrallaan ja suoriuduttuani yhdestä lajista aloin heti valmistautua seuraavaan, sanoo Tove Njåstad.

Hän sai toiseksi parhaan ajan Stock Saw -lajissa, ja kahdessa viimeisessä lajissa Tove ylitti hyväksytyn aikarajan. Kultamitalin voitti 32-vuotias amerikkalainen Martha King, jolla on jo useita kansallisia ja kansainvälisiä mestaruuksia. Uusia kilpailuja on jo tulossa, ja viikonloppuna 3.6.–4.6. kilpailevat sekä Edvin Karlsson että Tove Njåstad.

– Seuraavana on Nordic Cup -kilpailu Elmia Wood -metsämessuilla. Siellä tavoitteeni on saavuttaa uusia tuloksia, ja tämän päivän kilpailun jälkeen tunnen voivani suoriutua vielä paremmin, kertoo Tove Njåstad.

PRO-urheilijat Ferry Svan ja Emil Hansson edustivat Ruotsia ja Pohjoismaita World Trophy 2022 -kilpailussa lauantaina 28. toukokuuta.

Täydelliset kilpailutulokset löydät täältä.
Seuraa Rookie World Championship -kilpailun livelähetystä täällä.
Seuraa International Women Cup -kilpailun livelähetystä täällä

+46 73 736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.