Ferry Svan sijoittui ensimmäiseksi TIMBERSPORTS® Nordic Cup 2023 -kilpailun viimeisessä osakilpailussa ja kruunattiin siten cupin voittajaksi.

Ferry Svan on pohjoismainen cup-voittaja – otti 4/4 voittoa

TIMBERSPORTS® Nordic Cup 2023 -kilpailun viimeinen ja ratkaiseva osakilpailu ratkaistiin viime lauantaina Svenljungassa. Ennakkosuosikki Ferry Svan täytti odotukset Pro-luokassa ja voitti neljännen ja viimeisen kultamitalin, ja hänet kruunattiin koko Nordic Cup 2023 -kilpailun voittajaksi. Tanskalainen Felixia Banck oli vienyt kaksi voittoa naisten luokassa jo ennen kilpailun alkua, ja kolmas sija neljännessä osakilpailussa merkitsi Nordic Cup 2023 -kilpailun kokonaisvoittoa.

TIMBERSPORTS®-urheilijat Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta kokoontuivat viime viikonloppuna Nordic Cup 2023 -kilpailun neljänteen ja viimeiseen osakilpailuun Svenljungan Naturbruksgymnasietissa, Ruotsissa. Cup on ollut käynnissä koko kesän, ja urheilijat ovat kilpailleet yksilöllisesti kolmessa, neljässä tai kuudessa lajissa kilpailuluokan ja kilpailumuodon mukaan. Ruotsalainen Ferry Svan oli Pro-luokassa ensin aivan maanmiehensä Emil Hanssonin kannoilla, mutta onnistui pääsemään ohi viimeisten lajien aikana. Hanssonilla ja Svanilla oli kummallakin 37 pistettä ennen viimeistä Hot Saw -lajia. Ferry Svanin kokonaiskilpailuaika todettiin neljä sekuntia lyhyemmäksi kuin Hanssonilla, mikä toi hänelle neljännen ja viimeisen kultamitalin, ja hänet kruunattiin koko Nordic Cup 2023 -kilpailun voittajaksi.

– On upeaa voittaa kaikki neljä osakilpailua ja koko cup. En uskonut, että se onnistuisi tänään, mutta muutama sekunti ratkaisi kilpailun minun hyväkseni. Pidän todella paljon tästä cup-kilpailumuodosta, siinä saa kokeilla kuntoaan monta kertaa kauden aikana. Olen tyytyväinen kauteen, sillä olen tehnyt kaksi Euroopan ennätystä ja kehittynyt paljon sekä Hot Saw - että Springboard-lajissa. En ole täysin tyytyväinen siihen, miten Pohjoismaiden mestaruuskilpailut menivät tänä vuonna, mutta olen parantanut tulostani ja se on minulle tärkeää, sanoo Ferry Svan ja jatkaa:
– Nyt ovat vuorossa maajoukkuekilpailut Yhdysvalloissa ja seuraavaksi MM-joukkuekilpailut marraskuun alussa. Sen jälkeen on aika keskittyä perusharjoitteluun, arvioida mennyttä vuotta ja suunnitella seuraavaa kautta.

Kilpailuluokat Rookie, Intermediate ja Women ratkaistiin sunnuntaina. Tanskalainen Felixia Banck voitti kaksi neljästä osakilpailusta, ja hänet kruunattiin cupin naisten luokan voittajaksi. Kilpailun alku oli Banckille haastava, hänet hylättiin Stock Saw -lajissa, mutta hän onnistui kuitenkin nappaamaan kolmannen sijan kilpailijakumppaninsa Tove Njåstadin jälkeen. Lauantain saavutus merkitsi sitä, että Banck keräsi eniten pisteitä neljässä osakilpailussa ja voitti Nordic Cup 2023 -kilpailun.

– Tuntuu fantastiselta päättää kausi cupin voittajana. Olen tehnyt paljon töitä sen eteen viime kaudesta asti, joten olen erittäin ylpeä kehittymisestäni. Takana on paljon harjoittelua, päättäväisyyttä ja intohimoa. Tason tulee säilyä korkeana koko cupin ajan, ja se on kehittävää, sanoo Felixia Banck.

Edvin Karlsson oli Rookie-luokan kärjessä koko cupin ajan. Hän nousi cupin voittajaksi ennen tanskalaista Esben Pederseniä voitettuaan neljännen osakilpailun. Osakilpailu oli molemmille viimeinen Rookie-kilpailu, sillä he siirtyvät Pro-luokkaan ensi kaudella. Intermediate-luokan kokonaisvoittaja oli Emil Svensson, joka siirtyy myös yhdessä toiseksi sijoittuneen Kim Wolken kanssa Pro-urheilijaksi ensi kaudella. Kolmanneksi tuli svenljungalainen Peter Eriksson, joka teki neljännessä osakilpailussa Stock Saw -lajin Intermediate-maailmanennätyksen (9,79 sekuntia) omalla kotikentällään.

Viikonlopun viimeinen Nordic Cupin osakilpailu päättää tämän vuoden pohjoismaisen kilpailukauden. Nyt on jäljellä enää MM-kilpailut Stuttgartissa 3.11.–4.11.

Nordic Cup 2023 -kilpailun kokonaislopputulokset:

Pro – top 7:

Viktor Clarmo

Samuel Hell

Ole Magnus Syljuberget

Nordic Cup 2023 -kilpailun neljännen osakilpailun täydelliset tulokset löydät täältä.
    TIMBERSPORTS®-kilpailujen koko aikataulu on nähtävissä täällä.
    Lue lisää uutisia: TIMBERSPORTS® Ruotsi täältä.

+46 73 736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.