Ruotsalainen Emil Hansson on maailman toiseksi paras TIMBERSPORTS®-urheilija historiallisen MM-hopeansa jälkeen.

Pohjoismaat tekivät TIMBERSPORTS®-historiaa vuoden 2023 MM-kilpailuissa

Stuttgartin Porsche-Arena isännöi vuoden 2023 TIMBERSPORTS®-MM-kilpailuja viikonloppuna 3.–4. marraskuuta. Perjantain joukkuekilpailussa Ruotsin maajoukkue sijoittui yhdeksänneksi, ja Norja nousi yhden sijan viime vuodesta sijoittuen kymmenenneksi. 22-vuotias ruotsalainen Emil Hansson pääsi otsikoihin lauantain yksilökilpailussa. Hän tyrmistytti suuret maat voittamalla Ruotsin ja Pohjoismaiden ensimmäisen hopeamitalin.

En löydä sanoja, en odottanut tätä tänään herätessäni. Olen erittäin iloinen toisesta sijasta – on uskomatonta olla vasta 22-vuotias ja seistä palkintokorokkeella hopeamitali kaulassa! sanoo Emil Hansson.

Vuoden 2023 TIMBERSPORTS®-MM-kilpailut ratkaistiin viikonloppuna Stuttgartissa, Saksassa. Ruotsalainen Emil Hansson teki MM-debyyttinsä viime vuoden MM-kotikilpailuissa Göteborgissa ja astui nyt Porsche-Arenalle kokeneempana ja Euroopan rankinglistan neljäntenä. Pölyn ja sahanpurun laskeuduttua yksilökilpailun jälkeen oli selvää, että Hansson oli voittanut historiallisen kakkossijan tämän vuoden MM-kilpailuissa ja näytti samalla taitonsa muutamalle maailmantähdelle. Hopeamitali on Pohjoismaiden ensimmäinen palkintosija TIMBERSPORTS®-MM-yksilökilpailussa ja myös ensimmäinen kerta, kun pohjoismainen urheilija pääsee finaaliin. Maailmanmestaruuden vei australialainen Jamie Head.

MM-yksilökilpailussa urheilijoiden tulee suorittaa lajit Underhand Chop, Stock Saw ja Standing Block Chop. Urheilijat saavat pisteitä nopeutensa mukaan ja vain kahdeksan parasta etenee toiselle kierrokselle, jossa kilpaillaan lajeissa Single Buck ja Springboard. Ne kuusi urheilijaa, joilla on korkeimmat pisteet kahdelta ensimmäiseltä kierrokselta, etenevät kolmannelle ja viimeiselle kierrokselle, jossa on lajina yleisön suosikki Hot Saw. Tässäkin lajissa korkeimmat pisteet jaetaan nopeimmin sahanneille, ja kilpailun voittaa urheilija, joka on kerännyt kaikkien kierrosten jälkeen eniten pisteitä yhteensä.

Ruotsalaisten pettymys joukkuekilpailussa
Edellisenä iltana ratkaistiin MM-joukkuekilpailu, jossa Pohjoismaita edustivat Ruotsi ja Norja. Joukkuekilpailussa kilpaillaan neljässä lajissa, Stock Saw, Underhand Chop, Single Buck ja Standing Block Chop. Lajit suoritetaan vuorojärjestyksessä ja mahdollisimman nopeasti siten, että jokaisessa pisteessä on yksi urheilija. Ruotsi kohtasi Sveitsin kilpailun ensimmäisellä kierroksella. Jännittävän kamppailun jälkeen Ruotsi putosi joukkuekilpailusta ajalla 1.02,07 Single Buck -lajissa tapahtuneen virheen takia.

– Tavoitteena oli päästä alle minuuttiin, mutta saha hajosi Single Buck -lajissa, mikä maksoi meille muutaman sekunnin. Ilman sitä olisimme päässeet alle minuuttiin, sanoo joukkueen kapteeni Calle Svadling.
Ei saisi olla liian innokas, mutta se on erittäin vaikeaa täällä yleisön kannustaessa, lisää Ferry Svan.

Norjan joukkue ottaa askeleen eteenpäin
Norjan maajoukkue osoitti mestaruuskilpailuissa sinnikkyyttä ja lupaavaa edistymistä. Päästyään kilpailun ensimmäiselle kierrokselle last chance -tilaisuuden avulla kilpailu päättyi Uuden-Seelannin voittoon vahvasta 1.09,59 ajasta huolimatta. Näin Norja sijoittui kilpailussa kymmenenneksi heti Ruotsin maajoukkueen jälkeen. Norjalaiset paransivat sijoitustaan viidellä sijalla vuoden 2022 joukkuekilpailuun verrattuna.

Joukkuekilpailun maailmanmestaruuden vei jälleen Australia, joka voitti neljännen peräkkäisen MM-kullan. Australialaiset matkustavat kotiin kahden kultamitalin kanssa, kuten viime vuonnakin. Vuoden 2023 MM-kilpailuja seurasi yhteensä 13 000 katsojaa.

Katso STIHL TIMBERSPORTS® MM 2023 -kilpailujen livelähetykset täältä.
Täydelliset MM-yksilökilpailun lopputulokset, lue lisää täältä.
Täydelliset MM-joukkuekilpailun lopputulokset, lue lisää täältä.

+46 73 736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.