Ferry Svan (26) on valmistautunut kostamaan, kun TIMBERSPORTS®-kausi alkaa.

Pohjoismaiset urheilijat valmiina kauteen, kun tämän vuoden TIMBERSPORTS® -kilpailut julkistetaan

Viime vuoden yleisöjuhlien jälkeen TIMBERSPORTS®-maailmanmestaruuskilpailuissa Göteborgissa, Ruotsissa, extreme-urheilijat kohtaavat uuden kauden toiminnan, voiman ja tarkkuuden. Ruotsalaisia urheilijoita odottavat useat kansainväliset ja kansalliset kilpailut, ja viime vuoden suoritusten perusteella on merkittäviä mitalitoiveita. Erityisesti tähtäimet asettuvat lujasti palkintokorokkeelle Stuttgartin MM-kisojen aikana marraskuussa.

Falun, Ruotsi, isännöi ensimmäistä Nordic Cup -kilpailua 26.-28. toukokuuta, mikä merkitsee pohjoismaisen kilpailukauden alkua TIMBERSPORTS®:ssa. Turnaus kokoaa yhteen pohjoismaiset urheilijat kaikissa kilpailuluokissa – Pro, Rookie, Intermediate ja Women – ja sisältää neljä osakilpailua syyskuun loppuun asti.

Pohjoismaisen kauden kohokohta tapahtuu 11.-12. elokuuta Elverumissa, Norjassa, jossa kruunataan pohjoismainen TIMBERSPORTS®-mestari. Pohjoismaiden mestaruuskilpailut ovat myös viimeinen mahdollisuus pohjoismaisille urheilijoille nousta Euroopan rankingissa, joka määrittää, ketkä pääsevät Stuttgartiin kilpailemaan TIMBERSPORTS® World Championships 2023 -kilpailuissa 3.-4.11. Varmistaakseen paikan marraskuun yksilökilpailuissa kunkin maan parhaan urheilijan tulee sijoittua kahdeksan parhaan joukkoon Euroopan rankingissa. Ruotsalaiselle Ferry Svanille se edustaa myös mahdollisuutta kostaa, kun 26-vuotias kilpailija ei päässyt henkilökohtaiseen kilpailuun vuoden 2022 MM-kisoissa.

– Tulee hienoa päästä kilpailemaan uudelleen. Pre-season aikana olen harjoitellut ja kilpaillut Australiassa. Opin siellä paljon, erityisesti teknisiä yksityiskohtia, ja olen sisällyttänyt sen kauden harjoituksiini, sanoo Ferry Svan, joka jatkaa:
– Tavoitteena on voittaa Nordic Cup ja Pohjoismaiden mestaruus sekä olla palkintokorokkeella World Trophyn aikana. Tänä vuonna tavoitteena on myös edustaa Ruotsia henkilökohtaisissa MM-kisoissa ja sijoittua kolmen parhaan joukkoon. Toivon, että me maajoukkueessamme pystymme saavuttamaan myös uuden alle minuutin ennätysajan joukkueiden MM-sarjassa ja sijoittumaan korkeammalle kuin viime vuonna.

Viime vuoden historiallinen kausi
Viime vuoden kausi oli historiallinen, sillä se oli ensimmäinen kerta, kun naisten luokka oli mukana pohjoismaisissa kilpailuissa. Kauden päätteeksi tanskalaisesta Felixia Bancksistä tuli ensimmäinen nainen, joka on kilpaillut TIMBERSPORTS®-maailmanmestaruuskilpailuissa.
– Olen treenannut paljon ja valmistautunut uuteen kauteen, ja nyt odotan todella innolla uuden kauden alkamista. Minun ja Tanskan maajoukkueen tavoite on voittaa viime vuoden ajat ja tulla vielä paremmaksi, Felixia sanoo.

Pohjoismaiset urheilijat kilpailevat maailman eliittiä vastaan
Pohjoismaisen kilpailukauden rinnalla ruotsalaiset urheilijat kilpailevat myös kansainvälisesti. Kansainvälinen TIMBERSPORTS®-kilpailukausi alkaa 9. kesäkuuta. Urheilijat kaikkialta maailmasta kokoontuvat Rotterdamin satamaan World Trophy -palkintoon. Yleisöystävällinen Trophy-muoto tarkoittaa, että urheilijat kilpailevat kaksintaisteluissa, joissa suoritetaan neljä alkuerää peräkkäin ja mahdollisimman nopeimmalla ajalla. Samana viikonloppuna ja samassa paikassa ajetaan Rookie World Championship, jossa ruotsalainen junioriurheilija Edvin Karlsson kilpailee maailmanmestarin tittelistä.

Pohjoismaiset urheilijat kilpailevat täällä vuonna 2023:
- Nordic Cupin ensimmäinen kierros kisataan Falunissa 26.-28. toukokuuta.
- Maailman eliitti kokoontuu Rotterdamiin World Trophya varten 9. kesäkuuta. Ruotsalainen Rookie-urheilija Edvin Karlsson kilpailee Rotterdamissa myös Rookie World Championship -sarjassa.
- Nordic Trophy järjestetään Transtrandissa 17. kesäkuuta. Kilpailu toimii European Trophyn karsintakierroksena.
- Nordic Cup jatkuu kakkoskierroksella Malungissa 21.-22.7. - European Trophy -tapahtuma järjestetään 30. heinäkuuta Puolassa.
- Nordic Cupin kolmas kierros kisataan Orsassa 5.-6. elokuuta. - 23.-24. syyskuuta Nordic Cupin neljäs kierros ratkaistaan Svenljungassa.
- 11.-12. elokuuta Pohjoismaiden mestaruuskilpailut järjestetään Elverumissa, Norjassa.
- Syyskuun 3. päivänä European Nations Cup järjestetään Seefeldissä, Tirolissa.
- Tämän vuoden MM-kisat järjestetään Stuttgartissa Saksassa 3.-4.11. Joukkuekilpailu tapahtuu perjantaina ja yksilökilpailu lauantaina.

TIMBERSPORTS® koko aikataulu löytyy täältä: https://data.stihl-timbersports.com/Events

Täältä löydät lisää uutisia TIMBERSPORTS® kilpailusta: https://stihltimbersports.is/

+46 73 736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

Emma Birgersson

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14