Ruotsin Emil Hansson, 22, voitti Pohjoismaiden TIMBERSPORTS® 2023 -mestaruuden. Ruotsi voitti kultaa kaikissa kilpailuluokissa.

Ruotsi on Pohjoismaiden TIMBERSPORTS®-mestari kaikissa kilpailuluokissa – hopeaa Tanskaan ja Norjaan

Pohjoismaiden TIMBERSPORTS®-mestaruuskilpailut järjestettiin Elverumissa Norjassa 11.–13. elokuuta. Viikonloppuun mahtui kiivaita kilpailupäiviä ja dramaattisia käänteitä. Loppujen lopuksi Ruotsi selviytyi voittajaksi kaikissa luokissa osallistujien rikottua myös monia ennätyksiä. Emil Hansson, Edvin Karlsson, Tove Njåstad ja Viktor Clarmo ottivat kaikki ylpeinä vastaan kultamitalinsa. Norjan Bart Gevers sijoittui toiseksi Viktor Clarmon jälkeen Intermediate-luokassa, ja Tanskan Esben Pedersen ja Felixia Banck nappasivat hopeaa Rookie-luokassa ja naisten sarjassa.

Perjantaina 11. elokuuta intensiivinen TIMBERSPORTS®-kilpailukausi huipentui mittelöön Pohjoismaiden mestarin tittelistä Pro- ja Rookie-luokissa. Viimevuotisen jännitysnäytelmän tapaan rautaisten ammattilaisten välisestä kilpailusta odotettiin kovaa. Hallitsevan mestarin Emil Hanssonin ja Ferry Svanin uumoiltiin näyttelevän pääosia taistelussa tittelistä, ja kuten viime vuonnakin he tarjosivat yleisölle unohtumattoman kamppailun.

Yleisö odotti innokkaasti viimeistä lajia, joka oli Hot Saw. Emil Hansson eteni rauhallisemmassa tahdissa kuin vastustajansa Ferry Svan, mutta se osoittautui voittoisaksi strategiaksi. Hanssonia aavistuksen nopeampi Ferry diskattiin tuomarien tarkastuksen jälkeen, koska hän oli sahannut merkintöjen yli. Tämän seurauksena 22-vuotias Emil Hansson onnistui säilyttämään tittelinsä ja varmistamaan paikan Stuttgartissa 4. marraskuuta järjestettävissä maailmanmestaruuskisoissa. Hänen maanmiehensä Svan sijoittui kilpailussa kolmanneksi. Toiseksi tuli Pontus Skye, 31, tehtyään vakuuttavat suoritukset monissa lajeissa ja henkilökohtaisen ennätyksen Springboardissa (1,14.38 sekuntia).

– Minulle on suuri kunnia saada edustaa Ruotsia uudelleen maailmanmestaruuskisoissa. Viime vuosi oli erityisen mieleenpainuva ja hauska, koska kyseessä oli ensimmäinen kertani ja kisat järjestettiin kotimaan kamaralla. Koen, että paineet ennen Saksassa järjestettäviä maailmanmestaruuskisoja ovat nyt pienemmät. Aion keskittyä valmistautumiseen täysillä, Emil Hansson kertoo.

Kovaa kilpailua Rookie-luokassa
    Ruotsi voitti kultamitalin myös Rookie-luokassa. Ruotsin Edvin Karlsson kävi kovaa kamppailua Tanskan Esben Pederseniä ja viime vuoden voittajaa Adam Bjönsiä vastaan. Loppujen lopuksi Karlsson nousi palkintopallin korkeimmalle paikalle kilpailtuaan viimeistä kertaa Rookie-luokassa Pohjoismaiden mestaruuskilpailuissa. Ensi vuonna sekä Karlsson että Pedersen nousevat Pro-luokkaan.

– Viime vuonna kilpailun kesken jättäminen kirpaisi, joten oli mahtavaa viedä mestaruus tänä vuonna. Erityisen tyytyväinen olin suoritukseeni Single Buck -lajissa, jossa tunnen olleeni korkealla tasolla jo jonkin aikaa. Toivottavasti menestys jatkuu, Edvin Karlsson kommentoi.

Tove Njåstad toi Ruotsille vielä yhden kultamitalin
      Sunnuntaina naisten oli aika astua esiin TIMBERSPORTS®-kilpailussa. Viimeisenä kilpailupäivänä käytiin tasaväkistä kamppailua naiskilpailijoiden kesken. Loppujen lopuksi Tove Njåstad, 28, toi Ruotsille vielä yhden kultamitalin ja hänet kruunattiin Pohjoismaiden vuoden 2023 mestariksi.

Nordic Cupin kolminkertainen voittaja Felixia Banck, 36, nappasi itselleen hopeaa tämän vuoden mestaruuskilpailuissa. Parhaana pohjoismaisena kilpailijana kansainvälisessä rankingissa hänellä on hyvät mahdollisuudet päästä International Women’s Cup 2024 -kisoihin. Tanskalainen Banck toi kotimaahansa hopeaa mutta teki Underhand Chop -lajissa myös uuden Tanskan ennätyksen: 48,01 sekuntia. Hänen vastustajansa ja kilpailun voittaja Njåstad puolestaan teki samassa lajissa Pohjoismaiden ennätyksen vaikuttavalla 45,98 sekunnin ajalla.

– Tuntuu aivan uskomattomalta! Olen tietenkin todella tyytyväinen. Kaikki pelasi tänään, Tove Njåstad kertoo ja jatkaa:
      – Päätin keskittyä yhteen lajiin kerrallaan. Kilpailun aikana tuntui siltä, että hyvin sujuu. Olen treenannut kovasti, ja tulokset näkyvät.

Intensiivinen päätös vuoden 2023 Pohjoismaiden mestaruuskilpailuille
      Sunnuntain päätteeksi Ruotsin Viktor Clarmo nappasi kultamitalin Intermediate-luokassa. Kyseessä oli myös hänen viimeinen TIMBERSPORTS®-kilpailunsa. Hopeaa sai Norjan Bart Gevers, joka teki yleisöön vaikutuksen Underhand Chop -lajin Norjan ennätyksellä (44,42 sekuntia).

Vuoden 2023 Pohjoismaiden STIHL TIMBERSPORTS® -mestaruuskilpailuiden livelähetykset ovat katsottavissa täällä.
      Viikonlopun kaikki tulokset näet täältä.