Ohita

Tiedote -

Raportti osoittaa: suomen metsä- ja viheralan ammattilaisista on 62 % itseoppineita

STIHL yhtiön julkaisemassa tämän vuoden toimialaraportissa tarkastellaan pohjoismaisen metsä- ja viheralan osaamista. Tuloksista ilmenee suomalaisten korkea itseoppineisuuden taso – lähes kaksi kolmasosaa on itseoppineita. Suomalaiset ovat myös ne, jotka ovat suurimmassa määrin samaa mieltä siitä, että he tietävät, millaiset suojavarusteet tarvitaan minkäkin koneen käyttöä varten – huimat 99 prosenttia verrattuna 96 prosenttiin kaikista vastaajista.

Lähes 94 prosenttia pohjoismaisista teollisuusalan vastaajista sanoo, että heillä on välttämättömät taidot työkoneidensa käyttöön. Yli kahdeksan kymmenestä (86 prosenttia) kertoo saaneensa koneiden käytön edellyttämän koulutuksen, kun taas 44 prosenttia on hankkinut taitonsa itse. Ikä ja koulutus näyttävät myös olevan yhteydessä toisiinsa. Suurin osa alle 50-vuotiaista, 90 prosenttia, on käynyt muodollisen koulutuksen, kun taas puolet näistä yli 50-vuotiaista sanoo olevansa itseoppineita.

Pohjoismaiden välillä on myös tiettyjä eroja. Itseoppineiden ammattikäyttäjien osuus on korkein Suomessa – peräti 62 prosenttia, kun taas Tanskassa 33 prosenttia ilmoittaa olevansa ammatissaan itseoppinut.

– On harvinaista, että niin monet pitävät itseään itseoppineina ammattilaisina. Koulutusta koskevat lait ja määräykset vaihtelevat Pohjoismaittain, ja eri työtehtävissä voi olla erilaisia pätevyysvaatimuksia, sanoo Kjell Svensson, toimitusjohtaja STIHL Norden, ja jatkaa:

– Itseoppiminen voi tarkoittaa usein vahvaa aloite- ja ongelmanratkaisukykyä, mutta se voi myös tuoda erityisiä haasteita objektiiviseen riskien arviointiin: jotain, jonka muodolliset koulutukset yleensä kattavat. On tärkeää, että jokainen ammatinharjoittaja, riippumatta siitä, miten hän on hankkinut taitonsa, päivittää jatkuvasti osaamistaan tunnustettujen standardien ja alan käytäntöjen mukaisesti.

Ruotsalaisilla vastaajilla on keskimääräistä vähemmän koneiden käyttöön tarvittavaa osaamista (91 prosenttia verrattuna 94 prosenttiin), ja harvemmat ovat saaneet koneenkäyttökoulutuksen (80 prosenttia verrattuna 86 prosenttiin). Norjalaiset ovat puolestaan suurelta osin samaa mieltä siitä, että heillä on tarvittava koulutus koneidensa käyttöön (91 prosenttia verrattuna 86 prosenttiin), ja vain 36 prosenttia ilmoitti olevansa itseoppinut. On tärkeää huomioida, että koneiden käyttöä koskevat lait ja määräykset vaihtelevat Pohjoismaiden välillä.

Lue Nordic Outdoor Industry Report 2024 täältä.

Kategoriat

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Johanna Hedström

Pressikontakt +46706221708