Ohita
Ruotsi isännöi STIHL TIMBERSPORTS® 2022 -maailmanmestaruuskisoja välivuoden jälkeen

Tiedote -

Maailman suurimmat Timbersports-mestaruuskisat piti järjestää vuonna 2020 Ruotsissa, mutta kisat peruttiin pandemian vuoksi. Meillä on ilouutisia: STIHL TIMBERSPORTS® -maailmanmestaruuskisat on päätetty järjestää Ruotsissa vuonna 2022. Yli sata urheilijaa kaikkialta maailmasta kokoontuu Partille Arenalle Göteborgin lähelle 28.–29. lokakuuta 2022 kilpaillakseen yksilö- ja joukkuelajeissa.

Lähes kahden vuoden odotus palkitaan, kun pandemian takia väliin jäänyt kilpailu järjestetään jälleen. Nyt se on selvää: vuonna 2022 Ruotsi isännöi STIHL TIMBERSPORTS® -maailmanmestaruuskisoja ensimmäistä kertaa. Maailman johtavat STIHL TIMBERSPORTS® -extremeurheilijat saapuvat Ruotsiin kilvoittelemaan halutuista mestaruuksista lokakuun viimeisenä viikonloppuna 2022. Yli 120 urheilijaa yli 20 maasta asettavat kirveensä ja sahansa vastakkain. Maailman katseet kohdistuvat tuolloin Partille Arenalle, missä kisat järjestetään.

–Olemme erittäin iloisia, että saamme viimein toteuttaa mestaruuskisat. TIMBERSPORTS® on jännittävä urheilulaji ja odotamme jo innolla, että saamme toivottaa kaikki tervetulleeksi Partillen urheilu- ja tapahtumakaupunkiin, Partille Arenan varaus- ja tuotantopäällikkö Håkan Axlid kertoo.

Kaksi edellistä vuotta kilpailut on käyty suljettujen ovien takana, mutta ensi kerralla STIHL TIMBERSPORTS® aikoo kutsua paikalle yleisöä.

–On kunnia saada toimia arvostetun mestaruuskisan isäntänä ja ottaa vastaan parhaat STIHL TIMBERSPORTS® -urheilijat. Extremelajilla on kansainvälinen ja suuri seuraajajoukko kaikista maanosista. He seuraavat kilpailuja televisiosta ja sosiaalisesta mediasta, ja monet innokkaat fanit matkustavat paikan päälle. Toivomme, että olosuhteet sallivat yleisön osallistumisen kisoihin, ja suunnittelemme sen mukaisesti, STIHL TIMBERSPORTS® -PR- ja viestintäpäällikkö Emma Birgersson kertoo.

Yksilölajien maailmanmestaruudet ratkaistaan lauantaina 29. lokakuuta 2022, jolloin 12 parasta urheilijaa mittelee tehokkaiden moottorisahojen ja terävien kirveiden käytössä. Urheilijat kisaavat kaikissa kuudessa lajissa: kolmessa kirveslajissa, kahdessa moottorisahalajissa ja yhdessä lajissa, jossa käytetään kaksimetristä käsisahaa. Kilpailussa on kolme pudotuserää, joissa urheilijat saavat pisteitä kustakin lajista ajan perusteella. Eniten pisteitä kaikilta kierroksilta kerännyt urheilija voittaa yksilölajien maailmanmestaruuden 2022. Kun maailmanmestaruuskisat järjestettiin viimeksi Prahassa vuonna 2019, Ruotsin Ferry Svan sijoittui seitsemänneksi. Maailmanmestaruuden vei Brayden Meyer Australiasta.

Päivää ennen yksilökilpailuja järjestettiin joukkuekisat, joissa neljän hengen joukkueet kilpailivat Stock Saw, Underhand Chop, Single Buck ja Standing Block Chop -lajeissa. Pudotuserissä joukkueet kohtasivat kaksi kahta vastaan, ja aivan kuten yksilölajeissa, myös joukkuekisassa käydään kova taisto mitalisijoista. Siitä pitää huolen esimerkiksi Australian joukkue, joka tavoittelee hattutemppua, sillä joukkue on voittanut kaksi edellistä mestaruutta. Edellisissä kisoissa vuonna 2019 Ruotsin joukkue sijoittui seitsemänneksi.

Vuoden 2021 Pohjoismaiden mestaruuskilpailut lähestyvät
Seuraavaksi kisaohjelmassa on Pohjoismaiden mestaruuskilpailut, joissa ruotsalaiset ja norjalaiset urheilijat pääsevät kisaamaan 28. elokuuta 2021. Kisoihin ei oteta yleisöä, mutta ne striimataan Facebookiin, YouTubeen ja Twitchiin. Pohjoismaiden kisojen parhaat urheilijat saavat myös mahdollisuuden kisata paikasta yksilölajien maailmanmestaruuskisoissa 2021, jotka järjestetään Münchenissä 2. lokakuuta. Myös nämä kisat järjestetään ilman yleisöä, mutta ne striimataan sosiaalisessa mediassa.

STIHL TIMBERSPORTSIN MAAILMANMESTARUUSKISAT 2022
Partille Arena, Göteborg, 28.–29. lokakuuta 2022.
Liput tulevat myyntiin pian osoitteessa www.partillearena.se/timbersports.

STIHL TIMBERSPORTS® seuraa tarkasti pandemiatilannetta ja noudattaa viranomaisten ohjeita ja rajoituksia. Kilpailujen ja tapahtumien tiedot voivat sen vuoksi muuttua.

Kuvatekstit
TIMBERSPORTS_WCH19
Partillen kunnan tuolloinen kunnallisneuvos Eva Carlsson ja STIHLin Norbert Pick vuoden 2019 MM-kisoissa isännyyden siirtoseremoniassa vuoden 2020 kisoja varten. Kuva: STIHL TIMBERSPORTS®.

STIHL_TIMBERSPORTS_WCH19_Swedish Team
Ruotsin maajoukkue STIHL TIMBERSPORTSÒ -maailmanmestaruuskisoissa Prahassa 2019.

STIHL_TIMBERSPORTS_WCH19_Ferry_Svan
Ferry Svan sijoittui seitsemänneksi yksilölajien MM-kisoissa 2019.

Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä:
Emma Birgersson, PR- ja viestintäpäällikkö, STIHL TIMBERSPORTS®,
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

Håkan Axlid, Partille Arenan varaus- ja tuotantopäällikkö,
+46 70- 343 09 32, hakan.axlid@partille.se.

Aiheet

STIHL TIMBERSPORTS® on kansainvälinen puunkaadon kilpasarja, joka vaatii voimaa, tekniikkaa ja rohkeutta. Laji on peräisin Kanadasta, Yhdysvalloista ja Uudesta-Seelannista. Nykyään urheilulaji on kehittynyt korkean tason ammattilaiskilpailuksi, jolla on innostunut yleisö. Urheilu on kasvussa Suomessa, ja maailmanlaajuisesti TIMBERSPORTS® kiinnostaa jo yli 20 miljoonaa fania. TIMBERSPORTS® sisältää kuusi lajia: kolme kirveslajia, kaksi moottorisahalajia ja yhden sahalajin. Lue lisää stihltimbersports.is. TIMBERSPORTS® on ANDREAS STIHL AG & Co. KG:n rekisteröity tuotemerkki.

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy
      Koivupuistontie 10