Ohita
COMPACT AKKU -sarjaan kuuluvassa STIHL 339 C  mallissa on yksiaisainen työntökahva.
COMPACT AKKU -sarjaan kuuluvassa STIHL 339 C mallissa on yksiaisainen työntökahva.

STIHLin uudet akkuruohonleikkurit valtaavat markkinat

STIHL julkistaa tänä vuonna peräti kuusi uutta akkukäyttöistä ruohonleikkuria sekä ammattilais- että kuluttajamarkkinoille. Mallit vaihtelevat pienemmille pihoille suunnitellusta RMA 235 mallista järeään RMA 2 RT ruohonleikkuriin, joka soveltuu keskisuurille nurmikoille aina 500 neliömetriin asti.

Akkuruohonleikkurit valtaavat markkinoita yhä laajemmin. Pihanhoidon ympäristöystävälliset vaihtoehdot kiinnostavat ennen muuta kuluttajia, mutta kasvavan akkutehon myötä myös ammattilaiset ovat alkaneet kiinnostua sähkökäyttöisistä ruohonleikkureista.

STIHLin huippumalli on RMA 2 RT allesilppuava ruohonleikkuri, jonka järeä ulkomuoto vastaa sen tehokkuutta. Ruoho hienontuu hienoksi silpuksi, jota ei tarvitse kerätä pois, vaan se toimii nurmikon lannoitteena. RMA 2 RT leikkaa yhdellä latauksella jopa 500 neliömetrin kokoisen keskisuuren nurmikon. Laitteessa on paikka kahdelle akulle. Kun ne ladataan täyteen, on mahdollista leikata peräti 1 000 neliömetrin kokoinen ala ilman välilatausta.

STIHL RMA 2RT

Toistaiseksi markkinoilla on vain muutama täysin akkukäyttöinen allesilppuava ruohonleikkuri. Erinomaisen leikkuutuloksen lisäksi RMA 2 RT leikkurin vahvuuksia ovat hiljaisuus ja helppohuoltoisuus. Leikkuuleveys on kokonaiset 46 cm, ja leikkuukorkeuden voi säätää 28–85 mm välille. Kolmessa leikkurimallissa on 3,5 kilometrin tuntinopeuden mahdollistava ajojärjestelmä. Keräävät mallit ovat takavetoisia, allesilppuava RMA 2 RT on etuvetoinen. Uuden malliston myötä STIHLillä on markkinoiden ainoa kolmen mallin valikoima ruohonleikkureita, joissa on yksiaisainen työntökahva. Kahva säädetään käyttäjän pituuden mukaan, millä varmistetaan ergonominen ja miellyttävä työskentely. Yksiaisaisen työntökahvan ansiosta kerääjä on erittäin helppo irrottaa.

STIHL RMA 448 TC

Kaikki kuusi leikkuria on varustettu Eco-tilalla. Leikkuri tunnistaa nurmikon paksuuden ja säätää kierrosnopeuden ja akkutehon sen mukaan. Ohuen nurmikon kanssa laite laskee kierrosnopeutta, mikä säästää akkua. RMA 235 perusmallissa Eco-tila on valmiiksi asennettu; muihin malleihin Eco-tila voidaan asentaa manuaalisesti. Myös RMA 448 TC malli suoriutuu keskisuuren nurmikon leikkuusta yhdellä latauksella. Siinä on reilunkokoinen kerääjä, mutta laite on myös muunnettavissa allesilppuavaksi asentamalla siihen bioleikkuulisäosa.

STIHL RMA 235

Asiakkailla, jotka jo omistavat STIHL COMPACT-sarjan laitteen, kuten FSA 56 ruohotrimmerin, HSA 56 pensasleikkurin, BGA 56 lehtipuhaltimen tai joko MSA 120 C-BQ- tai MSA 140 C-BQ moottorisahan, on jo valmiiksi uusiin ruohonleikkureihin sopiva akku. Hinta tulee luonnollisesti edullisemmaksi, jos kotona on jo uuteen laitteeseen sopivia akkuja joko COMPACT- tai PRO-sarjasta.

Aiheet

STIHL Group kehittää, valmistaa ja jakelee metsä- ja maatalouden, puutarhanhoidon ja maisemoinnin sekä rakennusalan ammattilaisille ja vaativille yksityiskäyttäjille tarkoitettuja moottorikäyttöisiä työkaluja. VIKING-puutarhatyökalujen valikoima täydentää tuotelinjaa. Tuotteiden jakelu tapahtuu yksinomaan valtuutettujen jälleenmyyjien kautta, ja siitä vastaavat 38 myynti- ja markkinointiyritystä, noin 120 maahantuojaa ja yli 45 000 jälleenmyyjää yli 160 maassa. STIHL on ollut maailman eniten myyty moottorisahamerkki vuodesta 1971. Yhtiö perustettiin vuonna 1926, ja sen kotipaikka on Stuttgartin lähellä oleva Waiblingen. Vuonna 2017 STIHL saavutti 3,8 miljardin euron maailmanlaajuisen myynnin 15 875 hengen työvoimalla.

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy
Koivupuistontie 10