Ohita
STIHL valmistajan uusi toimialatutkimus osoittaa terveyden ja turvallisuuden olevan etusijalla metsä- ja viheraluealalla.

Turvallisuus on etusijalla useimmilla alan toimijoilla

Metsä- ja viheraluealalla tiedostetaan selvästi turvallisen ja terveellisen työympäristön tarve. Tulokset käyvät ilmi Nordic Outdoor Industry Report 2024 -raportissa, jossa tutkitaan käyttäjien ja ostajien kokemuksia. Siitä huolimatta, että 96 prosenttia sanoo olevansa tietoisia asianmukaisten suojavarusteiden tarpeesta, lähes kolmasosa ilmoittaa, etteivät he aina käytä tarvittavia varusteita työssään.

Raportista selviää myös se, että 95 prosenttia ilmoittaa, että heillä on mahdollisuus käyttää suojavarusteita ja vielä useampi on tietoinen siitä, että koneita käytettäessä tulee käyttää asianmukaisia suojavarusteita. Samalla yli 30 prosenttia ilmoittaa, etteivät he aina käytä tarvittavia suojavarusteita ja 22 prosenttia kertoo loukanneensa itsensä koneen kanssa sattuneessa tapaturmassa.

– Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sekä tietämys että mahdollisuus suojavarusteiden käyttöön on korkealla tasolla, mutta vielä on tehtävä töitä sen varmistamiseksi, että turvallisen työskentelyn edellyttämät varusteet ovat kaikkien saatavilla ja käytössä, sanoo Kjell Svensson, toimitusjohtaja, STIHL Norden.

Ergonomia koetaan tärkeäksi
Työturvallisuuden tärkeys vaikuttaa olevan linjassa sen kanssa, miten vastaajat kokevat terveyden ja ergonomian. Raportissa tutkitaan myös kokemuksia melutasoista ja päästöistä. Reilu neljännes kertoo bensiinikäyttöisten koneiden korkeista melutasoista. Yli puolet vastaajista ilmoittaa, etteivät he halua työskennellessään häiritä ympäristöä kovalla äänellä, kun taas 87 prosenttia arvostaa sitä, että he välttyvät hengittämästä päästöjä työskentelyn aikana. Joka viides akkukoneita käyttävistä kertoo myös kokevansa unen laadun parantuneen huomattavasti. Tämä koskee erityisesti Suomea, jossa joka neljäs henkilö kertoo nukkuvansa paremmin.

Ensimmäinen Nordic Outdoor Industry Report 2024 -raportti keskittyy energianlähteiden muutokseen. Koneita käyttävät ja/tai ostavat ihmiset vastasivat kysymyksiin tottumuksistaan ja mieltymyksistään. Raportin perustana oleva tutkimus on toteutettu yhteistyössä Novusin kanssa. Novus on yksi Ruotsin johtavista analysointi- ja tutkimusyrityksistä. Koko raportti löytyy täältä.

Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä:
Johanna Hedström, lehdistökontakti, +46 706 22 17 08, johanna.hedstrom@morepr.se

Kategoriat

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 20 550 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,49 miljardia euroa vuonna 2022. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Johanna Hedström

Pressikontakt +46706221708

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy
Koivupuistontie 10