Symbolinen uraauurtava seremonia uudelle akkutuotantolaitokselle Romaniassa

Uuden STIHL tuotantolaitoksen rakentaminen alkaa romaniassa

Uuden STIHL tuotantolaitoksen perustustyöt aloitettiin Oradeassa, Romaniassa, 27.3.2024. Uuteen tehtaaseen tulee uusi akkujen tuotantolaitos, ja se on merkittävä virstanpylväs saksalaisen perheyrityksen kasvustrategiassa. Kansainvälinen valmistusverkosto, jolla on tuotantolaitoksia seitsemässä maassa neljällä mantereella, laajenee uudella, keskeisellä sijainnilla Euroopassa.

Tuotantolaitoksen lattiapinta-ala on lähes 47 000 neliömetriä, ja se rakennetaan 147 000 neliömetrin tontille. Säännöllinen tuotanto alkaa syyskuussa 2025. Oradeassa sijaitsevan ANDREAS STIHL POWER TOOLS S.R.L. -tuotantolaitoksen odotetaan työllistävän noin 700 henkilöä vuoteen 2028 mennessä.

“Valmistamme tällä hetkellä akkukäyttöisiä tuotteita laitoksissamme Langkampfenissa Itävallassa, Virginia Beachissä Yhdysvalloissa sekä Kiinassa ja Saksassa”, sanoi Dr. Nikolas Stihl, STIHL neuvottelukunnan ja hallintoneuvoston puheenjohtaja, rakennusprojektin aloitusseremoniassa. “Aloitamme akkukäyttöisten työkalujen valmistuksen tänä vuonna myös pääkonttorissamme Waiblingenissa, Saksassa, ja Oradeassa vuonna 2025, mikä parantaa merkittävästi kilpailukykyämme akkusegmentissä.”

Projektilla on myönteisiä vaikutuksia myös paikallisen alueen ulkopuolella

Valtioneuvos Florin Spătaru, joka tekee läheistä yhteistyötä Romanian pääministerin Ion-Marcel Ciolacun kanssa, ilmaisi arvostavansa STIHL yrityksen Oradeaan tekemää investointia ja korosti projektin merkitystä koko maan taloudelliselle kehitykselle: “STIHL yrityksen päätös rakentaa uusi akkutuotantolaitos juuri tänne ei vahvista ainoastaan tämän alueen talouskasvua, vaan se vahvistaa myös asemaamme tuotantolaitosten sijaintipaikkana globaaleilla markkinoilla.”

Oradean pormestari Florin Birta keskittyi puheessaan STIHL yrityksen kaltaisen globaalin yhtiön tuotannon siirtämisen tuomiin myönteisiin vaikutuksiin paikalliseen talouteen ja työmarkkinoihin: “Yhtiön päätös investoida Oradeaan on vahva merkki alueemme houkuttelevuudesta.”

Rakennettu kestäväksi laitokseksi

Uuden laitoksen suunnittelussa ja rakentamisessa on painotettu kestävää kehitystä ja ympäristönsuojelua. Valmistuttuaan laitos sertifioidaan saksalaisen DGNB-rakennussertifiointijärjestelmän (German Sustainable Building Council) mukaisesti. Laitoksessa on aurinkoenergiajärjestelmä, ja se käyttää geotermistä energiaa toimistorakennuksen lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen, eli laitos on täysin riippumaton fossiilisista polttoaineista. Konsepti mahdollistaa myös viherkattojen kohdennetun käytön.

Kategoriat

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 20 550 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,49 miljardia euroa vuonna 2022. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy
Koivupuistontie 10