Subaru Outback on vuoden turvallisin auto

Subaru Outback on vuoden turvallisin auto

Vuonna 2021 turvallisuus pysyi edelleen Subarun tunnusmerkistön kirkkaimpana tähtenä. Testi toisensa perään uusi Outback sai huippupisteitä, ja kun Euro NCAP listasi vuoden kaikki viiden tähden autot, Subarun iso perheauto Outback sai kaikkein parhaat pisteet.

88,8% kokonaistestituloksella Euro NCAP on nimennyt Subaru Outbackin turvallisimmaksi autoksi, mitä he ovat vuonna 2021 testanneet.

Outback loisti erityisesti kategorioissa, missä testauksen kohteena olivat jalankulkijoiden turvallisuus ja kuljettajaa avustavat järjestelmät. Jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja muiden vastaavien tielläliikkujien turvallisuudesta Outback sai 84 % maksimipisteistä, kuljettajaa avustavien järjestelmien osalta Outback todettiin 95 % tuloksella parhaaksi kaikista testatuista autoista.

Näiden tulosten takana on Subarun 30 vuoden työ ja kokemus jatkuvasta kehittyneiden ja luotettavien teknologioiden kehitystyöstä, joiden päämääränä on aina ollut valmistaa maailman turvallisimpia autoja – niin heille, jotka ovat auton sisällä kuin myös auton ulkopuolella oleville tienkäyttäjille.

Molemmissa kategorioissa Subarun ainutlaatuinen EyeSight-järjestelmä oli vahva vaikuttaja huippupisteille. Systeemi perustuu teknologiaan, joka kerää stereokameroiden avulla informaatiota liikenteestä ja ympäristöstä. Se toimii sekä varoittajana että kykenevänä apukuljettajana. Älykäs vakionopeudensäädin, kaistavahti, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja liikkuvia kohteita kuten eläimiä ja ihmisiä väistävä järjestelmä ovat EyeSightin ytimessä.

Tänä päivänä nämä avustinjärjestelmät ovat erityisen tärkeitä Euro NCAP:in jakaessa täysiä viiden pisteen arvosanoja. Nämä avustimet ovat vakiona kaikissa Subarun autoissa, koska Subarun päämääränä on valmistaa maailman turvallisimmat autot.

Yhtiön filosofia on kuitenkin myös paljon muuta kuin kehittynyt apukuljettaja. Subaru on ottanut kokonaisvaltaisen ja ihmiskeskeisen lähestymiskulman liikenneturvallisuuteen.

Tavoite siitä, että jokainen on turvassa niin Subarun sisällä kuin sen ulkopuolellakin perustuu periaatteeseen, jonka mukaan kaikki on tärkeää; niin turvallinen auton kori, luotettavat ajo-ominaisuudet kuin myös korkealuokkainen ajomukavuus kaikissa olosuhteissa tiellä kuin tiellä. Siksi Outbackissa on jatkuva neliveto ja auto kommunikoi kuljettajan kanssa luoden turvallisuuden ja luottamuksen tunteen. Tilava ja miellyttävä ohjaamo antaa rennon ajokokemuksen, mikä auttaa kuljettajaa huomioimaan ympäristöä yhä keskittyneemmin ja käsittelemään liikennetietoja tarkemmin.

Vuoden 2022 Outbackin ajomukavuutta parantaa myös säädettävä reisituki etuistuimilla. Myös tämä korostaa Subarun ”kaikki on tärkeää” -filosofiaa. Panostaminen miellyttäviin etuistuimiin lisää kuljettajan jaksamista ratin takana.

Subaru on kehittänyt kuljettajaa avustavaa EyeSight-järjestelmää yli 30 vuotta. Outbackissa on jo neljännen sukupolven EyeSight. Stereokameran kuvantunnistusohjelmiston näkökenttä on lähes tuplasti leveämpi kuin kolmannen sukupolven mallissa. Järjestelmässä on 11 turvallisuustoimintoa: mm. kehittynyt adaptoituva vakionopeudensäädin, kaistanpitoavustin, nopeusrajoitusten tunnistus älykkäällä nopeudenrajoittimella, kaistavahti ohjauspyörän täristystoiminnolla, joka pystyy havaitsemaan kaistaviivojen lisäksi myös ruohon ja tienreunan sekä ennakoiva hätäjarrutusjärjestelmä, jossa on laajennettu tuki törmäysten välttämiseksi risteyksissä.

Euro NCAP:in tuorein testiprotokolla huomioi pisteytyksessä myös sen, miten hyvin auto tunnistaa kuljettajan vireystilan ja tarkkaamattomuuden. Outbackissa on tätä varten kasvojentunnistusohjelma, joka monitoroi kuljettajaa tarkasti. Edelliseen testiprotokollaan verrattuna huomiota kiinnitetään nyt entistä tarkemmin myös vakionopeudensäätimiin ja autojen kykyyn estää törmäyksiä autonomisella jarrutusjärjestelmällä niin autojen kuin muidenkin tienkäyttäjien kanssa myös korkeammilla ajonopeuksilla ja heikon näkyvyyden vallitessa.

Outbackin turvavarusteisiin kuuluvat myös automaattijarrutus peruuttaessa, takana olevan ajoneuvon tunnistus, takaistuinmuistutin ja moninäkymänäytöt, jotka tarkkailevat niin etu-, taka- kuin sivunäkymää vähentäen kuolleita kulmia.

Uusimman sukupolven Outback on rakennettu Subaru Global Platform -alustalle, mikä auttaa autoa selviytymään parhaalla mahdollisella tavalla myös silloin, kun törmäys on väistämätön. Auton koria on vahvistettu uudella perusrakenteella, johon on lisätty vahvistuspalkkeja ja pyöreä turvakori. Erittäin lujan teräksen osuutta on lisätty, mikä parantaa korin kykyä vähentää ja jakaa törmäysvoimia. Näillä toimilla matkustajien suoja törmäystilanteissa on
40 % aikaisempaa parempi.

Kategoriat

Subarun emoyhtiö on Subaru Corporation. Yhtiön ensimmäisen sarjatuotantomallin Subaru 360:n valmistus käynnistyi reilut 60 vuotta sitten vuonna 1958. Subaru Corporationin tuotantolaitokset sijaitsevat Gunmassa Japanissa sekä Lafayettessä Yhdysvalloissa. Subaru valmistaa reilut miljoonan henkilöautoa vuodessa. Subaru-malleja ovat Impreza, XV, Outback, Forester, STI, BRZ ja Levorg. Subaru otti symmetrisen nelivedon käyttöön vuonna 1972 ja on valmistanut vuoden 1966 jälkeen jo yli 16 miljoonaa Boxer-moottoria.

Lehdistön yhteyshenkilö 040-618 49 21

Nelivetoinen Subaru vetoaa suomalaisiin

SUBARU Nordic Ab on Subaru-henkilöautojen maahantuoja Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yhtiön toimialueilla myydään vuosittain noin 9 000 autoa, joista Suomen osuus on noin 1 400 autoa. Nelivetoisen Subarun myyntiä vauhdittavat Outback-, XV- ja Levorg -mallit sekä kestosuosikki Forester.

Subaru Suomi
Lautamiehentie 3