Subarulta kaksi uutta STI-konseptiautoa Tokion Auto Salon -näyttelyssä

Subarulta kaksi uutta STI-konseptiautoa Tokion Auto Salon -näyttelyssä

Kirjaimet STI tarkoittavat Subaru Technica International. Kirjainyhdistelmästä on tullut symboli Subarun menestykselle moottoriurheilussa sekä brändin suorituskykyisimmistä tuotantoautoista. Nyt STI siirtyy sähköiseen aikakauteen, kun Subaru esittelee täyssähköiset konseptiautonsa, jotka ovat STI E-RA Concept ja Solterra STI Concept.

Ensimmäinen on konsepti tulevaisuuden kilpa-autosta. STI E-RA Challenge Projectin on tarkoitus kehittää ja testata täyssähköistä hiilineutraalia teknologiaa moottoriurheilun tarpeisiin. Yksi tavoitteista on ajaa Nürburgringin Nordschleife pysyvästi 400 sekuntiin eli 6 minuuttiin ja 40 sekuntiin. Tätä kierrosaikaa lähdetään tavoittelemaan yhdellä maailman vaativimmista kilparadoista vuonna 2023. Ennen sitä autolla ajetaan testejä Japanin kilparadoilla jo tänä vuonna.

Auton kokonaisteho on 800 kW eli hevosvoimiksi muutettuna 1088. Moottoreihin on integroitu Yamaha Motor Companyn kehittämät laturit. Litiumioniakkujen kapasiteetti on 60 kWh.

Konseptin lähtökohtana on ollut Subarun arvopohjan ydin eli saavuttaa korkein mahdollinen turvallisuuden taso ajokokemuksesta tinkimättä. Tätä tavoitetta auttaa Subarun tuttu symmetrinen neliveto. Tämä toteutuu STI E-RA täyssähköautossa siten, että jokaiselle pyörälle on oma sähkömoottori. Käyttövoimaa säätää aktiivinen vääntömomentin vektorointi -järjestelmä.

Järjestelmä rekisteröi jatkuvasti, kuinka auton paino jakautuu pyörille ja miten suuri niiden nopeus on suhteessa toisiinsa. Sama data rekisteröi myös sen, miten auton nopeus ja kallistukset, jarrutusvoima, ohjauskulmat ja g-voimat vaikuttavat ajettavuuteen.

Järjestelmä on kalibroitu niin, että kuljettaja tuntee olevansa yhtä auton kanssa ja pystyy kontrolloimaan autoa, tapahtuipa mitä tahansa. Turvallisuus ja suorituskyky kulkevat käsi kädessä.

Samat periaatteet ohjaavat myös Solterra STI -konseptiautoa. Sähköinen Solterra lanseerataan vielä tämän vuoden aikana. Kuljettaja tuntee koko ajan auton ja ympäristön läheisyyden sekä turvallisuuden ja auton toiminnallisuuden.

Solterra STI -konseptin tarkoituksena on korostaa Subarun perinteitä eli korkeatasoisia ajo-ominaisuuksia ja jatkuvaa ajonautintoa. Solterra STI on varustettu uusilla värispoilereilla ja monilla muilla ulkoisilla yksityiskohdilla.

Kategoriat

Subarun emoyhtiö on Subaru Corporation. Yhtiön ensimmäisen sarjatuotantomallin Subaru 360:n valmistus käynnistyi reilut 60 vuotta sitten vuonna 1958. Subaru Corporationin tuotantolaitokset sijaitsevat Gunmassa Japanissa sekä Lafayettessä Yhdysvalloissa. Subaru valmistaa reilut miljoonan henkilöautoa vuodessa. Subaru-malleja ovat Impreza, XV, Outback, Forester, STI, BRZ ja Levorg. Subaru otti symmetrisen nelivedon käyttöön vuonna 1972 ja on valmistanut vuoden 1966 jälkeen jo yli 16 miljoonaa Boxer-moottoria.

Lehdistön yhteyshenkilö 040-618 49 21

Nelivetoinen Subaru vetoaa suomalaisiin

SUBARU Nordic Ab on Subaru-henkilöautojen maahantuoja Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yhtiön toimialueilla myydään vuosittain noin 9 000 autoa, joista Suomen osuus on noin 1 400 autoa. Nelivetoisen Subarun myyntiä vauhdittavat Outback-, XV- ja Levorg -mallit sekä kestosuosikki Forester.

Subaru Suomi
Lautamiehentie 3