Kuva Anna Kara

Marjaana Lahti-Koski: Paluu perusasioiden äärelle

Lukeminen, laskento ja liikunta, ilman noita taitoja tai kuntoa ei nuori pärjää elämässään. Näin totesi presidentti Niinistö, Sydänliiton suojelija, viimeisessä uudenvuoden puheessaan. Ei vaikka kuinka moderneja opetusmetodeja kehitettäisiin. Perusasioiden äärelle on hyvä pysähtyä muutoinkin, myös elintavoissa. Vaikka kehitetään hienoja sovelluksia tai teknisesti nerokkaita seurantalaitteita, terveiden elintapojen ytimessä ovat edelleen ravinto, liikunta ja lepo.

Nämä perusasiat muodostavat terveellisen elämän perustan. Niiden avulla voi tukea niin fyysistä terveyttä, parantaa mielialaa kuin lisätä elämänlaatua. Näin vuoden alussa mediat ovat pullollaan laihdutusvinkkejä, kuntokuureja ja elintaparemontteja. Ne eivät kuitenkaan ole vastauksia ihmisten hyvinvointiin liittyviin huoliin jaksamisesta ja painonhallinnasta. Ihmiset kaipaavat ratkaisuja, jotka on helppo toteuttaa ja ottaa käyttöön. Ei ole tarvetta monimutkaisille ruokavalioille tai kunto-ohjelmille, vaan yksinkertaisille, pienille teoille arjessa.

Yksilön tueksi tarvitaan ratkaisuja myös yhteiskunnallisella tasolla. Sellaisia, jotka mahdollistavat paremmin terveellisten valintojen tekemisen. Etenkin tueksi heille, joilla sosiaaliset, taloudelliset tai aineelliset tekijät rajoittavat mahdollisuuksia valintoihin. Verotus ja markkinoinnin rajoitukset ovat keinoja vaikuttaa hinnoitteluun ja saatavuuteen. Terveysperusteinen verotus kannustaisi ihmisiä terveellisempiin valintoihin ja elintarviketeollisuutta tuotekehitykseen.

Marjaana Lahti-Koski

Pääsihteeri Suomen Sydänliitto ry +358503591211