Palveluksessanne

Blogikirjoitus -

Palveluksessanne

Kuva Sydänliitto: järjestö- ja viestintäjohtaja Eeva-Riitta Piispanen

Meille suomalaislle tyypillistä, nöyrää palveluasennetta kuvaavat hyvin sanat: Kiitos ja anteeksi. Väitetään, että toistemme palveleminen ei ole vahvin kansallishyveemme. Valtamerien takana osataan sen sijaan pöyhkeästi ylpeillä omista palveluksista. Sanonta "proudly presents" tai sen käännös, "ylpeänä esittää", ei meillä oikein istu suuhun eikä korvaan.

Kaikesta huolimatta olemme tukevasti matkalla kohti palveluyhteiskuntaa. Talouskurimuksessa yskivä elinkeinoelämä panee ainakin osan toivostaan lisääntyvään palveluiden tarpeeseen. Julkinen sektori puolestaan kipuilee riittävän ja riittämättömän palvelutarjooman vaa'alla. Vaikka valtaosa ihmisistä saa elantonsa palvelutöistä, automaatio koskettaa niin julkisia kuin yksityisiäkin palveluita. Näinä päivinä palvelukokemuksen saa monesti vain ja ainoastaan automaatista. Siitä huolimatta tämä kokemus voi olla hyvä ja miellyttävä, tilanteeseen sopiessaan jopa paras mahdollinen.

Lapsuuteni Helsingissä esikaupungeissakin oli monta erikoiskauppaa neliökilometrillä. Niissä oli aina paljon asiakkaita ja useita myyjiä tiskin takana kohtaamassa heitä. 60-luvulla Käpylään tuli ensimmäinen itsepalvelumyymälä, joka Elannon mukaan nosti palvelun aivan uudelle tasolle. Mainoksissa nimittäin sanottiin: Palvelu paranee - avaamme itsepalvelumyymälän! Palvelu, jota siis ei enää tarjottu, lisättiin muutostilanteessa sanaksi kaupan nimeen. Se, että asiakas sai käyttää valinnanvapauttaan, kosketella tuotteita ja tutkia niitä, mullisti oikeasti kaupassa käynnin perinteen - asiakas sai nyt itse päättää, jättääkö tuotteen hyllyyn vai ottaako sen mukaansa.

Palveluperinteen muutostilanteessa on myös Sydänliiton järjestötyö ja viestintä. Mekin olemme vuoden alussa lisänneet yhdistyvän toimialan nimeen sanan palvelu: Hyvää uutta vuotta, oletteko huomanneet, nimemme on nyt Järjestö- ja viestintäpalvelut! Ydintiimissä teitä palvelevat: järjestö- ja viestintäjohtaja Eeva-Riitta Piispanen, järjestötiedottaja Cecilia Bergström, järjestösihteeri Tiina Vuorinen ja sosiaalipolitiikan asiantuntija Marjaana Kirjavainen. Meihin liittyy tiiviisti Sydän-median päätoimittaja Marja Kytömäki ja toimittaja Tiina Eloranta. Järjestöjohtajana 14 vuotta toiminut Timo Ruoko siirtyy vuoden alussa, kevään ajaksi, järjestökentälle vetämään Sydänliiton strategipäivityksen muutostyöpajoja.

Muutos ei rajoitu vain yksikön nimen muuttamiseen. Uusi järjestö- ja viestintäpalvelutiimi lähtee veturiksi muutosmatkalle, jolle toivotamme tervetulleeksi koko sydänyhteisön.

Lähetimme reilu kuukausi sitten järjestökentälle mittavan kyselyn. Kiitos ja kumarrus vastanneille, saamme palautteen perusteella arvokasta osviittaa mm. siitä, minkälaisia palveluita sydänyhteisö liitolta odottaa ja mitä niistä se pitää erityisen tärkeinä. Tulokset saatuamme tiedämme paremmin, minkälaisia tuotteita sydänyhteisö mieluiten valitsee kentälle vietäväksi - hyllyyn jäävistä pyrimme kokonaan eroon.

Tätä tietoa hyödyntämällä kirkastamme odotukset pitäväksi palvelulupaukseksi. Vaikka toisin väitetään, sen enempää asiakas kuin kauppiaskaan ei ole yksin oikeassa. Paras palvelukokemus syntyy yhdessä. Hyvästä palvelusta saa tuntea ylpeyttä sekä palvelun tarjoaja että palvelun saaja.

2010-luvulla sydänyhteisössä on panostettu yhdistystoiminnan kehittämiseen. Helsingin sydänpiirin vapaaehtoistoimintaa kehittäneen Liekki-hankkeen tuloksena syntynyt Hyvä sydänyhdistys -konsepti on otettu sydänyhteisössä vastaan yhdistystoiminnan houkuttelevuutta lisäävänä toimintana. Sydänjärjestöjen vetovoimaisuuden lisääminen on koko yhteisömme haaste. Moni löytää oman magneettinsa hyvästä ja laadukkaasta sydänyhdistystoiminnasta. Lisäksi on olemassa suuri joukko kansalaisia, joita vetää yhteisöllinen toiminta, kansalaisaktiivisuus, joka syntyy organisoitumatta ja pelkästään hyvästä sydämestä. Myös heidän kanssaan meidän on opittava toimimaan.

Uskaltakaa heittäytyä mukaan matkalle, vaikka emme tunne lyhintä reittiä uudistuneeseen, järjestökenttää tehokkaammin ja paremmin palvelevaan Sydänliittoon. Viemme teitä myös sivukujille, otamme ehkä ylimääräisiä askelia, mutta parhaan kykymme mukaan kartamme harhapolkuja. Kiitämme etukäteen, että luotatte meihin.

Eeva-Riitta Piispanen
järjestö- ja viestintäjohtaja 1.1.2016 alkaen