Kuva Anna Kara

Panu Routila: Liikkuvatko lapset tarpeeksi?

Lasten liikunnan väheneminen on huolestuttava trendi. Digitaalisen aikakauden myötä lapset viettävät yhä enemmän aikaa ruutujen äärellä jättäen perinteiset ulkoiluaktiviteetit vähemmälle. Koulujen lyhentyneet liikuntatunnit ja harrastusmahdollisuuksien kaventuminen lisäävät liikkumattomuutta.

Fyysisellä aktiivisuudella on merkittävä rooli lapsuuden ja nuoruuden terveyden edistämisessä. Liikunta vaikuttaa positiivisesti fyysiseen kuntoon, motorisiin taitoihin ja psyykkiseen hyvinvointiin. Koulujen tulee lisätä liikuntatuntien määrää ja panostaa opettajien koulutukseen liikunnan integroimiseksi oppimiseen.

Vanhempien esimerkki ja kannustus ovat avainasemassa. Perheissä tulisi luoda positiivinen ilmapiiri liikuntaa kohtaan ja tarjota lapsille monipuolisia harrastusmahdollisuuksia. Kaupunkien tulisi suunnitella liikunnallisia alueita ja leikkipaikkoja houkuttelemaan lapsia ulkoilemaan.

Yhteiskunnan on tehtävä konkreettisia toimenpiteitä lasten liikunnallisen elämäntavan lisäämiseksi. Liikuntaseurat voivat tarjota monipuolisia harrastusmahdollisuuksia. Satsaukset lasten liikuntaan ovat investointi tulevaisuuteen – terveempään ja aktiivisempaan yhteiskuntaan, joka kantaa vastuunsa omasta hyvinvoinnistaan.