Panu Routila: Rentouttavaa oleilua

Blogikirjoitus -

Panu Routila: Rentouttavaa oleilua

Kiireisen toiminnan vastapainona on tärkeää rauhoittua ja rentoutua. Tutkimuksissa on huomattu, että rentoutuminen palauttaa. Kun olemme tekemättä ja suorittamatta, keho ja mieli elpyvät. Huomiomme kiinnittyy eri asioihin ja näkökykymme laajenee. Rentoutumisella on siis monia terveysvaikutuksia. Työn tehokkuuskin paranee välillä ulkoilemalla ja reippailemalla. Aina rauhoittuminen ei ole helppoa. Päivän kiireet ja mahdolliset murheet ovat saattaneet jäädä mietityttämään.

Itselläni on monia rentoutumisen keinoja kevyemmästä liikunnasta esimerkiksi yhdessäoloon lastenlasten kanssa. Kun luen iltasatua, olen läsnä hetkessä. Siinä ei voi vilkuilla puhelinta tai ajatella päivän työtehtäviä – lapsi kyllä huomaa, jos ajatukseni ovat muualla. Yhteinen hetki rentouttaa ja ei haittaa, vaikka itse myös siinä nukahtaa. Onhan se lapselle turvallista, kun aikuinen nukkuu vieressä.

Rentoutuminen ei tarkoita vain tekemättömyyttä, se voi olla esimerkiksi luonnossa oleilua. Rauhallinen luonto rentouttaa ja virkistää. Siellä voi pysähtyä kuuntelemaan pieniäkin ääniä ja tarkkailemaan eläimiä tai vuodenajan vaihtumista. Näin päivien lyhentyessä luonnossa oleilu voi olla haastavampaa, jos päivät ovat täytyneet kaikenlaisesta ohjelmasta. Mutta ei mahdotonta, etäpäivään voi vaikka sisällyttää lounastauon kävelyn luonnossa tai lähteä illalla valaistulle polulle.

Kannustankin sinua etsimään itselle mieleisiä tapoja rentoutua yksin tai yhdessä muiden kanssa.