​Kananmunia voi syödä kohtuudella

​Kananmunia voi syödä kohtuudella

Kananmunien vaaroja ja vaarattomuutta on punnittu meillä ja maailmalla vuosikymmeniä. Nyt Ruotsista tulee tuore tutkimus, jonka mukaan kananmunien syönti ei vaaranna sydänterveyttä. Tutkimuksen mukaan miehet, jotka syövät joka päivä yhden munan tai enemmän ovat kuitenkin vaarassa sairastua sydämen vajaatoimintaan. Suomeen tulokset eivät ole suoraan sovellettavissa erilaisen geeniperimämme takia.

Tutkimuksessa oli mukana yhteensä yli 80 000 ruotsalaismiestä ja -naista. Heidän kananmunien kulutuksensa selvitettiin kyselyllä. Sydän- ja verisuonitautitiedot saatiin kansallisista potilas- ja kuolinsyyrekistereistä.

Kolmetoista vuotta kestäneen seurannan aikana runsaat 4 700 osallistujaa sai sydäninfarktin, runsaat 2 800 sairastui sydämen vajaatoimintaan ja runsaat 4 200 aivoverenkiertohäiriöön.

Kananmunien syönnillä ei ollut merkitsevää yhteyttä naisten sairastuvuuteen. Miehilläkään munien syönti ei näyttänyt lisäävän sydäninfarkti- sen paremmin kuin aivoverenkiertohäiriövaaraa. Jos mies kuitenkin söi joka päivä munan tai useampia, hänen riskinsä sairastua sydämen vajaatoimintaan lisääntyi lähes kolmanneksella. Tutkijat havaitsivat myös, etteivät diabeetikot sairastuneet kananmunien syönnistä sen herkemmin kuin sokeriaineenvaihdunnaltaan terveet.

Monella suomalaisella on perimässään taipumus korkeaan kolesteroliin. Joka kolmannella suomalaisella ruoan kolesteroli suurentaa merkitsevästi veren kokonaiskolesteroli- ja LDL-kolesterolipitoisuutta. Suomessa suosituksena on, että riskiryhmässä ja valtimotauteihin sairastuneilla kananmunan keltuaisia tulisi syödä vain pari viikossa.

Tutkimus julkaistiin The American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.