​Liikunta ehkäisee naistenkin eteisvärinää

​Liikunta ehkäisee naistenkin eteisvärinää

Kovan liikunnan on aikaisemmin tiedetty suojaavan miehiä sairastumasta eteisvärinään. Nyt ruotsalaistutkijat ovat ensi kertaa todenneet, että kohtuullinen liikunta antaa vastaavasti suojaa myös naisille.

Tarkastelussa oli mukana yli 36 000 ruotsalaisnaisen tiedot. Heidän keski-ikänsä oli 60 vuotta. Naiset antoivat tiedot liikunnastaan eri elämänvaiheissa eli 30 ja 50 ikävuoden tietämissä sekä tutkimuksen alkaessa vuonna 1997. Tietoja verrattiin potilastietorekisteristä saatuihin tietoihin.

Kaksitoista vuotta jatkuneen seurannan aikana vähän yli 2 900 naista sairastui eteisvärinään. Tutkijat havaitsivat, että mitä enemmän nainen liikkui, sitä pienempi oli hänen riskinsä sairastua. Vertailussa olivat viikoittain vain alle tunnin ja yli neljä tuntia liikuntaa harrastaneet naiset. Kävelyn ja pyöräilyn suhteen verrattiin yli 40 minuuttia päivittäin tai tuskin koskaan liikkuneita naisia. Loppupäätelmässään tutkijat totesivat, että jo kohtuullinenkin liikunta auttoi merkitsevästi alentamaan naisten riskiä sairastua.

Tutkimus julkaistiin Heart-lehdessä.