​Miten olisi Kalevala-dieetti?

​Miten olisi Kalevala-dieetti?

Lauantaina 28.2. vietetään Kalevalan päivää. Kalevala sisältää paitsi arvokkaita oppeja vanhoista suomalaisista myyteistä ja perinteistä, myös tietoa muinaissuomalaisista ruokailutottumuksista. Kalevalan innoittama Kalevala-dieetti tarjoaa suomalaisittain perinteikkään vaihtoehdon nykypäivän trendiruokavalioille.

Kalevalan väen lautasella oli runsaasti puhdasta lähiruokaa suoraan luonnosta. Kalevalan ruokavalio muodostaakin monipuolisen, ravintorikkaan kokonaisuuden.

”Kalevala-dieetti muistuttaisi hyvin paljon Itämeren ruokavaliota. Se sisältää esimerkiksi paljon täysjyvää, marjoja ja juureksia. Näistä raaka-aineista saa helposti terveellisen kokonaisuuden”, kertoo ravitsemusasiantuntija Laura Toivola Yksi elämä –hankkeesta ja Suomen Sydänliitosta.

Proteiinia kalasta ja riistalihasta

Kalevalan runoissa esiin nousevat erityisesti suomalaiset järvikalat, joita nautittiin usein keitettynä, kenties kalaliemen kera. Vähärasvaisempien kalalajien ohella syötiin lohta, joka sisältää runsaasti hyviä rasvoja. Väinämöisen kerrottiinkin nauttineen eväkkäitä niin aamiaiseksi, lounaaksi kuin illalliseksikin:

Vyöl’ on veitsi Väinämöisen, pää hopeinen huotrasessa. Veti veitsen viereltänsä, huotrastansa pää hopean kalan paistoi pannaksensa, lohen leikkaelleksensa aamuisiksi aterioiksi, murkinaksi muruiksi, lohisiksi lounahiksi, iltaruoiksi isoiksi. (Kalevala)

Kalan ohella riistalihan merkitys on kalevalaisessa ruokavaliossa suuri. Kalevalaseuran toiminnanjohtaja Ulla Piela kertoo sen todennäköisesti koostuvan hirven, lintujen, oravan sekä jäniksen lihasta. Riistaliha on vähärasvainen proteiinin lähde tänäkin päivänä.

Kuituja talkkunasta, vitamiineja marjoista

Kasviksista Kalevalan väki nautti todennäköisesti ainakin nauriita, kaalia sekä marjoja. Etenkin puolukalla, mansikalla ja vadelmalla on Kalevalassa tärkeä rooli, mutta myös mustikka, mesimarja sekä pihlajan-, katajan- ja tuomenmarja esiintyvät runoissa.

”Marjoilla on yleisesti tulehduksia estävä ja puolustuskykyä parantava vaikutus. Yleisesti ottaen kasvikset ja marjat ehkäisevät sydän- ja verisuonitauteja ja aikuisiän diabetesta sekä alentavat verenpainetta ja auttavat painonhallinnassa”, kertoo Toivola.

Kuitua Kalevalassa saatiin puurosta ja etenkin leivästä, jota leivottiin talkkuna- sekä täysjyväjauhoista. Modernimmin talkkunaa voi nauttia vaikkapa jauhona viilin päällä tai käyttää mustikkapiirakan taikinassa. Talkkunoita ja leipää nautittiin myös Pohjolan pidoissa Kalevalassa:

Siitä Pohjolan emäntä laittoi keitot kiehumahan, kattilat kamuamahan, riehtilät remuamahan. Leipoi siitä leivät suuret, suuret talkkunat taputti hyvän rahvahan varaksi, joukon suuren syötäviksi Pohjan pitkissä pioissa, Sariolan juomingissa. (Kalevala)

Kalevala-dieetti syntyy näistä ruoka-aineista

• Lohi: hyvien rasvojen, proteiinin ja D-vitamiinin lähde
  • Vähärasvaiset järvikalat kuten ahven ja hauki sekä riistaliha: proteiinin, vitamiinien ja kivennäisaineiden lähde
  • Täysjyvästä ja talkkunasta valmistetut leivät, piiraat ja puurot: vitamiinien kivennäisaineiden ja kuidun lähde
  • Juurekset kuten nauriit sekä kaali: vitamiinien, kivennäisaineiden ja kuidun lähde
  • Metsämarjat: vitamiinien, antioksidanttien ja kuidun lähde
  • Maitotuotteet: kalsiumin, proteiinin ja B-ryhmän vitamiinien lähde