Sydänliiton kunniapuheenjohtajaksi kutsuttu Matti Uusitupa ja Sydänliiton puheenjohtaja Paula Risikko

Kansanterveys- ja potilasjärjestöjen rahoitus turvattava

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen ei onnistu, jos kansanterveys- ja potilasjärjestöjen rahoitusta leikataan, kaiken lisäksi keskellä pahaa koronakriisiä ja hoitovelkaantumista.

Sydänliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Paula Risikko vaatii hallitusta perääntymään aikeistaan leikata 30 prosenttia sote-järjestöjen rahoitusta. Tämä olisi kohtuutonta sairastuneille, heidän läheisilleen sekä korkeassa riskissä oleville. Avun ja tuen tarve on nyt suurempi kuin koskaan ja ilman järjestöjen apua tästä kriisistä ei selvitä kuivin jaloin.

Maan hallitus ei voi pistää päätään pensaaseen ja vedota Veikkaus Oy: n tulosennusteen alenemaan. Ensinnäkin osa alenemasta johtuu koronasta, eikä sitä voi maksattaa järjestöillä. Toiseksi Veikkaus-tuotoilla on viime vuosina rahoitettu monia julkisia palveluita, vaikka niiden rahoitus kuuluu varsinaiseen valtion budjettiin. Näin voitiin toimia taannoin Veikkauksen huippuvuosina, mutta ei enää. Samalla lailla on käynyt kestämättömäksi pitää arpajaisveroa nykyisellä historiallisen korkealla tasolla. Kun muun muassa nämä keinot otetaan käyttöön, voi hallitus korjata esityksensä ja luopua ajatuksestaan jättää järjestöjen apua tarvitsevat heitteille

Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen ahdingon estämiseksi on esitetty myös Veikkaus-fuusion yhteydessä sivuun laitettuja Raha-automaattiyhdistyksen tuottoja. On kuitenkin muistettava, että nämä ”pahan päivän varalle” jätetyt rahat on aivan yksiselitteisesti korvamerkitty sote-järjestöille. On uskomatonta ja kaikkien tehtyjen sopimusten ja hallinnon luottamusperiaatteen vastaista, jos näitä rahoja havitellaan muihin tarkoituksiin.

Sote-järjestöt ovat olennainen osa suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Ne tarjoavat tietoa, apua ja tukea sairastuneille ja riskiryhmiin kuuluville ja tekevät monipuolista terveyttä edistävää toimintaa. Esimerkiksi Sydänliitto tarjoaa huolestuneille sairastuneille luotettavaa tietoa, vertaistukea ja kuntoutusta sekä tekee monipuolista edunvalvontaa. Hyviin elämäntapoihin innostavat sisällöt tavoittavat vuosittain miljoonia suomalaisia. Rahoituksen leikkaaminen ajaa järjestöt kestämättömään tilanteeseen. Se supistaa ennaltaehkäisevää toimintaa ja näkyy suoraan palvelujen tarpeen kasvuna kuntien sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Paula Risikko puhui Sydänliiton keväältä siirtyneessä kevätkokouksessa torstaina 3.9.2020. Samassa yhteydessä palkittiin professori Matti Uusitupa Sydänliiton kunniapuheenjohtajana.

Matti Uusitupa on kutsuttu Sydänliiton kunniapuheenjohtajaksi. Hän toimi Sydänliiton hallituksen puheenjohtajana vuosina 2010–2015. Matti Uusitupa on tehnyt pitkän uran sydän- ja verisuonisairauksien, diabeteksen ja ravitsemuksen alalla. Hän on toiminut Kuopion yliopiston kliinisen ravitsemuksen ja aineenvaihduntasairauksien professorina ja vuosina 2001–2009 toimi Kuopion yliopiston rehtorina.

Sydänliitto edistää suomalaisten terveyttä ja tukee sairastuneita. Toimimme monipuolisesti niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti. Olemme noin 70 000 jäsenen sydänyhteisö, joka on järjestäytynyt 215 paikalliseen sydänyhdistykseen, 16 alueelliseen sydänpiiriin ja kolmeen valtakunnalliseen järjestöön (Sydänlapset ja -aikuiset ry, Sydän- ja keuhkosiirrokkaat SYKE ry ja Karpatiat ry).