Tuija Brax Sydänliiton pääsihteeriksi

Tuija Brax Sydänliiton pääsihteeriksi

Vihreitä edustava kansanedustaja, oikeustieteen kandidaatti Tuija Brax on valittu Suomen Sydänliiton pääsihteeriksi. Hän on ollut kansanedustaja vuodesta 1995 ja vihreiden puheenjohtaja vuosina 1995-97. Vuosina 2007-2011 Brax oli oikeusministerinä Vanhasen kakkoshallituksessa ja Kiviniemen hallituksessa.

Tuija Brax on toiminut vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtajana. Hän on ollut suuren valiokunnan ja perustuslakivaliokunnan jäsen sekä lakivaliokunnan puheenjohtaja. Helsingin kaupunginvaltuutettuna Brax on ollut yhtä kautta lukuunottamatta vuodesta 1992.

Tuija Brax on toiminut monissa kansalaisyhteiskunnan luottamustoimissa, mm. Suomen Ihmisoikeusliitossa, Kirkon ihmisoikeuskysymysten neuvottelukunnassa ja ulkoasiain neuvostossa sekä lukuisissa liikunta-alan luottamustoimissa, kuten Suomen Liikunta ja Urheilu ry:ssä ja Suomen Koripalloliitossa.

Sydänliiton pääsihteerin tehtävää haki 43 henkilöä. Heidän joukossaan oli useita yhteiskunnallisesti erittäin ansioituneita henkilöitä. Sydänliiton hallitus valitsi Braxin pitkän keskustelun jälkeen hänen laaja-alaisen yhteiskunnallisen toimintansa ja järjestötoiminnan hyvän tuntemuksen perusteella.

- Braxilla on erinomaiset edellytykset kehittää Sydänliiton toimintaa nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä, Sydänliiton puheenjohtaja Matti Uusitupa sanoo.

Tuija Brax aloittaa Sydänliiton pääsihteerinä alkuvuodesta 2015.
Sydänliiton pääsihteerinä vuodesta 1998 toiminut sosiaalineuvos Tor Jungman jää eläkkeelle.

Vuonna 1955 perustettu Suomen Sydänliitto on kansanterveys-, potilas- ja edunvalvontajärjestö, joka edistää sydänterveyttä. Sydänliittoon kuuluu yli 70 tuhatta henkilöjäsentä, 17 alueellista sydänpiiriä, 3 valtakunnallista yhdistystä sekä 234 paikallisyhdistystä.

Lisätietoja:
Suomen Sydänliitto, puheenjohtaja Matti Uusitupa 0400 615 661

Kuva:

Tuija Brax, kuva Heikki Tuuli.

Sydänliitto on yli 70 000 jäsenen sydänyhteisö, joka on järjestäytynyt 234 paikalliseen sydänyhdistykseen, 17 alueelliseen sydänpiiriin ja kolmeen valtakunnalliseen järjestöön (Sydänlapset ja -aikuiset ry, Sydän- ja keuhkosiirrokkaat SYKE ry ja Karpatiat ry).