Synsam Circular -Mallisto kierrätetystä materiaalista

Synsam Circular -mallisto valmistettu kierrätetystä materiaalista.

Synsam edistää aktiivisesti kestävää tuotantoa ja kuluttamista.Ensin Synsam lanseerasi kehykset, joiden raaka-aineena käytetään merestä kerättyä muovia, ja nyt markkinoille tulee kierrätysmateriaalia hyödyntävä mallisto: Circular Collection.Kyse on kiertotaloudesta eli vanhat silmälasit kierrätetään uusien valmistusmateriaaliksi.

–Yhdessäasiakkaidemme kanssa olemme käynnistäneet silmälasien kierrätyksen Pohjoismaissa. Synsam Circulartarkoittaa, että asiakkaat tuovat käytöstä poistamansa silmälasit Synsamin myymälään ja Synsam kierrättää ne uusien kehysten valmistusmateriaaliksi. Näin otamme yhdessä ison askeleen kohti kestävää kiertotaloutta.Olemme vasta matkan alussa ja jatkossa kehitämme lisää toimia, joilla voimme vähentää toimintamme ympäristövaikutusta koko konsernin tasolla, kertoo Synsamin konsernijohtaja Håkan Lundstedt.

Kaikki materiaalit otetaan talteen ja kierrätetään

Synsamin noin 470 myymälässä on kierrätyslaatikot käytöstä poistettujen silmälasien keräämistä varten. Asiakkaita kannustetaan jättämään vanhat silmälasinsa keräyslaatikkoon. Laatikot tyhjennetään säännöllisesti ja kerätyt silmälasit toimitetaan yhteen Ruotsin johtavista kierrätyskeskuksista – pari kertaa vuodessa isoina erinä kuljetusten minimoimiseksi. Silmälasit puretaan ja kaikki osat lajitellaan. Kaikki materiaalit otetaan talteen ja kierrätetään: asetaatti, muovi, metallit, ruuvit, saranat ja linssit. Hyväkuntoiset ja käyttökelpoiset kehykset toimitetaan edelleen käyttöön kehittyviin maihin.

Circular Collection – vanhoista asetaattikehyksistä uusia

Asetaatista valmistetut kehykset hyödynnetään Circular Collection -malliston raaka-aineena. Kehykset murskataan asetaattirakeiksi prosessissa, jonka on kehittänyt Synsamin yhteistyökumppani EOE Eyewear. Rakeista saadaan uusioraaka-ainetta, jota käytetään uuden Circular Collection -malliston kehysten valmistamisessa. Mallistossa ei ole kahta samanlaista kehystä, koska raaka-aine koostuu monista yhteen sulautuneista väreistä. Aivan kuin luonnossa, kehykset ovat ainutlaatuisia yksilöitä.

– Synsam on hyvin tietoinen siitä, että asiakkaamme haluavat materiaalien olevan vastuullisesti ja kestävästi tuotettuja. Kuluttajien tarpeet ohjaavat meidän vastuullisuustyötämme, mutta viimeksi kuluneen vuoden aikana odotukset ovat kasvaneet myös Synsamin sisällä. On mahtavaa nähdä, kuinka suurta sitoutuneisuutta ensimmäinen askeleemme kohti kiertotaloutta on herättänyt henkilöstössämme. Tuntuu hyvältä, että voimme päivittäin kannustaa asiakkaitamme kierrättämään ja tarjota heille täysin kierrätetystä uusiomateriaalista valmistettuja silmälaseja, sanoo Synsamin innovaatiojohtaja Martin Daniels.

Tietoa Circular Collection -mallistosta:

Ensimmäinen kehysmallisto on tullut markkinoille helmikuussa 2020, ja siihen kuuluu 8 erilaista silmälasikehystä ja 4 erilaista aurinkolasikehystä. Hinnat alk. 249 €

Uusiomateriaalin raaka-aineena käytetään vanhoja silmälasikehyksiä, joita asiakkaat ovat tuoneet Synsamin liikkeisiin.

Synsamin yhteistyökumppanina toimii EOE Eyewear.

Lisätietoja:

Helena Koski-Väänänen, Tuotepäällikkö, Synsam Group Finland Oy.

helena.koski-vaananen@synsam.fi

EOE Eyewear:

EOE Eyewear on Erik ja Emilia Lindmarkin vuonna 2010 perustama yritys. Pitkään alalla toimineet Emilia ja Erik totesivat, että joka vuosi käytöstä poistuu miljoonia silmälaseja, jotka päätyvät poltettavaksi tai kaatopaikalle. Rikkinäisille tai käytöstä poistetuille silmälaseille ei ollut olemassa kierrätysjärjestelmää. Näin syntyi liikeidea silmälasikehysten keruusta ja kierrätyksestä. EOE Regrind™ on yrityksen oma ainutlaatuinen tuotantotekniikka, jolla kierrätyskehyksistä tehdään uusien silmälasien raaka-ainetta. EOE toimii yhteistyökumppanina Synsam-konsernin kierrätystoiminnassa, jossa asiakkaiden myymälöihin palauttamat vanhat kehykset kierrätetään uusiomateriaaliksi ja edelleen uusiksi silmälasikehyksiksi.

Kategoriat

Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja ja tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja, jotka rakentuvat asiakkaiden tarpeiden ja elämäntyylin mukaisesti. Synsam-ketjussa työskentelee Pohjoismaissa 2000 ammattilaista ja sen liikevaihto on 3,7 miljardia SEK (2019). Ketjuun kuuluu n. 470 optikkoliikettä, jotka toimivat Synsam ja Profil Optik (Tanskassa) brandien alla. Vuodesta 2015 alkaen Synsam Group on uudistanut koko tarjontansa ja onnistunut toiminnan digitalisoinnin ja innovatiivisten konseptien kautta saavuttamaan toimialansa parasta kasvua ja kannattavuutta Euroopassa.

_____________________________________________________________________________________

Synsam Group är en av Europas ledande aktör inom optikbranschen och erbjuder unika lösningar inom både Eye Health och Eye Fashion med ett brett sortiment som utgår ifrån kundens olika livsstilar och behov av ögonhälsa. Koncernen finns i Norden, har cirka 2000 medarbetare och en total omsättning på 3,7 miljarder SEK (2019). Totalt har koncernen cirka 470 butiker som drivs under varumärkena Synsam och Profil Optik i Danmark. Sedan 2015 har Synsam Group genomfört en transformation av hela sitt erbjudande och har med en hög grad av digitalisering och andra innovativa koncept drivit en tillväxt och lönsamhetsutveckling som är bland de högsta i Europa.

Vesa Mars

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja +358 50 4477 681
Sami Verno

Lehdistön yhteyshenkilö Brand Manager Viestintä +358 40 831 9497

Synsam on Pohjoismaiden johtava optisen vähittäiskaupan ketju

Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja, joka tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja asiakkaiden erilaisiin elämäntapoihin ja tarpeisiin.