Ohita
Toimitusjohtaja Håkan Lundstedt vihki tänään Östersundissa sijaitsevan Synsam Groupin tuotanto- ja innovaatiokeskuksen yhdessä Prinssi Danielien sekä Ruotsin elinkeinoministeri Karl-Petter Thorwaldssonin kanssa.

Tiedote -

Synsam Groupin tuotanto- ja innovaatiokeskus vihittiin käyttöön Ruotsin Östersundissa

Pohjoismaiden ensimmäinen laajamittainen silmälasikehysten tuotantolaitos avasi ovensa tänään, kun Synsam Groupin uusi tuotanto- ja innovaatiokeskus vihittiin käyttöön Frösönin saarella Ruotsin Östersundissa. Avajaisia johti toimitusjohtaja Håkan Lundstedt, ja niihin osallistuivat hänen kuninkaallinen korkeutensa prinssi Daniel sekä Ruotsin elinkeinoministeri Karl-Petter Thorwaldsson.

Vuonna 2020 Synsam Group teki päätöksen niin sanotusta reshoringista eli silmälasituotannon siirtämisestä kotimaahan. Siirto tapahtuisi Kiinasta Pohjoismaihin. Tänään, kahden vuoden tehokkaan työn jälkeen, 8100 neliömetrin tilat Frösö Parkissa, Jämtlannin entisen lennoston lentokonehallissa, ovat valmiina silmälasituotantoon. Made in the Nordics -aloite avaa uuden teollisen aikakauden, ja se on investointi pienempään hiilijalanjälkeen, kestävyyteen ja kiertotalouteen.

Synsam Groupin toimitus- ja konsernijohtaja Håkan Lundstedt:
– Tämä on historiallinen päivä sekä Synsam Groupille että pohjoismaiselle teollisuudelle. Synsam osoittaa rohkeasti ja päättäväisesti, että voimme siirtyä sanoista tekoihin: siirtää tuotannon kotiin ja tarjota asiakkaille paikallisesti tuotettuja silmälaseja. Olen äärimmäisen ylpeä siitä, että olemme aloittaneet tuotannon ja että ensimmäinen Jamto-mallistomme tulee myymälöihin jo lokakuussa.

Synsam Groupin tuotanto- ja innovaatiokeskuksella on suuri merkitys niin paikallisesti, alueellisesti, kansallisesti kuin pohjoismaisella tasolla.

Ruotsin elinkeinoministeri Karl-Petter Thorwaldsson:
– Olemme erittäin iloisia, että Synsam Group avaa Östersundiin uuden tuotanto- ja innovaatiokeskuksen, jonka painopisteenä ovat tuotesuunnittelu ja kestävä tuotanto. Keskus on tärkeässä roolissa, kun halutaan lisätä kiinnostusta Jämtlantiin liiketoimintaympäristönä. Myös sen tuomat sadat uudet työpaikat ovat merkittävä lisäys alueelle. Synsam Groupin päätös siirtää tuotanto kotiin innostaa toivottavasti myös muita yrityksiä siirtämään tuotantonsa Ruotsiin. Se on myös osoitus siitä, kuinka kestävä muutos vahvistaa yhteiskuntaa ja luo työpaikkoja.

Tuotanto- ja innovaatiokeskukseen syntyy noin kaksi sataa työpaikkaa, ja lisäksi se työllistää suuren määrän muita tuotanto- ja myyntiketjun työntekijöitä.

Jamto – linjan ensimmäinen mallisto
Avajaisissa esiteltiin myös ensimmäinen tehtaalla tuotettava mallisto, joka kantaa nimeä Jamto. Kehykset on valmistettu 68-prosenttisesti biopohjaisesta selluloosasta, joka koostuu puumassasta ja kasviöljyistä. Kuuden yksilöllisen unisex-kehysmallin muotoilu on saanut inspiraationsa Jämtlannin luonnosta.

Lisätietoja:
Jenny Fridh, Chief Communications and Sustainability Officer, Synsam Group
+46 730 277 018, jenny.fridh@synsam.com
Vesa Mars, Toimitusjohtaja, Synsam Group Finland Oy, p. 050 4477 681, vesa.mars@synsam.fi

Made in the Nordics
Osana konsernin kestävän kehityksen ohjelmaa Synsam Group on siirtänyt silmälasituotantonsa Aasiasta Östersundin kupeessa sijaitsevalle Frösönin saarelle, jossa tuotanto alkaa elokuussa 2022. Muutto on tärkeä askel konsernin toimissa hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Muuton ansiosta voidaan lyhentää kuljetuksia, käyttää kierrätettyjä, talteen otettuja ja paikallisesti tuotettuja materiaaleja sekä nopeuttaa tuotteiden pääsyä markkinoille. Tuotanto- ja innovaatiokeskus sijaitsee Frösö Parkissa, entisessä Jämtlannin lennoston lentokonehallissa, ja sen pinta-ala on noin 8 100 neliömetriä. Keskuksen tuotantokapasiteetin arvioidaan olevan miljoona silmälasiparia vuodessa, ja näin siitä tulee Pohjoismaiden ensimmäinen nykyaikainen silmälasien tuotantolaitos. Tuotanto- ja innovaatiokeskuksesta tulee työntekijöiden, asiakkaiden ja liike-elämän kohtaamispaikka, ja siellä on myös tilat silmäterveyteen liittyvään koulutukseen.

Synsam Group
Synsam Group on Pohjoismaiden johtava optikkoketju, jolla on laaja ja kestävä lifestyle-tarjonta. Synsam Group tarjoaa laajan valikoiman silmien terveyteen ja silmälasimuotiin liittyviä tuotteita ja palveluja, jotka perustuvat asiakkaiden erilaisiin elämäntyyleihin ja tarpeisiin. Konsernilla on noin 3 500 työntekijää, ja sen liikevaihto on noin 5 miljardia Ruotsin kruunua (kuluvat 12 kuukauden jakso 03/2022). Synsam Groupilla on Pohjoismaissa noin 500 myymälää, jotka toimivat Synsam-, AI Eyewear- ja (Tanskassa) Profil Optik -brändien alla. Digitalisaation, sopimusmyynnin ja muiden innovatiivisten konseptien myötä Synsam Groupilla on vahva asema pohjoismaisilla optiikkamarkkinoilla, mm. asiakastyytyväisyydessä, tuotetarjonnassa ja ESG:ssä. Synsam Group on listattu Nasdaq Stockholmiin (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Kategoriat

Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja ja tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja, jotka rakentuvat asiakkaiden tarpeiden ja elämäntyylin mukaisesti. Synsam-ketjussa työskentelee Pohjoismaissa n. 3700 ammattilaista ja sen liikevaihto on n. 4,7 miljardia SEK (2021). Ketjuun kuuluu 500 optikkoliikettä, jotka toimivat Synsamin, AI Eyewear ja Tanskassa Profil Optikin brändien alla. Digitalisoinnin, sopimusmyynnin ja muiden innovatiivisten konseptien avulla, Synsam Groupilla on vahva asema pohjoismaisilla optiikkamarkkinoilla, mm. asiakastyytyväisyydessä, tuotetarjonnassa ja vastuullisessa toiminnassa. Synsam Group on listattu Nasdaq Stockholmiin (SYNSAM). www.synsamgroup.com

________________________________________________________________________________________________

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och hållbart erbjudande av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode, utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 3 700 medarbetare, en omsättning på cirka 4,7 miljarder kr (2021) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Ai Eyewear samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Vesa Mars

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja +358 50 4477 681
Sami Verno

Lehdistön yhteyshenkilö Brand Manager Viestintä +358 40 831 9497

Synsam on Pohjoismaiden johtava optisen vähittäiskaupan ketju

Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja, joka tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja asiakkaiden erilaisiin elämäntapoihin ja tarpeisiin.