MEGAYHTIÖT VAIKEUTTAVAT LAITTEIDEN EDULLISTA KORJAUSTA

Jos omistamasi laite menee rikki, onko sinulla oikeus korjata sitä? Arkijärjellä ajateltuna koko kysymys on outo. Nykyisellään suuryritykset pystyvät kuitenkin rajoittamaan korjausaikeita.

Elektroniikkajäte on maailman nopeimmin kasvava jätelaji. Samaan aikaan valmistajat tekevät laitteista tahallaan lyhytikäisiä ja hankalia korjata. Pörssiarvoltaan maailman suurimmalla yhtiöllä Applella on kannettavanaan suuri suunnannäyttäjän vastuu elektroniikan ympäristövaikutuksista. He ovat kuitenkin saaneet korjaamisen vaikeuttamisesta paljon kritiikkiä osakseen.

Apple oikeuttaa toimintansa vedoten laitteiden turvallisuuteen ja käyttäjäkokemukseen, joita ei voitaisi taata jos asiakkaat voisivat korjauttaa laitteensa miten tahansa. He mieluummin myyvät omia huoltopalveluitaan tai uuden laitteen – tuhtia hintaa vastaan tietenkin.

Viime vuonna Apple nosti oikeusjutun, koska kanadalainen kierrätysyritys GEEP sopimuksen vastaisesti huolsi ja myi ainakin 100 000 käytettyä Applen laitetta silppuriin laittamisen sijaan. Megayhtiö siis maksaa rahaa siitä, että laitteet eivät päädy uusiokäyttöön vaan ne nimenomaan silputaan.

EU:n ensimmäinen laki elektroniikan korjausoikeudesta, eli ns. Right to Repair -laki tuli voimaan maaliskuussa 2021. Lain myötä valmistajien tulee varmistaa, että televisiot, astianpesukoneet, hiustenkuivaajat, pyykinpesukoneet ja jääkaapit voidaan korjata 10 vuotta niiden ostopäivästä. Siihen kuuluu, että huolto-ohjeet, varaosat ja tarvittavat työkalut ovat saatavilla. Laki on kuitenkin vasta ensiaskelia korjausoikeuden tavoittelussa. Seuraavaksi Euroopan parlamentti haluaa ulottaa lain myös älypuhelimiin, kannettaviin tietokoneisiin ja muuhun kuluttajaelektroniikkaan.

Björnar Grandalen vaihtaa kannettavaan kiintolevyn. Yrityskoneessa se käy muutaman ruuvin avaamalla.

Oululainen Taitonetti huoltaa ja myy kymmeniä tuhansia yrityskäytöstä poistettuja tietokoneita vuosittain. Taitonetin huoltopäällikkö Björnar Grandalen näkee päivittäin työssään vaikeasti ja helposti korjattavien laitteiden eron.

– Halvat kuluttajakoneet tehdään vaikeiksi huoltaa. Varaosia ei ole saatavilla, osat on kiinnitetty liimaamalla tai ne on integroitu mikropiiriin. On usein halvempaa ostaa uusi kuin korjata, Grandalen harmittelee.

Yrityskäyttöön tehdyt laitteet tarjoavat parempaa huollettavuutta.

– Yrityskoneet on tehty kestämään rasitusta ja tarpeen tullen nopeasti huollettaviksi. Siksi niiden elinikä on paljon pidempi.

Euroopan komission tekemän kyselytutkimuksen mukaan 89% suomalaisista ja 78% EU kansalaisista haluaisi, että valmistajia vaadittaisiin tekemään laitteiden korjaamisesta helpompaa. Kuluttajien toiveen toteutumiseksi tarvitaan lakeja. Lainsäädännöllä on jo saatu mahdolliseksi huoltaa auto vapaasti merkkihuollossa tai riippumattomalla korjaamolla. EU:lla on nyt mahdollisuus pakottaa elektroniikkayhtiöt samaan, mutta lakialoitteita vastustamassa tulee olemaan maailman suurimmat ja vaikutusvaltaisimmat yritykset.

• Ekologiset kysymykset

• käytetty tietokone