Diplomi luonnonvarasäästöstä!

Taitonetti.fi on vastuullisemman tietokonekaupan edelläkävijä. Taitonetin verkkokaupassa on ollut jo vuosien ajan käytössä ympäristölaskelmat. Ympäristösäästölaskenta kertoo tietokoneiden uudelleenkäytön positiiviset ympäristövaikutukset eli säästyneet luonnonvarat ja hiilidioksidipäästöt. Laskennan tuottavat Taitonetille Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen asiantuntijat.

"Halusimme kertoa vielä konkreettisemmin asiakkaillemme kierrätyksen positiivisista vaikutuksista. Jatkossa jokaisen tilauksen yhteydessä kaikki asiakkaamme saavat diplomin ympäristösäästöstä. Diplomi perustuu Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen laskelmaan Taitonetin käytettyjen yrityskoneiden luonnonvarojen säästöistä. Aluksi diplomi oli tarkoitettu vain yritysten käyttöön, mutta laajensimme sen kaikille asiakkaillemme", kertoo Taitonetin toimitusjohtaja Mikko Veijola. “Mielestäni jokainen, joka valitsee laadukkaan käytetyn elektroniikkatuotteen uuden heikkolaatuisen koneen sijasta, ansaitsee diplomin!”

Tietokoneiden kierrätyksellä on iso merkitys

Luonnonvarojen säästössä yhdenkin koneen uudelleen käytöllä on merkitystä, sillä elektroniikan suurin luonnonvarojen kulutus tapahtuu valmistusvaiheessa. Esimerkiksi yhden 15” kannettavan uusiokäyttö säästää 372 kg luonnonvaroja ja 174 kg hiilidioksidia. Luonnonvarojen säästö kiloissa on enemmän kuin yksi mopoauto painaa!

Taitonetin asiakkaat säästivät vuonna 2020 tietokoneiden uudelleenkäytöllä yhteensä 13 400 000 kiloa kiinteitä luonnonvaroja ja 4 370 000 kiloa hiilidioksidia. Kiinteiden luonnonvarojen määrä vastaa 2680 elefantin painoa ja säästyneillä hiilidioksidipäästöillä olisi voinut ajaa yli 700 kertaa maapallon ympäri. Laskelmat perustuvat Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen auditoituun ympäristösäästölaskelmaan.

Taitonetti Oy on oululainen käytettyjen yritystietokoneiden myyntiin erikoistunut yritys. Taitonetin tuotteet ovat leasing-käytöstä poistuneita yritystietokoneita, jotka on huollettu Taitonetissä ennen myyntiä. Taitonetillä on kivijalkamyymälä Oulussa sekä verkkokauppa Taitonetti.fi ja se myy käytettyjä tietokoneita myös Ruotsiin www.bytdator.se-verkkosivun kautta. Taitonetti työllistää tällä hetkellä noin 30 työntekijää.