OmaVeron käyttökokemuksia 12.11.2018

Keskustelimme Verohallinnon kanssa siitä, millaisia kokemuksia tilitoimistoilla on ollut OmaVeron käytöstä tänään 12.11.2018, mitä ongelmia on tullut vastaan ja mitkä ovat olleet ratkaisuja ongelmiin:

OmaVero-ongelmat ja niiden ratkaisut:

Ongelma: Kirjanpitäjät eivät näe asiakkaita kirjautuessaan OmaVeroon Suomi.fi-tunnuksillaan.
Ratkaisu: Kirjanpitäjille on annettava edustamisvaltuutus Suomi.fi-palvelussa.

Ongelma: Kaikki asiakkaat eivät näy, kun kirjautuu sisään OmaVeroon.
Ratkaisu: OmaVerossa asiakkaiden näkyminen asiakaslistauksessa määräytyy sen mukaan, onko palveluun kirjauduttu Katso-tunnisteilla vai Suomi.fi-tunnuksilla. Kun kirjaudut Suomi.fi-tunnuksilla (esimerkiksi pankkitunnuksilla), näet vain ne asiakasyritykset, jotka ovat antaneet Suomi.fi-valtuutuksen. Kun kirjaudut Katso-tunnisteilla, näet ne asiakkaat, jotka ovat antaneet Katso-valtuutuksen.

Ongelma: Toiminimiyrittäjä ei näy OmaVerossa, vaikka tämä on antanut Suomi.fi-valtuutuksen.
Ratkaisu: Jos toiminimiyrittäjä on antanut Suomi.fi-valtuutuksen henkilötunnuksillaan eikä y-tunnuksellaan (asioi yrityksen puolesta) toiminimi ei näy OmaVerossa asiakaslistauksessa vaan "asiointi toisen henkilön puolesta" -linkin takana. Valtuutus kannattaa tämän takia antaa y-tunnuksella.

Ongelma: Toiminimiyrittäjän yhden hengen tilitoimisto ei näe oman toimistonsa tietoja OmaVerossa, kun kirjautuu Katso-tunnisteilla.
Ratkaisu: Toiminimiyrittäjän yhden hengen tilitoimiston on kirjauduttava OmaVeroon Suomi.fi-tunnuksilla, jotta hän näkee oman yrityksensä tiedot. Tämä ei koske asiakkaan asioiden hoitamista.

Yleisesti ottaen voidaan todeta, että OmaVeron käyttö Suomi.fi-tunnistuksella ja Suomi.fi-valtuuksilla toimii, vaikka pieniä katkoja ja hitautta onkin ilmennyt. Muista myös seuraavat asiat:

• TYVI-ilmoittaminen toimii kuten ennenkin entisillä Katso-rooleilla myös toiminimien osalta
  • Jos olet ilmoittanut toiminimiasiakkaiden Oma-aloitteisten verojen ilmoitukset OmaVero-palvelussa, etkä ole saanut asiakkailta valtuuksia, voit toiminimien osalta tehdä ilmoitukset eräpäivään mennessä paperilla ilman sanktiomaksuja.

Taloushallinnon johtava asiantuntija Tilisanomat-lehden päätoimittaja 050 597 0223

Eija Männistö

Palkka-​ ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija 0400 574 768