PRH: Yhdistysrekisteri uudistuu 18.9.2019: kaikki yhdistykset saavat Y-tunnuksen

Yritys- ja yhteisötunnus eli Y-tunnus korvaa yhdistyksille annetun rekisterinumeron. PRH antaa Y-tunnuksen kaikille yhdistyksille automaattisesti. Jos yhdistyksellä on jo ennen uudistusta Y-tunnus, sama tunnus säilyy. Yhdistyksen ei siis tarvitse tehdä mitään Y-tunnukseen liittyen.

Lisäksi sähköinen ilmoittamispalvelu korvataan täysin uudella palvelulla, joka aukeaa 18.9.2019. Sähköisessä ilmoittamispalvelussa voi muun muassa perustaa aatteellisen yhdistyksen, ilmoittaa nimenkirjoittajat ja hallituksen jäsenet sekä ilmoittaa yhdistyksen yhteystietojen, nimen, kotipaikan tai sääntöjen muutoksesta.

Samalla myös paperiset ilmoittamislomakkeet uusitaan. Y-lomakkeet eli PRH:n kaupparekisterin ja Verohallinnon rekisterien yhteinen ilmoittamismenettely otetaan kaikkien yhdistysten käyttöön. Uudet Y-lomakkeet julkaistaan ytj.fi-verkkosivulla 18.9.2019.

Markku Ojala

Johtava asiantuntija, verotus 050 586 7973