Tulorekisteri tiukensi ohjeistusta ennakkopalkkana tehtävissä korjauksissa

Tulorekisteri tiukensi ohjeistusta ennakkopalkkana tehtävissä korjauksissa

Tulorekisteri muutti ohjeistusta takautuvista korjauksista 13.5.2019. Jatkossa liikasuorituksen voi käsitellä ennakkopalkkana vain, jos vähennys tehdään kokonaan seuraavassa palkanmaksussa kuukauden kuluessa siitä, kun virhe on ilmennyt. Jos tämä ei ole mahdollista, liikasuoritus on käsiteltävä perusteettomana etuna.

Lisäksi vähennys ennakkopalkkana on tehtävä samasta tulolajista, jota on maksettu liikaa. Mikäli palkanmaksussa, jossa korjaus tehdään, ei ole maksussa korjattavaa tulolajia, on korjattava palkkailmoitus jossa maksua on ollut liikaa. Alkuperäiselle ilmoitukselle muutetaan liikasuoritus tulolajiksi, josta myöhemmässä ilmoituksessa liikasuoritus vähennetään.

Ohje tietojen korjaamiseen tulorekisterissä

Eija Männistö