TCS kehitti huippujuoksijalle maailman ensimmäisen ihmissydämen digitaalisen kaksosen

Uutinen -

Kaksinkertainen olympiamaratoonari Desiree ”Des” Linden on maailman ensimmäinen digitaalisen sydämen omistaja. Digitaalinen sydän on kehitetty urheilusuoritusten optimointiin ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen. Digitaalisten kaksosten teknologia muuttaa jo nyt tapoja, jolla huippu-urheilijat harjoittelevat, kilpailevat ja hoitavat terveyttään.

Yhdysvaltalainen maratonjuoksija Des Linden on vastaanottanut maailman ensimmäisenä ihmisenä sydämestään digitaalisen kopion. Digitaalista sydäntä voidaan hyödyntää urheilijan suorituksen parantamisessa. Se tarjoaa esimerkiksi tietoa siitä, kuinka sydän suoriutuu tietynlaisessa rasituksessa erilaisissa olosuhteissa.

Lindenin digitaalinen sydän perustuu digitaalisten kaksosten teknologialle. Alun perin esimerkiksi tehdaslaitteiden kehittämistä varten suunniteltu teknologia perustuu tutkittavan kappaleen tarkkaan mittaamiseen sekä saadun datan digitaaliseen mallintamiseen. Globaali IT-palvelutalo Tata Consultancy Services (TCS) kuitenkin tutkii parhaillaan tiiviisti erilaisia tapoja hyödyntää digitaalisia kaksosia myös muilla elämänaloilla, kuten elollisen luonnon mallintamisessa. Lindenin digitaalinen kaksossydän on tästä yksi esimerkki.

”Digitaalinen kaksonen tuo minulle tietoa sydämestäni, mutta tulevaisuudessa teknologia tuo sekä urheilijoille että muillekin ihmisille tavan optimoida omaa terveyttään ja hyvinvointiaan. Digitaalisen sydämen avulla jokainen voi saada itselleen täydellisesti räätälöidyn treeniohjelman, joka voi houkutella yhä useampia ihmisiä vaikkapa juoksun pariin”, Des Linden kertoo.

Kaksossydämen ansiosta Des Linden saa reaaliaikaista tietoa sydämensä toiminnasta harjoittelun ja kilpailemisen aikana. Digitaalinen kaksonen seuraa sydän- ja verisuonijärjestelmän mittareita, kuten sydämen sykettä, verenkiertoa ja happitasapainoa. Kun urheilijat saavat jatkossa reaaliaikaista dataa kehonsa toiminnasta, heidän on helpompaa suunnitella omaa harjoitteluaan, palautumistaan ja suorituksiaan tulevissa kilpailuissa.

Digitaalisen sydämen simulointikyky voi myös tuottaa käytännössä rajattoman määrän simulaatioita eri harjoitteluskenaarioita varten. Kun urheilija harjoittelee tulevia koitoksiaan ensin digitaalisessa maailmassa, hän voi valmistautua todellisen maailman huippusuoritukseensa paremmin kilpailupäivän olosuhteista riippumatta.

”Urheilun ja teknologian yhdistäminen voi muuttaa maailmaa. Des voi digitaalisen sydämen avulla optimoida harjoitteluaan, suoritustaan ja palautumistaan. Kaksosteknologiassa piilee kuitenkin mahdollisuuksia myös paljon muuhun kuin vain urheiluun – se voi esimerkiksi mullistaa koko terveydenhuollon. Esimerkiksi Yhdysvalloissa sydänsairaudet ovat väestön yleisin kuolinsyy, joten on tärkeää kehittää uusia teknologioita sydänterveyden ylläpitämiseen”, TCS:n Life Sciences and Healthcare -liiketoimintayksikön johtaja Debashis Ghosh kertoo.

Digitaalisten kaksosten teknologiassa piilee lukemattomia hyödyntämättömiä mahdollisuuksia

Tekoäly, koneoppiminen, laskentateho, 5G, pilvipalvelut, reaaliaikainen data-analyysi, virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus ovat kehittyneet viime vuosina harppauksin. Erilaiset digitaaliset kaksoset ovat jo mullistamassa valmistavaa teollisuutta, ja muiden teknologioiden kehittyessä niitä on mahdollista soveltaa monipuolisiin tarkoituksiin liiketoiminnassa ja yhteiskunnassa.

TCS on hiljattain liittynyt mukaan Dassault Systèmesin Living Heart -hankkeeseen, joka kokoaa yhteen sydänlääkäreitä, tutkijoita, kouluttajia, viranomaisia ja muita asiantuntijoita kehittämään realistisia digitaalisia simulaatioita ihmissydämestä ja hyväksymään niitä laajempaan käyttöön.

Tulevaisuudessa digitaalisilla kaksosilla voidaan myös nostaa maratonjuoksijan suorituskykyä ja nopeutta alle kahden tunnin maagisen rajan.

TCS on hyödyntänyt digitaalisten kaksosten teknologiaa myös esimerkiksi mallintaessaan koronaviruksen leviämistä Punen kaupungissa Intiassa erilaisilla skenaarioilla, selvittäessään mahdollisuuksia ruokahävikin vähentämiseen ja kehittäessään sähköisiä Formula E -autoja Jaguarille.

Alan asiantuntijoiden mukaan digitaaliset kaksoset omaksutaan liiketoiminnassa ja yhteiskunnissa laajasti vuoteen 2035 mennessä.

Lue lisää Des Lindenin sydämen digitaalisesta kaksosesta TCS:n englanninkielisiltä sivuilta.