Ikano Bankin pääkonttori Malmössä. Kuva: Ikano Bank.

Ikano Bank ja TCS ryhtyvät rakentamaan tulevaisuuden pankkia

Tata Consultancy Servicesin SaaS-pohjainen digitaalinen pankkitoiminnan alusta auttaa Ikano Bankia modernisoimaan toimintaa ja purkamaan siiloja. TCS on toimittanut vastaavia ratkaisuja useille johtaville pankki- ja rahoitusalan toimijoille Pohjoismaissa.

Ruotsalaispankki Ikano Bank on valinnut Tata Consultancy Servicesin (TCS) uudistamaan yhtiön ydinpankkijärjestelmän Euroopassa.

Ikano Bank tarjoaa laajasti rahoituspalveluita ja pankkituotteita, kuten lainoja, asuntolainoja, säästämisen palveluita ja luottokortteja. Suomessa Ikano Bank tarjoaa muun muassa kuluttajille rahoitusta IKEA-ostoksiin ja yrityksille leasing-rahoitusta kalusto- ja laitehankintoja varten.

Ikano Bank toimii kahdeksassa Euroopan maassa, kaikissa eri pankkialustoilla ja erilaisia välitysratkaisuja ja rahoitusmalleja käyttäen. Tämä on johtanut organisaatiossa maakohtaisiin siiloihin, mikä hankaloittaa yhtenäistä riskienhallintaa ja yhdenmukaisen asiakaskokemuksen ylläpitämistä.

Ikano Bank pyrkii uudistumaan tulevaisuuden pankiksi ja on käynnistänyt muutosprosessin. Sen osana pankille rakennetaan joustava ja digitaalinen ydin, joka nopeuttaa uusien tuotteiden lanseeraamista ja laajentumista uusille markkina-alueille. Yhtenäinen pankkitoiminnan ydinjärjestelmä kaikkien toimintamaiden tarpeisiin toteutetaan TCS:n globaalille, SaaS-pohjaiselle pankkitoiminnan TCS BaNCS -alustalle.

Ikano Bankin tavoitteena on siirtää ja yhdistää tilit, talletukset ja vakuudettomat luotot TCS BaNCS -alustalle kaikkialla Euroopassa. Muutos aloitetaan Ruotsista. TCS BaNCS:n komponenttipohjainen rakenne ja todistettu toimivuus Pohjoismaissa takaavat Ikano Bankille mahdollisuuden kehittää tarjoomaansa asteittain, yhtenäistää prosesseja, mukautua sääntelyyn eri kohdemaissa ja vähentää muutokseen liittyviä riskejä. Uusi keskitetty ydinpankkijärjestelmä auttaa lisäksi Ikano Bankia lanseeraamaan uusia tuotteita entistä nopeammin, pääsemään uusille markkinoille ja parantamaan resilienssiä.

”Strategianamme on muuntautua täysin digitaaliseksi ja ensiluokkaiseen asiakaskokemukseen keskittyväksi tulevaisuuden pankiksi. Olemme aina uskaltaneet erottua muista ja pyrkineet yksinkertaistamaan tapojamme työskennellä. Teknologisen ympäristömme yksinkertaistamiseen tähtäävä muutosprosessi tukee tätä periaatetta. Apunamme on paras mahdollinen palveluntarjoaja. TCS:n BaNCS Global Banking on todistetusti toimiva alusta, jolla on vahvat näytöt onnistuneista toteutuksista Pohjoismaissa. Alusta auttaa meitä edistämään innovointia, ja asiakkaamme tulevat hyötymään muun muassa nopeammista vasteajoista", Ikano Bankin digitaalisesta toiminnasta vastaava johtaja Mikael Andersson kertoo.

"Olemme iloisia, että olemme mukana Ikano Bankin muutosmatkalla. TCS BaNCS tarjoaa vahvan, tulevaisuuden tarpeisiin mukautuvan, pilvinatiivin digitaalisen perustan, joka tukee pankin innovaatiotyötä ja kasvustrategiaa. Meillä on laajaa kokemusta vastaavien muutosten toteuttamisesta ja yhteistyöstä pohjoismaisten pankkien kanssa. Lisäksi tuotteemme vastaavat markkinoiden ja sääntelyn vaatimuksia. Nämä seikat tekevät meistä suosituimman kumppanin edistyksellisille pankeille, jotka haluavat edistää kasvu- ja muutostavoitteitaan", sanoo TCS:n finanssialan ratkaisuista vastaava globaali johtaja Venkateshwaran Srinivasan.

TCS on toiminut Pohjoismaiden johtavien finanssialan instituutioiden muutoskumppanina yli kolmen vuosikymmenen ajan. Yhtiö on tukenut pankkeja niiden ydinjärjestelmien digitaalisissa muutosprosesseissa, rakentanut reaaliaikaisen maksamisen mahdollistavan ratkaisun yhdelle Ruotsin suurimmista pankeista ja kehittänyt Pohjoismaiden johtavien arvopaperikeskusten järjestelmiä.

Tietoa Ikano Bankista

Ikano Bankin on perustanut IKEAn perustaja Ingvar Kamprad, ja se tunnetaan muun muassa IKEAn Hei-korttien rahoitusratkaisuiden tarjoajana. Ikano Bank toimii Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa, Saksassa, Puolassa, Isossa-Britanniassa ja Itävallassa. Se on osa Ikano-konsernia, joka omistaa pankista 51 prosenttia. Ingka-konserni, IKEAn franchise-järjestelmän strateginen kumppani, omistaa loput 49 prosenttia pankista. Ikano Bankin pääkonttori on Malmössä. Yhtiö on rekisteröity Älmhultiin, missä yritys alun perin perustettiin.

TCS on globaali IT-palveluita ja liiketoimintaratkaisuja tarjoava yhtiö, joka on toiminut monien maailman suurimpien yritysten muutoskumppanina jo yli 55 vuoden ajan. TCS hyödyntää teknologiaratkaisuissaan yhtiön ainutlaatuista Location Independent Agile™ -toimitusmallia.

TCS on osa Tata-konsernia, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää noin 614 000 huippupätevää konsulttia 55 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2023 päättyneellä tilikaudella 27,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. TCS:n proaktiivinen asennoituminen ilmastonmuutokseen ja palkittu työ yhteisöjen hyväksi eri puolilla maailmaa on tuonut yhtiölle aseman merkittävissä kestävän kehityksen mittareissa, kuten MSCI Global Sustainability Index ja FTSE4Good Emerging Index. Lisätietoja osoitteessa www.tcs.com ja Twitterissä @TCS.

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yrityksen suomalaisia, ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia asiakkaita palvelee kaikkiaan 20 000 asiantuntijaa. Viimeksi kuluneiden 14 vuoden aikana TCS:n asiakkaat ovat joka vuosi valinneet yrityksen parhaaksi IT-konsultointipalvelujen toimittajaksi Pohjoismaissa. TCS on myös saanut huipputyönantajan Top Employer -tunnustuksen Suomessa kolme vuotta peräkkäin.