TCS:llä on Pohjoismaiden tyytyväisimmät asiakkaat 15. vuotta peräkkäin

TCS:llä on Pohjoismaiden tyytyväisimmät asiakkaat 15. vuotta peräkkäin

Whitelane Researchin tutkimuksessa Pohjoismaiden suurimmista IT-hankintoja tekevistä yrityksistä selvisi, että 28 prosenttia vastaajaorganisaatioista aikoo ulkoistaa IT-palveluitaan enemmän ja että TCS on alueella asiakastyytyväisyyden kärjessä.

HELSINKI, 28. maaliskuuta 2024: Tata Consultancy Services (TCS) on arvioitu Whitelane Researchin riippumattomassa tutkimuksessa asiakastyytyväisyydeltään Pohjoismaiden (Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska) parhaaksi IT-palveluiden tarjoajaksi IT-palveluita hankkivien yritysten keskuudessa. TCS saavutti tutkimuksessa kärkisijan jo 15. vuotta peräkkäin.

Whitelane Researchin toteuttamaan IT Sourcing Study -tutkimukseen vastasi yli 450 edustajaa Pohjoismaiden suurimmista IT-palveluita hankkivista yrityksistä. Tutkimus tarkasteli yli tuhatta yksittäistä IT-palveluiden hankintasuhdetta.

Olemme äärimmäisen tyytyväisiä johtavaan asemaamme asiakastyytyväisyydessä Pohjoismaissa. Palaute osoittaa, että olemme onnistuneet asettamaan asiakkaamme etusijalle. TCS:n tiimit työskentelevät useilla toimialoilla kiihdyttääkseen asiakkaiden digitaalisia muutosmatkoja. Olemme edelleen sitoutuneita rakentamaan mahtaville suomalaisasiakkaillemme voimakasta kasvua, auttamaan heitä uudistumaan ja rakentamaan uutta kasvua myös tulevaisuudessa, TCS:n Suomen maajohtaja Subhadipta Samantray sanoo.

TCS:n pisteet palveluntarjoajien kokonaistyytyväisyydessä Pohjoismaissa olivat 80 prosenttia, mikä oli seitsemän prosenttiyksikköä alan keskiarvoa korkeampi. TCS saavutti lisäksi korkeimmat pisteet viidellä eri IT-palveluiden osa-alueella:

• Sovelluspalvelut (80 %, alan keskiarvo 76 %)
  • Pilvipalvelut (79 %, alan keskiarvo 73 %)
  • Digitaalisen työpaikan palvelut (82 %, alan keskiarvo 72 %)
  • Verkkopalvelut (80 %, alan keskiarvo 70 %)
  • Tietoturvapalvelut (83 %, alan keskiarvo 72 %)

Digitaalisen transformaation palvelualueella yhtiö arvioitiin Pohjoismaiden toiseksi parhaaksi (79 %, alan keskiarvo 73 %) 35 tutkitusta IT-palveluntarjoajasta.

Raportin mukaan 28 prosenttia vastaajista Pohjoismaissa kertoi organisaationsa aikovan lisätä investointeja IT-palveluihin seuraavan kahden vuoden aikana. Suurimpina syinä tälle nähtiin parempi skaalautuvuus liiketoiminnan tarpeisiin (54 %) sekä mahdollisuus hyödyntää lisäresursseja ja -osaamista (50 %). Raportti nostaa esiin myös seuraavia Pohjoismaisten yritysten lähitulevaisuuden IT-investointitrendejä:

• Asiakasyritysten tärkein investointikohde seuraavien kahden vuoden aikana on tietoturvan, resilienssin ja/tai kyberturvakyvykkyyksien parantaminen (63 %).
  • Tärkeitä investointikohteita ovat myös liiketoimintaprosessien automatisointi (57 %) sekä kustannuksien säästäminen (52 %).
  • 47 prosenttia vastaajista kertoi aikovansa investoida tekoäly- ja koneoppimiskykyjensä parantamiseen. Kasvua oli 24 prosenttiyksikköä edellisvuoteen verrattuna.

”Teknologiakumppanuudet ovat ratkaisevassa roolissa yritysten menestymiselle. TCS:n sijoittuminen asiakastyytyväisyyden kärkisijalle Pohjoismaissa 15. vuotta peräkkäin on osoitus heidän kyvyistään tällä saralla. Pohjoismaiset yritykset tulevat etsimään tällaisia kumppaneita tulevien vuosien aikana yhä useammin, jotta heillä on käytettävissään oikeanlaista osaamista liiketoiminnan innovaatioihin. Luotettavat kumppanit ovat yrityksille äärimmäisen tärkeitä, ja onnittelemme TCS:ää 15. peräkkäisestä kärkisijoituksesta”, Whitelane Researchin tutkimusjohtaja Jef Loos sanoo.

”Meillä on takanamme 10 vuotta yhteistyötä TCS:n kanssa. Sen aikana olemme uudistaneet arvopaperikeskusjärjestelmiemme ytimen. TCS on ollut todellinen strateginen IT-kumppani muutosmatkallamme”, Euroclear Finlandin tietohallintojohtaja Juha Leinonkoski sanoo.

Whitelanen tutkimuksen tulokset ovat jatkoa TCS:n saamiin toimialatunnustuksiin, joihin kuuluvat nimitys vuoden huipputyönantajaksi Suomessa ja Euroopassa sekä nousu IT-palvelualan suurimmaksi brändiarvon kasvattajaksi globaalisti Brand Financen arvion mukaan. TCS:n brändin arvoksi arvioitiin 19,2 miljardia Yhdysvaltain dollaria vuonna 2024 (17,2 miljardia vuonna 2023).

Whitelane on tutkinut Euroopan suurimpia IT- ja pilvipalveluiden tarjoajia vuosittain vuodesta 2013 alkaen. Sen IT Sourcing Study -tutkimusta pidetään yhtenä edustavimmista ulkoistusmarkkinaa käsittelevästä raportista. Lisätietoja Whitelane Researchin tutkimuksista löydät englanniksi osoitteesta https://whitelane.com/news/.

TCS on globaali IT-palveluita, konsultointia ja liiketoimintaratkaisuja tarjoava yhtiö, joka on toiminut monien maailman suurimpien yritysten muutoskumppanina jo yli 55 vuoden ajan.

TCS on osa Tata-konsernia, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää noin 614 000 huippupätevää konsulttia 55 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2023 päättyneellä tilikaudella 27,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. TCS:n proaktiivinen asennoituminen ilmastonmuutokseen ja palkittu työ yhteisöjen hyväksi eri puolilla maailmaa on tuonut yhtiölle aseman merkittävissä kestävän kehityksen mittareissa, kuten MSCI Global Sustainability Index ja FTSE4Good Emerging Index.