​TCS:llä tasainen tuloskunto

​TCS:llä tasainen tuloskunto

Vuosineljänneksen liikevaihto 4,15 miljardia dollaria, kasvua viimevuotisesta 5,5 %

• Kansainvälisen liiketoiminnan valuuttakurssien vaihtelusta siivottu liikevaihto kasvoi 1,1 prosenttia edellisestä vuosineljänneksestä
  • Digitaalinen liiketoiminta kasvoi 4 % edellisestä vuosineljänneksestä. Osuus kokonaisliikevaihdosta 13,7 %
  • Nettotulos 926 miljoonaa dollaria, kasvua edellisen vuoden vastaavasta ajanjaksosta 6 %

IT-palveluyhtiö Tata Consultancy Services (TCS) on julkistanut IFRS-standardin mukaisen osavuosikatsauksensa 31.12. päättyneeltä tilivuoden kolmannelta vuosineljännekseltä.

31.12.2015 päättyneen tilikauden avainluvut

• Työvoiman lisäys (brutto) 22 118
  • Henkilöstö 344 691
  • Henkilöstön käyttöasteet: 84,9 % (ilman harjoittelijoita) ja 80,9 % (harjoittelijoiden kanssa)
  • Yksi uusi suurasiakas (liikevaihto yli 100 miljoonaa dollaria), suurasiakkaita nyt yhteensä 34. Kaksi uutta keskikokoista (liikevaihto yli 20 miljoonaa dollaria) asiakasta, kokonaismäärä 173.

TCS:n pääjohtaja N Chandrasekaran kommentoi kolmannen neljänneksen tulosta: ”Kaikki toimialamme ovat kasvaneet siitä huolimatta, että tätä perinteisesti heikkoa kvartaalia haittasivat vielä Etelä-Intian Chennain tulvat. Kansainvälinen liiketoimintamme on kasvanut valuuttakurssivaihtelusta siivottuja lukuja katsottaessa hyvin. Pohjois-Amerikka ja Eurooppa johtavat tätä kehitystä päämarkkinoillamme ja Latinalainen Amerikka kasvumarkkinoilla.”

“Digitaalisuus säilyy edelleen yritys-IT:n ydinfokuksessa vuonna 2016. Asiakkaamme vastaavat maailmanlaajuiseen kilpailuun, jota vauhdittavat reaaliajassa saatavat näkemykset liiketoimintaan. Liikevaihdostamme 13,7 prosenttia tulee digitaalisesta liiketoiminnasta. TCS tekee merkittävää yhteistyötä asiakkaidensa kanssa tällä nopeasti kasvavalla alueella”, Chandrasekaran jatkaa.

Kaikki toimialat kasvoivat Q3:lla, erityisesti biotieteet ja terveydenhuolto, valmistava teollisuus ja korkea teknologia. Eurooppa ja Pohjois-Amerikka johtivat kasvua päämarkkinoilla, Latinalainen Amerikka ja Aasian-Tyynenmeren alue kasvumarkkinoilla. TCS:n palvelualueista infrastruktuuripalvelut ja liiketoiminnan prosessien palvelut olivat kärjessä.

Lisätietoa vuosineljänneksen tunnusluvuista, saaduista tunnustuksista ja yhteiskuntavastuusta löytyy alkuperäisestä englanninkielisestä tiedotteesta.

Lisätietoja:
Jirimiko Oranen, viestintäjohtaja, TCS, Pohjoismaat
jirimiko.oranen@tcs.com

TCS Nordic

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yhtiö palvelee johtavia pohjoismaisia yrityksiä noin yhdeksäntuhannen Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Islannissa ja yhtiön globaalissa toimitusverkostossa työskentelevän ammattilaisen voimin. TCS on kolminkertaistanut liikevaihtonsa alueella vuodesta 2010 ja lisännyt merkittävästi paikallisten työntekijöidensä määrää. Yhtiö on voittanut pohjoismaisen asiakastyytyväisyystutkimuksen kuutena viimeisenä vuonna (KPMG sekä Whitelane Research/PA Consulting). TCS:n asiakkaita ovat monet johtavat pohjoismaiset yritykset, kuten Nokia, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS ja DNB. Vuonna 2015 Top Employer -instituutti myönsi TCS:lle parhaan eurooppalaisen työnantajan tunnustuksen jo kolmannen kerran peräkkäin. Yhtiö sijoittui listan kärkeen kahdeksassa maassa, joihin kuuluivat Pohjoismaista Ruotsi, Tanska ja Norja.

Tata Consultancy Services tarjoaa IT-palveluja, konsultointia ja liiketoiminnan ratkaisuja. Yhtiö tuottaa globaaleille yrityksille tuloksia ja toimitusvarmuutta, johon mikään muu yritys ei yllä. TCS tarjoaa asiakkailleen konsultointiin perustuvia IT-, BPS-, infrastruktuuri-, suunnittelu- sekä testaus- ja laadunvarmistuspalveluja. Toimitusvarmuuden taustalla on yhtiön ainutlaatuinen Global Network Delivery Model™ -malli. TCS on osa Tata-ryhmää, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää yli 335 000 konsulttia 46 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2015 päättyneellä tilikaudella 15,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu National Stock Exchange- ja Bombay Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. Lisätietoja osoitteesta www.tcs.com.

Seuraa Twitterissä.
Tilaa TCS:n tiedotteet RSS-syötteenä.