Tutkimus: Vain 16 % suuryrityksistä julkaissut oman toimintansa hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet – toimitusketjun osalta osuus tätäkin pienempi

Globaali IT-palvelutalo Tata Consultancy Services (TCS) ja Microsoft ovat julkaisseet tutkimusraportin Supply Chain Decarbonization: The Missing Link to Net Zero, joka tarkastelee, miten suuryritykset hyödyntävät toimitusketjuista saatavaa dataa pyrkiessään kohti päästövähennystavoitteitaan. 400 globaalin suuryrityksen julkisen datan analyysiin perustuvasta raportista käy ilmi, että valtaosalla yrityksistä on ongelmia päästövähennyksiin liittyvän datan validoinnissa ja toimenpiteiden tarkassa mittaamisessa ja seurannassa.

51 % raporttiin analysoiduista yrityksistä oli mukana Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä (DJSI) ja 52 % oli julkistanut ilmastotoimia. Kuitenkin vain 16 % yrityksistä oli julkaissut tieteeseen perustuvia tavoitteita oman toimintansa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi (Scope 1 ja 2), ja toimitusketjun päästövähennystavoitteita (Scope 3) oli julkaissut vain 11 % tarkastelluista yrityksistä.

Raportista käy ilmi, miten paljon innovaatiotyötä on vielä tehtävä globaalin liiketoiminnan kestävyystavoitteiden saavuttamiseksi”, kertoo Swati Murthy, TCS:n strategisista kestävän kehityksen yhteistyöhankkeista vastaava johtaja. ”Yritykset voivat ottaa merkittävän askeleen kohti kestävämpää liiketoimintaa suunnittelemalla globaalit toimitusketjut uudelleen ja hyödyntämällä kehittynyttä teknologiaa ja analytiikkaa päästöjen seurannassa. Onkin äärimmäisen tärkeää vahvistaa strategista yhteistyötä hyperskaalan pilvipalveluntarjoajien kanssa, jotta uusin hiilidioksidipäästöjen vähentämistä tukeva teknologia ja asiantuntemus voidaan tuoda mahdollisimman nopeasti kaikkien arvoketjun sidosryhmien saataville. Yhteistyö on vihreän siirtymän edellytys ja keskeinen tekijä myös ympäristöriskien ja sosiaalisten riskien pienentämiseksi.”

Tutkimusraportti korostaa säännöllisen yhteydenpidon tärkeyttä ekosysteemin toimijoihin, kuten yhtiön asiakkaisiin, tavarantoimittajiin ja muihin sidosryhmiin, riskienhallinnan ja hyvien käytäntöjen jakamisen näkökulmasta. Läpinäkyvyyden parantaminen ja hiilijalanjäljen pienentäminen koko toimitusketjussa ovat avainasemassa, kun yhtiöt pyrkivät saavuttamaan ilmastotavoitteensa. Esimerkiksi kuluttajahyödykkeiden alalla jopa yli 80 % päästöistä syntyy toimitusketjun prosesseissa, kuten hankinnassa, pakkaamisessa ja logistiikassa.

Myös teknologiayrityksillä on strateginen rooli organisaatioiden data- ja analytiikkakumppaneina. Päästödatan siirto reunatoiminnoista pilveen helpottaa raportointia, mikä edistää siirtymää päästöttömiin, läpinäkyviin toimitusketjuihin. Esimerkiksi energia- ja vähittäiskauppasektorissa yritykset investoivat jo päästölaskentajärjestelmiin, jotka kattavat paitsi Scope 1:n suorat päästöt ja Scope 2:n ostetun energian epäsuorat päästöt, myös Scope 3:n toimitusketjun päästöt, jotka eivät ole raportoivan organisaation hallinnassa.

Kehittyneet organisaatiot voivat myös hyödyntää tekoälyn, koneoppimisen ja digitaalisten kaksosten kaltaisia teknologioita osana kestävän kehityksen ratkaisuja. Teknologiainvestoinneille voidaan saada moninkertaiset hyödyt muun muassa kustannussäästöjen, tehokkaampien projektien ja liiketoiminnan innovaatioiden kautta. Microsoftin tutkimuksen mukaan pelkästään siirtymä omasta konesalista pilveen voi johtaa 10 000 työntekijän organisaatiossa parhaimmillaan 70–90 prosentin hiilidioksidipäästövähennyksiin.

Myös tiukentuva sääntely ohjaa yritysten ilmastotoimia ja -raportointia. Esimerkiksi TCFD:n (Climate-Related Financial Disclosures) suositusten, hiilirajamekanismien ja EU:n toimitusketjulakien myötä yritykset joutuvat osallistumaan tiedonjakoalustoihin, jotka auttavat rakentamaan turvallisempia, vastuullisempia ja kestävämpiä toimitusketjuja.

TCS:n ja Microsoftin tutkimuksessa analysoitiin 400 kansainvälisesti toimivaa pörssiyhtiötä, joiden yhteenlaskettu liikevaihto on 10 biljoonaa dollaria. Yhtiöt toimivat muun muassa energian, ilmailun, autoteollisuuden, teknologian, vähittäiskaupan, kuluttajahyödykkeiden ja matkailun toimialoilla. Niiden pääkonttoreista 44 % sijaitsee Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, 35 % EU:ssa, 12 % Isossa-Britanniassa ja Irlannissa ja 8 % Aasian ja Tyynenmeren alueella. Koko raportti on luettavissa TCS:n verkkosivuilla.

TCS on globaali IT-palveluita ja liiketoimintaratkaisuja tarjoava yhtiö, joka on toiminut monien maailman suurimpien yritysten muutoskumppanina jo yli 50 vuoden ajan. TCS hyödyntää teknologiaratkaisuissaan yhtiön ainutlaatuista Location Independent Agile™ -toimitusmallia.

TCS on osa Tata-konsernia, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää yli 615 000 huippupätevää konsulttia 46 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2022 päättyneellä tilikaudella 25,7 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. TCS:n proaktiivinen asennoituminen ilmastonmuutokseen ja palkittu työ yhteisöjen hyväksi eri puolilla maailmaa on tuonut yhtiölle aseman merkittävissä kestävän kehityksen mittareissa, kuten Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index ja FTSE4Good Emerging Index. Lisätietoja osoitteessa www.tcs.com ja Twitterissä @TCS.

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yrityksen suomalaisia, ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia asiakkaita palvelee kaikkiaan 20 000 asiantuntijaa. Viimeksi kuluneiden 13 vuoden aikana TCS:n asiakkaat ovat joka vuosi valinneet yrityksen parhaaksi IT-konsultointipalvelujen toimittajaksi Pohjoismaissa. TCS on myös saanut huipputyönantajan Top Employer -tunnustuksen Suomessa kolme vuotta peräkkäin.