Kuva: Casa Cook Kos

70 prosenttia kesän lomamatkoista on jo varattu – Kreikka on kesän suosikkikohde, mutta kaukokohteetkin kiinnostavat

Suomalaiset varaavat lomansa entistä aikaisemmin, ja tämä näkyy myös tulevan kesän lomamatkojen myyntitilastoissa. Suosituimpia kohteita ovat erityisesti Rodos, Turkki sekä Costa del Sol, mutta suomalainen lähtee kesällä mielellään myös kaukolomalle. Kesälomasesongille on vielä saatavilla matkoja, mutta suosituimpiin kohteisiin matkustavan kannattaa toimia ripeästi. Lomasesongin, eli koulujen alkamisen jälkeen, valinnanvaraa on vielä hieman enemmän.

Tjäreborgin kesän 2018 lomalennoista on tähän mennessä myyty noin 70 prosenttia, mikä on enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna. Myös lento + hotelli -pakettien myynti on kasvanut viime vuodesta.

Kesäsesongin matkoja on vielä jäljellä, mutta varsinkin suosikkikohteiden perhehotellit täyttyvät nopeasti

“Viime kesän viileä sää on varmaankin osaltaan vaikuttanut suomalaisten intoon varata ulkomaan lomamatka entistä aiemmin. Enää ei myöskään ajatella, että kesän lomamatka tehdään juuri Eurooppaan, sillä kaukokohteet koetaan nyt mainioiksi lomakohteiksi myös kesällä. Fiksu varaa lomamatkan esimerkiksi elokuun loppupuolelle”, kertoo Tjäreborgin viestintäpäällikkö Aura Soininen.

Aiemmin keväällä toteutetun kyselytutkimuksen tulosten mukaan suomalaiset suosivat kaupunkilomia (55 %), 37 % kyselyyn vastanneista kertoo käyneensä risteilyllä ja 34 % rantalomalla viimeisen kolmen vuoden aikana.

“Tulevan kesän suosituimpia kaupunkilomakohteitamme ovat Rooma, Praha ja Barcelona. Rantalomakohteista suosituin näyttää olevan asiakkaidemme keskuudessa Kreikan kohteet kuten Rodos, kaukokohteista vuorostaan Malediivit”, tiivistää Soininen.

Lisätiedot: Aura Soininen, viestintäpäällikkö, p. 040 740 0519, aura.soininen@tjareborg.fi

Lisätietoa kyselytutkimuksesta

Thomas Cook toteutti kyselytutkimuksen, jonka tavoitteena oli selvittää suomalaisten, ruotsalaisten, norjalaisten, tanskalaisten sekä saksalaisten matkailutottumuksia sekä säähän liittyviä asenteita.

Kyselyyn vastasi yhteensä 4215 18-65-vuotiasta henkilöä, jotka edustivat kunkin maan väestöä ikä- sekä sukupuoli- ja maantieteelliseltä jakaumaltaan. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti 5.-13.3.2018 välisenä aikana Cintin verkkopaneelialustan avulla.