Thomas Cook Airlines Scandinavia

Englannin lakritsi pohjoismaalaisten taxfree-suosikki

Suomalaiset, ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset ostavat mielellään taxfree-tuotteita lomamatkoillaan. Eri kansallisuuksien ostoskassien sisällöt eroavat toisistaan. Makeisten osalta pohjoismaalaisten makumieltymykset kuitenkin kohtaavat ja kaikkien ykkössuosikkeja ovat Englannin lakritsit. Tämä selviää Thomas Cook Airlines Scandinavian suosituimpien taxfree-tuotteiden top-listalta. Tiedot on koottu ajanjaksolta toukokuu 2015 – huhtikuu 2016.

Tjäreborgin lentoyhtiöllä Thomas Cook Airlines Scandinavialla on taxfree-valikoimassaan yli 1 000 erilaista tuotetta, joista suosituimpia ovat hajuvedet, kosmetiikkatuotteet, makeiset ja alkoholi. Pohjoismaalaisten ostostavat poikkeavat jonkin verran toisistaan, mutta samoja suosikkeja löytyy eniten suomalaisilta ja ruotsalaisilta.

Pohjoismaalaisten ykkössuosikki makeisissa on Tavenersin Englannin lakritsi, joka on eniten ostettu makeinen kaikissa neljässä Pohjoismaassa. Suomalaisten kakkossuosikkina on Toblerone Gold, kun taas tanskalaiset suosivat toiseksi eniten lakritsipiippuja. Ruotsalaiset ostavat mielellään lasten makeissekoituslaatikoita ja norjalaiset pähkinäsuklaarakeita.

- Suomalaisten makeissuosikeissa on tapahtunut selvä muutos aikaisemmilta vuosilta. Lakritsipiiput ovat olleet suomalaisten suosikkeja useamman vuoden ajan ja nyt ne eivät ole top 3 -listalla. Toblerone on pysynyt suosikkilistalla vuosi vuoden jälkeen, sanoo Tjäreborgin tiedotuspäällikkö Arja Pucilowski. - Taxfree-tuotteiden ostaminen on nykyään melkein yhtä tärkeää kuin passin voimassaolon tarkistaminen ennen matkalle lähtöä. Moni haluaa lomamatkallaan hemmotella itseään pienellä ekstralla, jatkaa Arja Pucilowski.

Ihonhoitotuotteista suomalaiset ja ruotsalaiset ostavat eniten Piz Buinin aurinkovoidetta, kun taas norjalaiset ja tanskalaiset suosivat Biothermin voiteita tai deodorantteja.

Alkoholeista suomalaiset ja ruotsalaiset ostavat mieluiten viskiä. Norjalaisten suosikki on kermalikööri ja tanskalaiset ostavat eniten Fernet Branca -katkerolikööriä.

- Alkoholienkin osalta on suomalaisten suosikeissa tapahtunut muutos aikaisemmilta vuosilta. Suomalaisten top 3 -listalla on ollut aikaisemmin kolme eri konjakkia, kun viimeksi kuluneen vuoden aikana top 3 -listalla ei ole ollenkaan konjakkia, kertoo Arja Pucilowski.

Lentoyhtiön taxfreestä ei kuitenkaan osteta pelkästään makeisia, alkoholia ja kosmetiikkaa. Muista tuotteista myydään eniten kuulokkeita, snorkkeleita ja aurinkotuolille tarkoitettuja suojalakanoita. Kiinnostus vaatteita ja asusteita kohtaan kasvaa koko ajan, ja jo ennestään laajaan koruvalikoimaan on lisätty Dyrberg/Kernin koruja sekä Evita Peronin hiuskampoja ja -koruja.

- Taxfree-tuotteiden valikoima saattaa vaihdella myös sesongeittain. Uutuutena tuotevalikoimassa on tänä vuonna tv-mainoksestamme tuttu SwimFin hainevä-kelluke, jota lapset voivat käyttää uidessaan uima-altaassa, sanoo Tjäreborgin tiedotuspäällikkö Arja Pucilowski.

Top 3 -lista makeiset

1. Clean Bed aurinkotuolin suojalakana
  2. Daniel Wellington unisex-rannekello
  3. Daniel Wellington naisten rannekello

Tjäreborg on Suomen kolmanneksi suurin matkanjärjestäjä ja sen tarjonnassa on yli 400 matkakohdetta yli 50 maassa. Tjäreborg myy tilauslennoilla tehtäviä valmismatkoja, reittilennoilla tehtäviä kaupunki- ja kaukomatkoja, risteilyjä sekä myös pelkkiä lentolippuja ja hotellimajoituksia. Tjäreborgin vuosittainen matkustajamäärä on n. 190.000. Tjäreborg on osa Thomas Cook Northern Europe -konsernia, joka on Pohjoismaiden suurin matkan-järjestäjäkonserni ja johon kuuluvat matkanjärjestäjät Ving Ruotsissa ja Norjassa, Spies Tanskassa sekä tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Northern Europe on osa kansainvälistä matkailualan konsernia Thomas Cook Group plc:tä, joka on noteerattu Lontoon pörssissä. Thomas Cook Group plc:n vuosittainen matkustajamäärä on n. 20 miljoonaa.