Hienohiekkainen Kata Beachin ranta Phuketissa. Kuva: Christer Engström

Jouluksi matkustetaan Kanarialle ja Thaimaahan – osa pakettimatkoista on jo loppuunmyyty

Tjäreborgin joulun ja uudenvuoden matkoista on myyty 90 prosenttia, mikä on hieman enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna. Kanariansaaret, Thaimaa, Gambia ja Madeira ovat kohteita, joihin matkustetaan eniten pakettimatkoilla. Osa lähdöistä ja hotelleista on jo loppuunmyyty.

Tänä vuonna joulu ja uusi vuosi ajoittuvat kalenterissa viikonloppuun, mutta se ei ole vähentänyt innokkuutta matkustaa juhlapyhiksi lämpimään. Tjäreborgin joulun ja uudenvuoden pakettimatkoista on myyty noin 90 % ja määrällisesti matkoja on myyty hieman enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna. Kanariansaarista suurimmat ja suosituimmat lomasaaret ovat Gran Canaria ja Teneriffa, ja varsinkin korkeasesongin aikaan saarilla lomailee ennätysmäärä ihmisiä ympäri Eurooppaa, mikä johtaa hotellien tavallista suurempaan kysyntään.

– Joulumatka Kanarialle kannattaa varata mahdollisimman pian, sillä mitä lähemmäksi joulua mennään, sitä vähemmän on hotelleja tarjolla. Jouluksi on vielä jonkin verran tarjolla Kanarian matkoja, sekä Helsingistä, Turusta, Kuopiosta että Vaasasta lähtevillä tilauslennoillamme, Tjäreborgin tiedotuspäällikkö Arja Pucilowski kertoo.

Kanariansaaret, Thaimaa, Gambia, Dubai, Malediivit ja Bali – joulun suosikkikohteet
Jouluksi ja uudeksi vuodeksi matkustetaan eniten Kanariansaarille. Kaukokohteista suosituin on Thaimaa, missä suurimmat lomakohteet ovat Phuket, Krabi ja Bangkok. Reilun 10 tunnin lentomatkasta ja aikaerosta johtuen Thaimaan matkan yleisin kesto on kaksi viikkoa. Phuketin tilauslennon lentopäivän ollessa sunnuntai voi kahden viikon matkalla viettää sekä joulun että uudenvuoden jossakin Phuketin lomakohteista. Länsi-Afrikan pienin valtio Gambia on ollut tänä talvena erityisen suosittu ja iso osa Gambian joulumatkoista on jo myyty loppuun.

Muita suosittuja kaukomatkakohteita joulun ja uudenvuoden aikaan ovat Dubai, Bali ja Malediivit. Dubai on osoittautunut tänä syksynä erityisen halutuksi matkakohteeksi, missä moni haluaa viettää myös joulun ja uudenvuoden. Bali ja Malediivit ovat aikaisempien vuosien tapaan suosittuja eksoottisia joululomakohteita, jonne matkustetaan paljon kaikkina vuodenaikoina.

Yhä useampi juhlii uutta vuotta kaupunkilomalla – Tjäreborgin suosituimmat kaupunkikohteet ovat Lontoo, Barcelona, Praha ja Berliini
Uudenvuoden viettäminen Euroopan suurkaupungeissa on tullut suomalaisten keskuudessa yhä yleisemmäksi. Perinteisten Lontoon ja Barcelonan rinnalle ovat nousseet Praha ja Berliini, joihin on myyty selvästi enemmän uudenvuoden matkoja kuin aikaisempina vuosina.

– Kaupunkimatkalle lennetään reittilennolla. Jos haluaa ottaa vastaan uudenvuoden vaikkapa Lontoossa ja seurata vanhan vuoden viimeisiä sekunteja Big Benin kellotaulusta, onnistuu se vielä hyvin. Monista suorista lentoyhteyksistä johtuen vuoden loppuun ajoittuvan kaupunkimatkan ennättää vielä varata, Pucilowski kertoo lopuksi.

Tjäreborg on Suomen kolmanneksi suurin matkanjärjestäjä ja sen tarjonnassa on yli 400 matkakohdetta yli 50 maassa. Tjäreborg myy tilauslennoilla tehtäviä valmismatkoja, reittilennoilla tehtäviä kaupunki- ja kaukomatkoja, risteilyjä sekä myös pelkkiä lentolippuja ja hotellimajoituksia. Tjäreborgin vuosittainen matkustajamäärä on n. 190.000. Tjäreborg on osa Thomas Cook Northern Europe -konsernia, joka on Pohjoismaiden suurin matkan-järjestäjäkonserni ja johon kuuluvat matkanjärjestäjät Ving Ruotsissa ja Norjassa, Spies Tanskassa sekä tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Northern Europe on osa kansainvälistä matkailualan konsernia Thomas Cook Group plc:tä, joka on noteerattu Lontoon pörssissä. Thomas Cook Group plc:n vuosittainen matkustajamäärä on n. 20 miljoonaa.