Lehdistötiedote: Kesälomamatkaan käytetään yhtä paljon rahaa kuin viime vuonna

Lehdistötiedote: Kesälomamatkaan käytetään yhtä paljon rahaa kuin viime vuonna

Talouden taantuma ei näy lomamatkabudjetissa. Tjäreborgin teettämään kesälomatutkimukseen vastasi 8 072 suomalaista eri puolelta Suomea. Kyselyn tarkoituksena oli saada selville suomalaisten kesälomasuunnitelmia, lomamatkaan käytettävää rahasummaa sekä muita loman suunnitteluun liittyviä asioita.

Kesälomatutkimuksesta ilmenee, että 71 % kyselyyn vastanneista henkilöistä suunnittelee käyttävänsä kesän lomamatkaan vähintään yhtä paljon rahaa kuin viime vuonna. Vain 9 % vastaajista kertoo pienentävänsä lomamatkabudjettiaan. 19 % ei vielä osannut arvioida, kuinka suuri matkaan käytettävä summa tulee olemaan. Reilu kolmannes vastaajista arvioi käyttävänsä lomamatkaan 500 – 800 euroa ja toinen kolmannes 800 – 1 200 euroa. Yli 1 200 euroa lomamatkaansa arvioi käyttävänsä 16 % vastaajista.

Etenkin naiset ovat valmiita tinkimään muista kuluista lomamatkaa varten. Naisista jopa 75 % vastaajista kertookin olevansa valmis tinkimään muista kuluista ja hankinnoista päästäkseen kesälomamatkalle. Vastaava luku miesten osalta on 52 %. Lähes puolet kyselyyn vastanneista kertoo säästävänsä kesälomamatkaa varten ja luottoa lomamatkaa varten on valmis ottamaan 16 % vastaajista.

Loman suunnittelu aloitetaan useimmiten käymällä matkanjärjestäjien nettisivuilla (93 %). Puolet vastaajista vierailee myös lento+hotelli –yhdistelmiä tarjoavilla nettisivuilla sekä nettisivuilla, joilla voi vertailla eri matkanjärjestäjien hintoja. Tärkeimpinä tietolähteinä seuraavaa lomamatkaa suunniteltaessa pidetään omia aikaisempia kokemuksia (94 %), ystävien suosituksia ja kokemuksia sekä matkanjärjestäjien uutiskirjeitä (84 %). Matkaohjelmat ja –kirjat sekä matkailuaiheiset nettisivut toimivat usein myös inspiraation lähteenä (76 %). Kaikki eivät ole vielä löytäneet matkailuaiheisia blogeja, sillä joka viides vastaaja kertoo blogien toimivan tietolähteenä matkan suunnittelussa. Kokonaisuutena tarkasteltaessa sosiaalinen media on kuitenkin vakiinnuttanut paikkansa lomasuunnittelussa.

- Sosiaalisen median merkityksen kasvu loman suunnittelussa näkyy vahvasti asiakkaiden käyttäytymisessä. 40 % vastaajista kertoo hakevansa lomaideoita ja -inspiraatiota sosiaalisesta mediasta. Tjäreborgin sosiaalisen median kanavien suosio jatkaa kasvuaan ja siksi panostammekin vahvasti asiakkaita kiinnostavaan sisältöön sekä myös asiakaspalveluun sosiaalisessa mediassa, kertoo Tjäreborgin Online Brand Manager Heidi Waltari.

Tjäreborgin kesälomakyselytutkimus suoritettiin sähköisenä joulukuussa 2014.  Kyselyyn vastasi
8 072 suomalaista eri puolelta Suomea.

Kuva:
Mallorca, Sunwing Alcudia Beach -hotellin ranta

Tjäreborg kuuluu Pohjoismaiden suurimpaan matkanjärjestäjäkonserniin, Thomas Cook Northern Europeen (1,5 miljoonaa matkustajaa/vuosi). Tjäreborgin vuosittainen matkustajamäärä on n. 195.000. Thomas Cook Northern Europeen kuuluu matkanjärjestäjätoimintaa Suomessa (Tjäreborg), Ruotsissa (Ving ja Globetrotter), Norjassa (Ving) ja Tanskassa (Spies) sekä hotelliketjut Sunwing Family Resorts ja Sunprime Hotels ja tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Northern Europe on osa kansainvälistä matkailualan konsernia Thomas Cook Group plc:tä, joka on noteerattu Lontoon pörssissä. Thomas Cook Group plc:n vuosittainen matkustajamäärä on n. 23 miljoonaa.