Lehdistötiedote: Lakritsipiiput suomalaisten taxfree-suosikki

Lehdistötiedote: Lakritsipiiput suomalaisten taxfree-suosikki

Lakritsipiiput ovat suomalaisten taxfree-suosikki - ruotsalaiset suosivat makeissekoituksia ja tanskalaiset viinikumi- ja vaahtomakeisia

Taxfree-ostokset ovat tärkeä osa suomalaisten lomamatkaa. Yhä useammin ostokset lennolle tehdään jo etukäteen koti-Suomesta. Taxfree-myynti on kaikissa Pohjoismaissa kasvussa, mutta ostoskassien sisällöissä on kansallisuuksien välillä suuria eroja. Tämä selviää Tjäreborgin lentoyhtiön, Thomas Cook Airlines Scandinavian, suosituimpien taxfree-tavaroiden top-listalta.

Thomas Cook Airlines Scandinavian taxfree-tuotevalikoimassa on yli 900 suosittua tuotetta, joista kaikkein eniten lennoilla myydään parfyymejä, kosmetiikkaa, makeisia ja alkoholia. Pohjoismaalaisten ostostavat poikkeavat kuitenkin toisistaan, etenkin mitä tulee makeisiin ja alkoholijuomiin.

Makeisista ruotsalaiset suosivat eniten makeissekoituksia, tanskalaiset viinikumi- ja vaahtomakeisia ja norjalaiset purukumia. Suomalaisten suosikkeja ovat lakritsipiiput.
- Lakritsipiiput ovat kuuluneet usean vuoden ajan suomalaisten suosikkeihin. Viime vuonna lakritsipiiput olivat kakkossijalla minttusuklaan ollessa listan ykkösenä. Minttusuklaan ovat tänä vuonna korvanneet Marianne-karamellit, jotka ovat nyt suosikkilistalla kakkosena, sanoo Tjäreborgin tiedotuspäällikkö Arja Pucilowski.

Myös alkoholijuomien suosiossa on eroja pohjoismaalaisten välillä. Suomalaiset ostavat mieluiten konjakkia ja ruotsalaiset viskiä. Näin oli myös viime vuonna. Norjalaisten suosikki on Baileys -kermalikööri ja tanskalaiset ostavat nyt eniten rommia. Viime vuonna norjalaisten suosikki oli Jägermeister ja tanskalaisten Fernet Branca.

Hajuvesien ja kosmetiikkatuotteiden ykkösenä on suomalaisten keskuudessa D&G naisten parfyymi. Kaikkien muiden pohjoismaalaisten suosikki on Biothermin Bodylotion.

Makeiset, alkoholi ja kosmetiikka eivät kuitenkaan ole ainoita tuotteita, jotka ovat kysyttyjä taxfree-tuotteita ostavien asiakkaiden keskuudessa. Perinteisten ostosten ohessa kiinnostus vaatteita ja asusteita kohtaan kasvaa vuosi vuodelta. Eniten ostettujen tuotteiden listalta löytyvät naisten ja miesten rannekellot, korut ja rantavaatteet. Tänä vuonna uutuustuotteina ovat mm. Christian Ronaldon alusvaatteet ja Ray-Ban -aurinkolasien uudet mallit.
– Makeisten ja muiden taxfree-tuotteiden ostaminen on nykyään melkein yhtä päivän selvää kuin passin voimassaolon tarkistaminen ennen matkalle lähtöä. Moni haluaa lomamatkallaan hemmotella itseään pienellä extralla, sanoo Tjäreborgin tiedotuspäällikkö Arja Pucilowski.

Arja Pucilowski, tiedotuspäällikkö Tjäreborg, puh. 040 587 8605, arja.pucilowski@tjareborg.fi

Top-lista makeiset:

1. Skippers Pipes –laktritsipiiput
2. Fazer Marianne
3. BonBon-makeiset

Ruotsi:
1. Malaco Treasury Box (lasten makeisaarrearkku)
2. Tom & Jerry lasten makeiset

3. Bache-Gabrielsen konjakki

Top-lista hajuvedet/kosmetiikkatuotteet:

Suomi:
1. D&G Light Blue Eau de Toilette (naisten tuoksu)
2. Piz Buin aurinkovoide
3. Escada Born in Paradise Eau de Toilette (naisten tuoksu)

1. Biotherm Bodylotion
2. Paco Rabanne 1 Million Eau de Toilette (miesten tuoksu)
3. Hawaian Tropic aurinkovoide

2. Clinique Mascara
3. Marc Jacobs ’Eau So Fresh’ Eau de Toilette (naisten tuoksu)

1. Biotherm Bodylotion
2. Paco Rabanne 1 Million Eau de Toilette (miesten tuoksu)
3. Piz Buin aurinkovoide

Tjäreborg kuuluu Pohjoismaiden suurimpaan matkanjärjestäjäkonserniin, Thomas Cook Northern Europeen (1,5 miljoonaa matkustajaa/vuosi). Tjäreborgin vuosittainen matkustajamäärä on
n. 195.000. Thomas Cook Northern Europeen kuuluu matkanjärjestäjätoimintaa Suomessa (Tjäreborg), Ruotsissa (Ving ja Globetrotter), Norjassa (Ving) ja Tanskassa (Spies) sekä hotelliketjut Sunwing Family Resorts ja Sunprime Hotels ja tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Northern Europe on osa kansainvälistä matkailualan konsernia Thomas Cook Group plc:tä, joka on noteerattu Lontoon pörssissä. Thomas Cook Group plc:n vuosittainen matkustajamäärä on n. 23 miljoonaa.