Lomamatkalla syödään ja herkutellaan enemmän kuin arkena

Lomamatkalla syödään ja herkutellaan enemmän kuin arkena

Lähes 40 % suomalaista kertoo syövänsä lomamatkalla joskus enemmän kuin arkena. Viidesosa kertoo syövänsä lomalla aina enemmän kuin kotioloissa. Vaikka ateriointi lomalla poikkeaakin totutusta, ovat suomalaiset melko kurinalaisia herkutellessaan lomalla. Tämä selviää Tjäreborgin toukokuussa teettämästä asiakaskyselystä*, johon vastasi 4 400 suomalaista.

Lomamatkan nautintoihin kuuluvat uudet kokemukset, rento elämä ja tutustuminen paikallisiin oloihin sekä paikalliseen ruokakulttuuriin. Ruoka tuottaa mielihyvää ja usein paikallinen kulttuuri välittyy lomamatkalla paremmin ruoan kautta. Tjäreborg halusi selvittää miten suomalaisten ruokatottumukset lomalla poikkeavat arjesta. Kyselyyn vastanneista 22 % kertoi syövänsä lomalla aina enemmän kuin normaalisti ja 38 % kertoi syövänsä joskus lomalla enemmän kuin normaalisti. Kolmasosa vastaajista syö lomalla yhtä paljon kuin normaalisti ja 8 % kertoi syövänsä lomalla vähemmän kuin normaalisti.

Asiakaskyselyn tuloksia käytiin läpi yhdessä Terveystalon ravitsemusterapeutin Anette Palssan kanssa. - Tulokset ovat samanlaisia kuin odotinkin. Lomaan liittyy hyvä syöminen ja tavallaan koetaan, että lomalla on lupa syödä enemmän. Arjessa ollaan kurinalaisempia ja lomalla vapaampia, sanoo Anette Palssa. Palssan mukaan mielikuva siitä, että lomalla syödään enemmän saattaa kuitenkin olla väärä. Hänen mukaansa lomamatkalla saatetaan syödä kerralla enemmän, mutta kokonaismäärät eivät välttämättä olekaan suuria, koska usein välipaloja saattaa jäädä pois. Varsinkin buffet-ruokailuissa tulee monta kertaa syötyä paljon yhden aterian aikana.

Terveellinen ruoka on tärkeää lomallakin ja vain harva herkuttelee usein lomalla
Kyselyn tuloksista ilmenee, että lomalla halutaan syödä terveellisesti ja jopa 39 % vastaajista pitää terveellistä ruokaa lomalla tärkeänä. Melko tai kohtuullisen tärkeänä terveellistä ruokailua pitää 42 % vastaajista ja vain 9 % ei välitä ruoan terveellisyydestä.

Lomalla herkutellaan, mutta melko kohtuullisesti. Kyselyyn vastanneista 26 % kertoo herkuttelevansa usein lomalla ja 51 % herkuttelee joskus. Loput 23 % herkuttelee lomalla yhtä paljon kuin normaalisti tai jopa vähemmän kuin normaalisti.

Ravitsemusterapeutti Palssan mukaan ei tarvitse tuntea syyllisyyttä, jos lomaviikon aikana herkuttelee tai syö enemmän. Lomaviikolla saa nauttia oikeasti hyvällä mielellä ja liika kurinalaisuus voidaan unohtaa. Kultaisen keskitien löytäminen herkuttelussa ja syömisessä on Palssan mukaan tärkeää.

Vältä auringonpistos ja tankkaa vedellä
Anette Palssa korostaa nesteiden tärkeyttä kuumassa ilmastossa. Auringonpistos johtuu usein nestehukasta. Vesipullo on hyvä pitää mukana ja jos juo alkoholia tulee muistaa, että alkoholi poistaa nestettä elimistöstä. Suositus on juoda vettä kahdesta kolmeen litraan päivässä. Osa nesteestä tulee kuitenkin ruoan mukana ja vähempikin veden juominen riittää usein. Jos hikoilee paljon, tarvitaan nestettä enemmän. Pähkinät ja hedelmät ovat hyviä välipaloja lämpimässä ilmastossa. Niistä saadaan myös tarvittavat suolat.

Hotellin monipuolinen aamiaisbuffet on tärkeä suomalaisille
Jopa 63 % vastaajista kertoo monipuolisen aamiaisbuffetin olevan tärkeä kriteeri hotellivalintaa tehdessä ja 73 % vastaajista kertoo varaavansa aamiaisen, mikäli sellainen on hotellissa tarjolla. Vastaajista 22 % kertoo haluavansa tehdä itse aamiaisen omassa huoneistossaan ja loput 5 % kertoo käyvänsä aamiaisella mieluummin hotellin ulkopuolella.
- On ilahduttavaa huomata, että monipuolinen aamiainen on tärkeä suomalaisille lomamatkalla. Aamiaisella kannattaa syödä hyvin ja monipuolisesti. Suositeltavia aamiaisella nautittavia tuotteita ovat hedelmät, kasvikset ja proteiinipitoiset tuotteet, sanoo Anette Palssa. Palssan mukaan arkioloissa aamiaisen merkitys on usein pieni ja hän toivoo, että aamiaisen monipuolisuuteen kiinnitettäisiin enemmän huomiota myös kotioloissa.

Suomalaisten TOP 5 -herkuttelumatkakohteet

1.Kreikka
2.Espanja
3.Thaimaa
4.Italia
5.Turkki

*
Asiakaskyselyyn on vastannut 4 400 Tjäreborgin asiakaspaneeliin kuuluvaa henkilöä. Kysely suoritettiin 10. – 17.5.2016. Asiakaspaneeliin voivat ilmoittautua kaikki matkailusta kiinnostunut henkilöt ilman, että on matkustanut kyseisellä matkanjärjestäjällä.

:

Tjäreborg on Suomen kolmanneksi suurin matkanjärjestäjä ja sen tarjonnassa on yli 400 matkakohdetta yli 50 maassa. Tjäreborg myy tilauslennoilla tehtäviä valmismatkoja, reittilennoilla tehtäviä kaupunki- ja kaukomatkoja, risteilyjä sekä myös pelkkiä lentolippuja ja hotellimajoituksia. Tjäreborgin vuosittainen matkustajamäärä on n. 190.000. Tjäreborg on osa Thomas Cook Northern Europe -konsernia, joka on Pohjoismaiden suurin matkan-järjestäjäkonserni ja johon kuuluvat matkanjärjestäjät Ving Ruotsissa ja Norjassa, Spies Tanskassa sekä tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Northern Europe on osa kansainvälistä matkailualan konsernia Thomas Cook Group plc:tä, joka on noteerattu Lontoon pörssissä. Thomas Cook Group plc:n vuosittainen matkustajamäärä on n. 20 miljoonaa.