Myytinmurtajat: Vieläkö suomalaiset taputtavat lentokoneessa?

Pakettimatkoihin liittyy suuri määrä erilaisia uskomuksia. Tämä tiedettiin myös Tjäreborgilla, jossa haluttiin selvittää Myytinmurtajat-kampanjan avulla, ovatko pakettimatkoihin liittyvät myytit edelleen totta vai tarua. Kampanjan kysely toteutettiin sosiaalisessa mediassa ja kyselyyn tuli lähes 3 500 vastausta. Neljä yleisimmistä myyteistä testattiin ja kolme niistä on nyt murrettu.

Tjäreborg toteutti loka-marraskuussa sosiaalisessa mediassa kyselyn, jolla haluttiin kartoittaa pakettimatkoihin liittyviä myyttejä. Kampanja sai innostuneen vastaanoton ja lähes 3 500 suomalaista lähetti oman pakettimatkaan liittyvän myyttinsä. Myyttien joukosta erottui neljä myyttiä, jotka mainittiin muita useammin. Nämä neljä myyttiä testattiin arpomalla myyttien lähettäjien joukosta kolme henkilöä, jotka pääsivät testaamaan myyttinsä pitävyyden Kanariansaarilla. Matkat ja myyttien testaaminen toteutettiin marraskuun lopussa.

Neljä suosituinta myyttiä suomalaismatkailijoista
1. Suomalaisilla pakettimatkaturisteilla on oma kahvipaketti mukana
2. Kapteeni saa koneen laskeuduttua aplodit
3. Suomalaiset saavat huonoimmat huoneet
4. Pakettimatkaajalla on sukkasandaalit

Kahvipaketti-myytti testattiin Helsinki-Vantaan lentoasemalla ennen Tjäreborgin lomalennon lähtöä Gran Canarialle. Lennon lähtöselvityksessä kysyttiin useilta henkilöiltä, onko heillä omat kahvit mukana. Vain yhdellä pariskunnalla oli oma kahvipaketti mukana ja näin myytin testaaja totesi, että myytti on tarua.

Kapteeni saa koneen laskeuduttua aplodit -myytti testattiin Thomas Cook Airlines Scandinavian lennolla Helsingistä Gran Canarialle. Koneen laskeuduttua matkustamosta kuului runsaasti taputuksia. Myytti todettiin hymyssä suin olevan totta edelleenkin.

Myytti siitä, saavatko suomalaiset aina huonoimmat huoneet, testattiin Sunwing Fañabe Beach -hotellissa Playa de las Americasissa Teneriffalla. Hotellin vastaanottovirkailija kertoi myytinmurtajalle eri huonetyyppien sijainnin ja selvitti samalla, että jokainen saa sen huonetyypin, jonka on varannut, eikä huoneita jaeta kansallisuuksien mukaan. Myytin testaaja totesi vielä, että hänen huoneestaan oli erityisen kiva näköala ja näin myytti murtui.

Pakettimatkaajan sukkasandaaleja testattiin Las Palmasissa Las Canterasin vilkkaalla rantakadulla. Pitkän odottelun jälkeen vastaan kävelivät vain yhdet sukkasandaalit ja näin tämäkin myytti murrettiin.

Myyttien testaamiset videoitiin Helsinki-Vantaan lentoasemalla, Helsinki-Las Palmas -lennolla, hotellissa Teneriffalla sekä rantakadulla Las Palmasissa. Videot ovat nähtävissä täältä: https://www.youtube.com/playlist?list=PLcuUcWgnB2nr3Xl2oLFOxLFDarGtZdE79

Regina Sippel, toimitusjohtaja, puh. 050 301 4568, regina.sippel@tjareborg.fi

Tjäreborg kuuluu Pohjoismaiden suurimpaan matkanjärjestäjäkonserniin, Thomas Cook Northern Europeen (1,5 miljoonaa matkustajaa/vuosi). Tjäreborgin vuosittainen matkustajamäärä on n. 195.000. Thomas Cook Northern Europeen kuuluu matkanjärjestäjätoimintaa Suomessa (Tjäreborg), Ruotsissa (Ving ja Globetrotter), Norjassa (Ving) ja Tanskassa (Spies) sekä hotelliketjut Sunwing Family Resorts ja Sunprime Hotels ja tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Northern Europe on osa kansainvälistä matkailualan konsernia Thomas Cook Group plc:tä, joka on noteerattu Lontoon pörssissä. Thomas Cook Group plc:n vuosittainen matkustajamäärä on n. 23 miljoonaa.