Playa de Amadores, Gran Canaria. Kuvaaja: Sofia Beijer

Suomalaiset lähtevät ulkomaan lomamatkalle auringon ja lämmön perässä - myös vieraat kulttuurit kiinnostavat

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan joka toinen suomalainen matkustaa kesälomallaan ulkomaan lomamatkalle, joka viides viettää kesälomaansa kotimaassa. Kesälomalta toivotaan rentoutumista, uusia kokemuksia, maukasta ruokaa sekä yhteistä aikaa läheisten kanssa.

Tjäreborgin toteuttaman tuoreen kyselytutkimuksen* tulosten mukaan näyttää siltä, että hieman yli puolet (53,8 %) suomalaisista viettää ainakin osan lomastaan ulkomailla. Kyselyyn vastanneista 21,6 prosenttia suunnittelee viettävänsä kesälomansa Suomessa. Keväällä 2017 toteutettuun kyselyyn verrattuna ulkomaan lomamatka näyttäisi tämän vuotisen kyselyn tulosten perusteella olevan suomalaisten keskuudessa viime kesää (43,5 % vastaajista) suositumpi kesälomanviettotapa.

Kesäkuun 2018 alussa toteutettuun kyselyyn vastanneet suomalaiset kertovat matkustavansa ulkomaille nauttiakseen auringosta ja lämpimästä säästä (85,4 % vastaajista), mutta vastaajat kertovat myös uusien kokemusten ja vieraisiin kulttuureihin tutustumisen (56,4 %) tärkeinä syinä lähteä ulkomaan lomamatkalle. Yli puolet vastaajista (52,4 %) kokee myös arjen rutiineista irtautumisen keskeiseksi syyksi lähteä ulkomaan lomamatkalle.

"Ulkomaan lomamatkailun kasvu näkyy myös meillä. Viileä viime kesä on varmasti osaltaan vaikuttanut siihen, että suomalaiset haluavat matkustaa kesälomallaan ulkomaille nauttiakseen varmemmasta lämmöstä. Lisäksi näyttäisi siltä, että ulkomaan lomamatka halutaan varata aiempaa aikaisemmin. Vauhdikkaan myynnin ansiosta alkukesälle on saatavilla vain yksittäisiä äkkilähtöjä, mutta esimerkiksi elokuussa lomaileville on tarjolla hieman runsaammin vaihtoehtoja", kertoo Aura Soininen, Tjäreborgin viestintäpäällikkö.

Kyselyn tulosten perusteella näyttäisi siltä, että suomalaiset odottavat kesälomaltaan eniten rentoutumista ja nautiskelua (81,6 %), auringonottoa ja uimista (47,2 %) sekä maukasta ruokaa (37,1 %).

*Asiakaskyselyyn vastasi 3 546 Tjäreborgin asiakaspaneeliin kuuluvaa henkilöä. Kysely suoritettiin 28.5.-3.6.2018. Asiakaspaneeliin voivat ilmoittautua kaikki matkailusta kiinnostuneet henkilöt, eikä siihen kuuluminen edellytä Tjäreborgin asiakkuutta.

Tjäreborg on toiminut Suomessa matkanjärjestäjänä vuodesta 1966 lähtien. Tjäreborgin tarjonnassa on yli 400 matkakohdetta yli 50 maassa. Tjäreborg myy tilauslennoilla tehtäviä valmismatkoja, reittilennoilla tehtäviä kaupunki- ja kaukomatkoja, risteilyjä, Formula 1 -matkoja sekä lentolippuja ja hotellimajoituksia. Tjäreborgin vuosittainen matkustajamäärä on n. 185.000. Tjäreborg on osa Thomas Cook Northern Europe -konsernia, joka on Pohjoismaiden suurin matkanjärjestäjäkonserni ja johon kuuluvat matkanjärjestäjät Ving Ruotsissa ja Norjassa, Spies Tanskassa sekä tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Northern Europe on osa kansainvälistä matkailualan konsernia Thomas Cook Group plc:tä, joka on noteerattu Lontoon pörssissä. Thomas Cook Group plc:n vuosittainen matkustajamäärä on n. 20 miljoonaa.