Royal Caribbean Cruises –varustamon Freedom of the Seas on rakennettu Turussa. Kuva RCCL

Suomalaisia kiinnostavat eniten uudet sekä Suomessa rakennetut risteilyalukset

Yhä useampi suomalainen valitsee risteilyloman. Risteilylomalla kiehtoo helppous ja monipuolisuus – viikon aikana pääsee tutustumaan useampaan kohteeseen. Suomalaiset ovat erityisen kiinnostuneita niistä risteilyistä, joiden alukset on rakennettu Turun telakalla. Myös risteilyjä upouusilla aluksilla, kuten Harmony of the Seas, myydään paljon. Tämä ilmenee Tjäreborgin myynti- ja varaustilastoista.

Tjäreborg aloitti risteilyjen myynnin tammikuussa 2014. Risteilyjä on myyty Tjäreborgilla jo 1990-luvulta lähtien, mutta pienemmässä mittakaavassa, koska kovin suurta kysyntää ei aikaisemmin ole ollut. Nyt lähes kolmen vuoden aikana huomataan selvästi, että risteilyistä on tullut yhä suositumpi lomailumuoto suomalaisille. Uusien loistoristeilijöiden myötä ajanviete- ja aktiviteettitarjonta kasvaa laivoilla koko ajan. Lasten viihtyminen otetaan hyvin huomioon ja risteilyistä onkin tullut perhelomakohteita. Laivoilla hyödynnetään myös huipputeknologiaa erilaisissa simulaattoreissa, robottibaareissa ja nopeissa internetyhteyksissä.

Suomessa rakennetut risteilyalukset kiinnostavat suomalaisia
Yksi Tjäreborgin yhteistyökumppaneista on maailman toiseksi suurin risteilyvarustamo Royal Caribbean Cruises Ltd (RCCL), jonka useita aluksia on rakennettu Turussa. Näistä aluksista varsinkin Oasis-luokkaan kuuluvat maailman suurimpiin aluksiin lukeutuvat Oasis of the Seas ja Allure of the Seas ovat niitä, joiden risteilyille on varattu paljon matkoja. Ensi kesänä Välimerellä risteilevä Freedom of the Seas -alus on myös rakennettu Turussa. Valmistuessaan vuonna 2006 se oli maailman suurin risteilyalus. Ensi kesän Välimeren risteilyt Freedom of the Seas -aluksella avattiin myyntiin syyskuussa ja jo nyt ensi kesän risteilyjä on varattu runsaasti. Risteily lähtee Barcelonasta ja pysähdyspaikkoina ovat mm. Villefranche Nizzassa ja La Spezia ja Rooma Italiassa. Freedom of the Seas -aluksella on mm. surffisimulaattori, kiipeilyseinä ja ulkoilmaelokuvateatteri uima-allasalueella sekä lukematon määrä muita aktiviteetteja sekä aikuisille ja lapsille.

Suomessa rakennettujen alusten lisäksi kiinnostavia ovat aina myös uusimmat alukset.Kesällä 2016 Tjäreborgilla myytiin ylivoimaisesti eniten risteilyjä Royal Caribbean Cruisesin aluksista Harmony of the Seas -aluksella, jonka neitsytmatka oli toukokuussa 2016 ja joka risteili koko kesän Välimerellä. Harmony of the Seas on tällä hetkellä maailman suurin risteilyalus.

Allure of the Seas, Oasis of the Seas, Freedom of the Seas ja Harmony of the Seas risteilevät talvella Karibialla lähtösataman ollessa joko Fort Lauderdale tai Orlando. Reittejä on useita erilaisia ja kahdeksan päivän risteilyllä tutustutaan eksoottisiin kaupunkeihin ja saariin.

Risteilyn vetovoima on helppoudessa ja monipuolisuudessa
Toteamus ”jäädä koukkuun” pätee hyvin risteilylomissa. Kun on kerran ollut risteilyllä, haluaa uudelleen risteilylle. Risteilyllä lomailee koko perhe. Laivalla on täysihoito, eikä kenenkään perheenjäsenen tarvitse huolehtia ruoka-ajoista tai aamiaisista vaan kaikki on valmiina, lähes ympäri vuorokauden. Jos haluaa, voi pukeutua juhlavasti illalliselle, mutta tarjolla on myös ravintoloita, joihin ei ole erityistä pukeutumissuositusta. Risteilyn aikana voi osallistua niin moneen aktiviteettiin tai showesitykseen kuin ennättää, tai vain rentoutua ja nauttia joutenolosta. Kun aamulla saavutaan uuteen kohteeseen tai uuteen maahan, voi lähteä omin päin tutustumaan paikkaan tai osallistua järjestetyille retkille.

Hintaesimerkki - Risteily Allure of the Seas -aluksella Karibialla:

Lento Helsingistä 9.12.2016, yöpyminen hotellissa Fort Lauderdalessa, 7 yön risteily Karibialla, täysihoito risteilyn ajan, majoittuminen kahden hengen hytissä, hinta alkaen 1 506 eur/hlö

Hintaesimerkki - Risteily Freedom of the Seas -aluksella Välimerellä:
Lento Helsingistä 6.5.2017, yöpyminen hotellissa Barcelonassa, 7 yön risteily Välimerellä, täysihoito risteilyn ajan, majoittuminen kahden hengen hytissä, hinta alkaen 1 188 eur/hlö

Tjäreborg on Suomen kolmanneksi suurin matkanjärjestäjä ja sen tarjonnassa on yli 400 matkakohdetta yli 50 maassa. Tjäreborg myy tilauslennoilla tehtäviä valmismatkoja, reittilennoilla tehtäviä kaupunki- ja kaukomatkoja, risteilyjä sekä myös pelkkiä lentolippuja ja hotellimajoituksia. Tjäreborgin vuosittainen matkustajamäärä on n. 190.000. Tjäreborg on osa Thomas Cook Northern Europe -konsernia, joka on Pohjoismaiden suurin matkan-järjestäjäkonserni ja johon kuuluvat matkanjärjestäjät Ving Ruotsissa ja Norjassa, Spies Tanskassa sekä tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Northern Europe on osa kansainvälistä matkailualan konsernia Thomas Cook Group plc:tä, joka on noteerattu Lontoon pörssissä. Thomas Cook Group plc:n vuosittainen matkustajamäärä on n. 20 miljoonaa.