Okadan ja Normskin seinämaalaukset

Taiteilijat viimeistelevät teoksillaan Tjäreborgin uuden designhotellin

Kolme taiteilijaa on valittu toteuttamaan oma teoksensa Tjäreborgin uuteen Cook’s Club -designhotelliin Kreetalle. Hotelliin toteutettavat teokset valittiin suunnittelukilpailussa, jonka järjestivat yhteistyössä Thomas Cook sekä Talenthouse. Talenthousen muodostaa maailmanlaajuinen visuaalisen alan ammattilaisista koostuva verkosto.

Cook’s Club on Tjäreborgin ja Thomas Cook Groupin uusin hotellikonsepti. Ensimmäinen hotelli avattiin Kreetalle kesällä, ja hotelli on saanut asiakkailta positiivisen vastaanoton. Suunnitelmana on kasvattaa hotelliketjua yhdeksällä uudella Cook’s Club -hotellilla tulevan vuoden aikana.

”Cook’s Club seuraa Casa Cook -boutique-hotellikonseptin jalanjäljissä esimerkiksi samantyyppisellä tyylikkäällä sisustuksellaan sekä rentouttavalla tunnelmallaan. Näiden uusien hotellikonseptien ansiosta tavoitamme uuden sukupolven matkailijat, jotka toivovat lomahotelliltaan kiinnostavaa designia, hyvää ja herkullista ruokaa, laadukkaita juomia sekä hyviä dj:tä”, sanoo Aura Soininen, viestintäpäällikkö, Tjäreborg.

Talenthousen kanssa tehtävän yhteistyön tavoitteena on löytää ja nostaa luovia lahjakkuuksia esiin. Kilpailuun lähetettiin yli 600 teosehdotusta taiteilijoilta ympäri maailman. Kolme teosehdotuksellaan voittanutta taiteilijaa pääsevät toteuttamaan teoksensa hotellille näkyvälle paikalle ja siten luomaan hotelliin mukavaa tunnelmaa.

”Kilpailuun lähetetyt ehdotukset koostuivat niin veistoksista kuin valoinstallaatioistakin. Voittajateokset valitsi tuomaristo, johon kuului esimerkiksi ruotsalainen muodin, trendien ja sisustuksen asiantuntija Stefan Nilsson. Cook’s Club on moderneille matkailijoille suunnattu hotelli, ja voittajateokset tukevat tätä teemaa”, jatkaa Soininen.

Kilpailun voittaneet teokset olivat tehneet taiteilijat Sergiy Tsymbaliuk (taiteilijanimeltään Nomski) Ukrainasta, Miyuki Okana Alankomaista sekä Mark Walters Iso-Britanniasta. Taiteilijat toteuttivat työnsä Cook’s Club -hotellilla Kreetan Hersonissoksella 6.-13.9.

”Kolmen voittajan valinta oli haastavaa. Kilpailuun saatiin monia hyvä ehdotuksia, ja olin vaikuttunut luovuudesta ja lahjakkuudesta, joka teoksissa näkyi. Normskin, Miyukin ja Markin teokset luovat kokemuksia uuden sukupolven matkailijoille”, sanoo Stefan Nilsson, yksi kilpailun tuomareista.

Taiteilijoista ja teoksista

Ukrainalainen taiteilija Sergiy Tsymbaliukin (aka Normski) seinämaalaus valittiin yhdeksi kilpailun voittajateoksista. Seinämaalauksessa on rantapyyhkeeseen kietoutunut hotellivieras. Teos kuvaa lomanautintoa, vieraan yllä oleva pyyhe vuorostaan symbolisoi turvallista paikkaa. Seinämaalaus on Tsymbaliukin suurikokoisin teos tähän mennessä, ja valmis teos on 13 metkiä korkea.

Japanilaissyntyinen taiteilija Miyuki Okada asuu Amsterdamissa. Okada leikittelee teoksessaan delphinium- eli ritarinkannuskukalla, joka on yleinen Kreetalla sekä eteläisellä Välimerellä. Delphinium-nimellä on sama alkuperä kuin delfiini-sanalla, ja Okadan teoksessa on niin kasveja kuin eläimiäkin. Valmiin teoksen koko on 11 x 13 metriä.

Brittitaiteilija Mark Walters on kotoisin Leicesterista, ja Walters toteuttaa hotelliin kaksi teosta joiden aiheena on auringonpaiste. Toinen teoksista rohkaisee nauttimaan auringosäteistä, kun taas toiseen maalaukseen on kirjoitettu iloinen ”You are my sunshine”.

Normskin ja Okadan teokset koristavat hotellin kahden rakennuksen seinää ja tulevat olemaan upea tausta hotellin modernille tyylille ja muotoilulle. Waltersin teokset ovat nähtävillä hotellin sisätiloissa, ja ne korostavat leikkisää sisustusta.

Lisätietoa Talenthousen ja Thomas Cookin yhteistyöstä:

Lisätiedot ja korkearesoluutioiset kuvat:
Aura Soininen, viestintäpäällikkö, Tjäreborg, p. 040 740 0519, aura.soininen@tjareborg.fi