Thomas Cook Airlines iPad käyttäjäksi - iPad korvaa 30 kilon manuaalit lentokoneen ohjaamossa

Tjäreborgin lentoyhtiön Thomas Cook Airlines Scandinavian 213 lentokapteenia ja perämiestä saa näinä päivinä oman iPadin, jota he kuljettavat mukanaan töissä. 613 grammaa painava iPad tulee korvaamaan n. 30 kiloa painavat 24 000-sivuiset manuaalit ja kirjat, jotka ovat tähän asti olleet kapteenin vieressä lentokoneen ohjaamossa.

- Olemme yksi ensimmäisistä lentoyhtiöistä maailmassa, joka tekee ohjaamosta paperittoman. Kapteenit löytävät nyt sormenpäällä hipaisemalla päivitetyt manuaalitiedot iPadeistaan. Paperittoman ohjaamon ansiosta tulemme säästämään vuositasolla n. 100 tonnia polttoainetta ja luonto säästyy 300 tonnin hiilidioksidipäästöiltä, sanoo Tjäreborgin lentoyhtiön toimitusjohtaja Torben Østergaard.

Thomas Cook Airlines Scandinavia on yksi niistä harvoista lentoyhtiöistä, joka julkaisee vuosittain ympäristöraportin. Vuoden 2011/2012 ympäristöraportti on juuri valmistunut ja raportissa kerrotaan, että iPadin käytön kautta saadaan myös toinen ympäristöä säästävä hyöty. – Tähän saakka olemme käyttäneet lähes miljoona paperiarkkia ohjaamossa olevien manuaalien päivittämiseen. Nyt tätä ei enää tarvitse tehdä. Lentokentällä on internet-reitittimiä, missä kukin kapteeni päivittää säännöllisesti oman iPadinsa, jatkaa lentoyhtiön toimitusjohtaja Torben Østergaard.

iPad-projektia on johtanut Hans-Henrik Grentzmann, joka on yksi lentoyhtiön kapteeneista. Hän on muun muassa kehittänyt erityisen Thomas Cook App’in, johon mahtuu kaikki tieto 30 kiloa painavista manuaaleista. - Mielenkiinto iPad-projektiamme kohtaan on suuri ja monet lentoyhtiöt ovat olleet meihin yhteydessä. Paperiton ja täysin elektroninen ohjaamo kiinnostaa muitakin lentoyhtiöitä, sanoo Hans-Henrik Grentzmann.

Tutustu Thomas Cook Airlines Scandinavian uusimpaan ympäristöraporttiin

Thomas Cook Airlines Scandinavia on Pohjoismaiden suurin tilauslentoyhtiö. Lentoyhtiön ympäristöjärjestelmä on ISO 14001 –sertifioitu. Yhtiö tarjoaa lentoja Suomesta, Tanskasta, Ruotsista ja Norjasta. Lentoyhtiö on osa pohjoismaista Thomas Cook Northern Europe -matkailukonsernia, johon Tjäreborgin lisäksi kuuluvat mm. Norjassa ja Ruotsissa toimiva Ving-matkanjärjestäjä ja Tanskassa toimiva Spies. Lisäksi konserniin kuuluu Resorts & Hotels -hotelliyhtiö, jonka hotelliketjuja ovat Sunwing Resort -perhehotellit ja aikuisille tarkoitetut Sunprime-hotellit. Konserni myy Pohjoismaissa noin 1,4 miljoonaa matkaa vuodessa. Lontoon pörssissä noteeratun Thomas Cook Group plc:n palveluja käyttää vuodessa noin 22,7 miljoonaa matkustajaa ja yhtiöllä on noin 31 000 työntekijää ja 93 lentokonetta.