Useimmat suomalaiset lukevat aurinkotuolissa Leena Lehtolaista ja Jo Nesbøta

Useimmat suomalaiset lukevat aurinkotuolissa Leena Lehtolaista ja Jo Nesbøta

Lomamatkalla luetaan paljon. Jopa 56 %:lla suomalaisista on aina kirja mukana lomamatkalla. Satunnaisesti kirjan pakkaa lomamatkalle mukaansa 17 % suomalaisista ja loput 27 % kertoo jättävänsä kirjat kotiin. Tämä selviää Tjäreborgin huhtikuussa teettämästä asiakaskyselystä*, johon vastasi 6 988 suomalaista.

- Lomalla luetaan mieluiten dekkareita ja peräti 66 % kyselyyn vastanneista kertoo pakkaavansa matkalle mukaan dekkareita. Kaunokirjallisuus on toiseksi suosituin lajityyppi 32 %:n osuudella ja matkaoppaat ovat kolmannella sijalla. Vain 3 % vastaajista kertoo lukevansa rantatuolissa tietokirjallisuutta, kertoo Tjäreborgin tiedotuspäällikkö Arja Pucilowski.

Perinteiset paperikirjat ovat kaikkein suosituimpia ja 93 % vastaajista kertoo lukevansa niitä. E-kirjojen ja äänikirjojen suosio on lomalla vähäistä, vain muutama prosentti vastaajista on kiinnostunut niistä lomillaan.

Suosituimpien dekkarikirjailijoiden listalle mahtuu sekä suomalaisia että skandinaavisia kirjailijoita. Leena Lehtolaisen ja Jo Nesbøn dekkarit ovat yhtä suosittuja ja molemmat saivat noin 19 % äänistä. Top 10 -lista on koottu suosikeista, joita 4 623 kyselyyn vastanneista dekkarien lukijoista suosivat.

Top 10 -lista näyttää tältä:
1. Leena Lehtolainen
2. Jo Nesbø
3. Ilkka Remes
4. Henning Mankell
5. Reijo Mäki
6. Camilla Läckberg
7. Lars Kepler
8. Matti Rönkä
9. Outi Pakkanen
10. Jens Lapidus

Pohjoismaalaisten lomalukemisessa on eroja
Sama asiakaskysely toteutettiin samanaikaisesti myös Tjäreborgin ruotsalaisen, tanskalaisen ja norjalaisen sisaryhtiön asiakaspaneelissa. Ruotsissa kyselyyn vastasi 5 462 henkilöä, Norjassa 6 410 henkilöä ja Tanskassa 13 879 henkilöä. Eniten lomalla lukevat ruotsalaiset, joista 71 % kertoo pakkaavansa aina matkalle mukaan kirjoja. Seuraavaksi eniten lukevat tanskalaiset, joista 67 % kertoo aina lukevansa lomamatkalla. Vähiten pohjoismaalaisista lukevat norjalaiset, joista vain 39 % kertoo aina pakkaavansa mukaan lomalukemista. Kaikki lukevat mieluiten perinteisiä paperikirjoja ja suurin ero on äänikirjojen kuuntelemissa, joita ruotsalaisista kuuntelee peräti 11 %.

Kaikki pohjoismaalaiset rakastavat dekkkareita
Dekkarit ovat suosituinta lomalukemista myös muissa Pohjoismaissa ja suurin ero makutottumuksissa on kaunokirjallisuudessa, jota ruotsalaiset lukevat huomattavasti enemmän sen pohjoismaiset naapurimaat. Ruotsalaiset kertovat lukevansa kaunokirjallisuutta yhtä paljon kuin dekkareita. Kyselyn perusteella Ruotsin suosituin dekkarikirjailija on Lars Kepler, Norjassa Jo Nesbø ja Tanskassa Jussi Adler-Olsen. Kaikkien neljän maan top 10 -listalla on kolme samaa dekkarikirjailijaa ja ne ovat Jo Nesbø, Camilla Läckberg ja Lars Kepler.

*
Asiakaskyselyyn on vastannut 6 988 Tjäreborgin asiakaspaneeliin kuuluvaa henkilöä. Kysely suoritettiin 4. – 17.4.2016. Asiakaspaneeliin voivat ilmoittautua kaikki matkailusta kiinnostunut henkilöt ilman, että on matkustanut kyseisellä matkanjärjestäjällä.

Tjäreborg kuuluu Pohjoismaiden suurimpaan matkanjärjestäjäkonserniin, Thomas Cook Northern Europeen (1,5 miljoonaa matkustajaa/vuosi). Tjäreborgin vuosittainen matkustajamäärä on n. 190.000. Thomas Cook Northern Europeen kuuluu matkanjärjestäjätoimintaa Suomessa (Tjäreborg), Ruotsissa (Ving ja Globetrotter), Norjassa (Ving) ja Tanskassa (Spies) sekä hotelliketjut Sunwing Family Resorts ja Sunprime Hotels ja tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Northern Europe on osa kansainvälistä matkailualan konsernia Thomas Cook Group plc:tä, joka on noteerattu Lontoon pörssissä. Thomas Cook Group plc:n vuosittainen matkustajamäärä on n. 20 miljoonaa.