Vuoden 2017 matkailutrendit

Vuoden 2017 matkailutrendit

Olemme koonneet matka-asiantuntijoiltamme ensi vuoden matkailutrendejä, joihin he törmäävät päivittäisessä työssään asiakkaiden suunnitellessa lomia ja tehdessä matkavarauksia. Kiinnostus perinteisiä matkakohteita kohtaan on selvästi nähtävissä ensi vuonnakin. Vaikka pakettimatkoja myydään edelleenkin paljon, ovat omatoimiset kaupunki- ja kaukomatkat yhä suositumpia. Valinnanvapaus ja mahdollisuus sovittaa loman ajankohta juuri itselle parhaiten sopivaan aikaan kiinnostavat ihmisiä.

Lomaklassikot pitävät pintansa
Kanariansaaret ja Kreikka ovat olleet suosituimmat lomakohteet jo viidenkymmenen vuoden ajan. Tänä talvena kiinnostus Gran Canariaa kohtaan on ollut erityisen suuri. Kreikkaan on myyty ensi kesäksi lähes kaksi kertaa enemmän matkoja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Suurin lisäys on Kreetan matkoissa, mutta kaikkien muidenkin Kreikan saarten myynti on edellä edellisvuotta. Vaikka Mallorcan suosio ei olekaan Suomessa samalla tasolla kuin muissa Pohjoismaissa, on kiinnostus Mallorcaa kohtaan selvästi suurempi kuin viime kesänä. Kroatia on kipuamassa kovaa vauhtia kesän suosikkikohteiden joukkoon ja kovasta kysynnästä johtuen olemme lisänneet Kroatian matkatarjontaa.

Valinnanvapaus houkuttaa
Ihmiset rakastavat valinnanvapautta ja arvostavat matka-asiantuntijoiden apua oikean lomakohteen tai hotellin löytämisessä. Vaikka lomakohde olisikin jokin vanha tuttu, halutaan lomalla mielellään kokea jotain uutta tai asua uudentyyppisessä hotellissa. Matkavalikoiman kasvaessa myös kiinnostus uusia kohteita kohtaan on noussut. Uusiin kohteisiin matkustetaan yhä enemmän vaikka niihin ei olisikaan tarjolla perinteisiä pakettimatkoja.

Turvallisuus on tärkeää
Matkakohteeksi halutaan turvallinen kohde. Vaikka matkanjärjestäjä ei myykään matkoja turvattomiksi luokiteltuihin kohteisiin, halutaan matkakohteen valintaa tehdessä usein vielä tarkistaa kyseisen kohteen turvallisuustilanne.

Pieni luksus lomalla on tervetullutta
Lomalla halutaan asua yhtä hyvin tai paremmin kuin kotona. Majoittuminen neljän tähden tai sitä korkeamman tason hotelliin lisääntyy selvästi. Huoneet suoralla käynnillä omaan tai jaettuun uima-altaaseen sekä merinäköalahuoneet myydään aina ensimmäisenä. Pitkistä ja kiireettömistä aamiaisista halutaan nauttia lomalla ja yhä useampi varaa nykyään hotellin buffetaamiaisen. Lentomatkalla halutaan hieman enemmän jalkatilaa tai jokin muu mieluinen istumapaikka ja näistä lisäpalveluista ollaan valmiita maksamaan.

Matkat eksoottisiin kaukokohteisiin lisääntyvät
Yhä useammat lentoyhtiöt ovat aloittaneet liikennöinnin Suomesta ja tätä kautta tarjolla on enemmän lentoreittejä eksoottisiin kaukokohteisiin kuten Malediiveille, Mauritiukselle, Balille ja Sri Lankaan. Finnair avaa kesällä uuden suoran reitin San Franciscoon, ja myös Kalifornian matkojen kysyntä on selvästi noussut.

Oma elämäntilanne vaikuttaa hotellin valintaan
Aikuisille tarkoitettuja hotelleja kysytään ja varataan koko ajan enemmän. Tjäreborgin ensimmäinen aikuisille tarkoitettu Sunprime-hotelli avattiin syksyllä 2007 ja nyt hotelleja on jo 14 suosituimmissa matkakohteissa. Perhehotellien kysyntä on kasvanut entisestään ja perheet varaavat lomamatkansa nykyään yhä varhaisemmassa vaiheessa, koska vanhemmat haluavat varmistaa omalle perheelle parhaiten sopivan hotellin tai huoneiston.

Risteilylomat ovat selvä nouseva trendi
Risteilyjä on varattu vuodelle 2017 ennätysmäärä verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuosi sitten. Risteilyjä ei enää mielletä varttuneemman väen lomailumuodoksi vaan risteilylomia Välimerellä tai Karibialla varaavat myös perheet ja kaikenikäiset pariskunnat.

Dubai, Costa del Sol, Barcelona, Italia – suosituimmat ”ei-pakettimatkakohteet”
Dubain suosio on yllättänyt täydellisesti tänä talvena, eikä sen suosio ole hiipumassa. Costa del Sol ja Barcelona ovat eniten myydyt kohteet Manner-Espanjassa. Italia kiinnostaa entistä enemmän ja perinteisten kohteiden, kuten Rooman ja Firenzen lisäksi, varataan matkoja paljon muuallekin Italiaan, kuten Gardajärvelle, Amalfin rannikolle ja Toscanaan.

Paikallisuus, lähiruoka ja omaan hyvinvointiin panostaminen on tärkeää
Aidot kokemukset ja elämykset ovat tärkeitä matkamuistoja lomalta. Tutustuminen paikallisiin ihmisiin, vierailu paikallisessa lastenkodissa tai paikallisten kanssa nautittu ateria ovat juuri niitä asioita, jotka muistetaan loman jälkeen pitkään.

Hotelli, jossa tarjotaan lähiruokaa, on monen trenditietoisen matkaajan valinta. Lifestyle-hotellit kiinnostavat yhä enemmän. Hyvänä esimerkkinä voi mainita Casa Cook -hotellin, joka avattiin viime kesänä Rodokselle. Hotellin täysin uudenlainen konsepti painottuu luonnon läheisyyteen turistialueiden ulkopuolella, trendikkääseen designiin, rentoon oleiluun ja rauhaan ylellisessä, mutta hillityssä ympäristössä.

Myös huippu-urheilun seuraaminen paikan päällä ulkomailla on tulossa yhä suositummaksi ja esim. Englannin Valioliigan ja Espanjan La Ligan jalkapallo-ottelupaketteja tälle talvelle ja keväälle on myyty ennätysmäärät. Formula 1 -matkapakettien myynti alkoi Tjäreborgilla muutama viikko sitten ja jo nyt voi huomata, että kiinnostus F1-matkoja kohtaan on Suomessa suurta.

Omaan hyvinvointiin kiinnitetään entistä enemmän huomiota ja hemmottelut hotellin spa-osastolla ovat suosittuja. Erilaiset aktiivilomat ja kuntoviikot ovat kysyttyjä myös vuonna 2017.

WiFi, mobiilisovellukset ja sosiaalinen media ovat lomalla tärkeitä
Hotellin hyvin toimiva langaton verkkoyhteys on tärkeä asia tämän päivän matkaajalle. Myös matkailuun liittyvät mobiilisovellukset kiinnostavat. Matkanjärjestäjän oma Tjäreborg-sovellus on saanut paljon kiitosta ja yhä useampi lataa sovelluksen puhelimeen jo ennen matkaa. Näin matkaan liittyviä asioita voi seurata hyvissä ajoin ennen lomaa ja lomakohteessa sovellus toimii matkaoppaana, jossa on paljon hyödyllistä tietoa ja myös offline-karttoja matkakohteesta. Lomatunnelmia jaetaan ahkerasti sosiaalisen median kautta ja suosituimmat kanavat ovat Facebook, WhatsApp ja Instagram. Videoita kuvataan ja jaetaan myös ahkerasti.